سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری مطرح کرد؛

افزایش 15 درصدی كشفيات مواد مخدر نسبت به سال 93/توليد شيشه داخلی منتفی شده است

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:با توجه به كم رنگ شدن توليد داخلی شيشه در كشور ، ورود اين ماده‌ی مخدر از مرزهای شرقی كشور صورت می گيرد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرويز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری که امروز (سه شنبه) برگزار شد با بيان اين‌كه سربازان معرف بخشی از جامعه عمومی هستند، اظهار داشت: نرخ شيوع اعتياد سربازان متاثر از نرخ شيوع اعتياد در ميان جمعيت دانش آموزی و جامعه است.

وی گفت:براساس اسناد بالا دستی برای اعتياد چند محيط را از جمله محله ، خانه محيط های آموزشی و فضاهای مجازی را درنظر گرفته ايم كه در طول چند سال گذاشته حلقه ای مفقوده در آن وجود داشت اما در سال 94 تمهيدات لازم انديشيده شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصريح كرد:در همين راستا در سال 94 از طريق مشاركت اداره كل فرهنگی ستاد و قائم مقام فرهنگی ، برنامه ای جامع برای بهبود شرايط تشكيل شد.

افشار بيان كرد:در ادامه جلساتی با نيروی انتظامی و ارتش جمهوری اسلامی ايران ، سازمان پدافند و ستاد فرمانده ای كل قوا برگزار شد كه نتیجه آن منجر به تشكيل ١٨ دوره آموزشی در دو ماه گذشته به ويژه در نيروی زمينی ارتش كه بزرگ‌ترين بدنه ی نيروی مسلح در كشور هستند ، شد.

وی با بيان اين‌كه كلاس های آموزشی بيشتر در دو استان تهران و آذربايجان شرقی برگزار می شود، افزود: اين كلاس ها علاوه بر سربازان برای خانواده ها و كادر آموزشی نيز برگزار می شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه در خصوص حضور معتادان در پادگان های كشور گفت:بر اساس مقررات و آيين نامه های اداره وظيفه عمومی ناجا معتاد بايد قبل از ورود به پادگان درمان سپس به خدمت سربازی  اعزام شود.

افشار درباره ی بيمه ی سربازان بيان كرد:با توجه به اينكه سرباز وقتی اعزام می شود از بيمه پايه خانواده جدا می شود و از آن‌جايی كه هنوز خدمت سربازی آن ها قبل از درمان اعتياد آغاز نشده است در نظر گرفته ايم براساس برنامه ی جامع تحت حمايت بيمه قرار گيرند.

وی ادامه داد:در همين راستا بيمه سلامت موظف است تمامی سربازان را تحت عنوان بيمه پاما زير پوشش قرار دهد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:با توجه به اين‌كه طرح جامع پژوهشی جهت ارائه آمار دقيق تعداد معتادان سرباز در كشور وجود ندارد به همين جهت می توان گفت كه آمار جامعی در دست نداريم.

*كشفیات مواد مخدر در یازده ماهه نخست سال 94

افشار در ادامه در خصوص میزان كشفیات مواد مخدر در یازده ماه نخست سال 94 بیان كرد:در خصوص كشفیات مخدر هرویین نسبت به مشابه سال گذشته 22 درصد افزایش داشته ایم، همچنین افزایش 23 درصدی كشفیات مورفین كه بالغ بر هفت هزار و هشتصد و شصت و هفت كیلوگرم كشف شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد:رشد 12 درصدی كشفیات تریاك را كه چهارصد و سی و نه هزار و هشتصد و سی و پنج كیلو گرم است را شاهد بوده ایم.

وی در ادامه درخصوص افزایش 24 درصدی كشفیات كابانیس، حشیش خبر داد و گفت:كشفیات شیشه و مفتامین 26 درصد كاهش داشته است.

افشار افزود: كشفیات گراس و كوكائین 73 درصد افزایش داشته است كه جمع كشفیات تمامی مواد مخدر نسبت به زمان مشابه سال گذشته 15 درصد در كشور افزایش داشته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص عملیات های انجام شده در سال 94 بیان كرد:در یازده ماهه سال 94 ، بالغ بر 13 درصد رشد عملیات انجام شده در كشور داشتیم.

وی افزود: افزایش 3 درصدی گروه‌های متلاشی شده و 29 درصد كاهش انهدام كارگاه‌های شیشه در تعداد را در سال 94 تجربه كرده ایم.

افشار گفت: همچنین در خصوص آمار تعداد شهدا 81 درصد رشد منفی و در كشته شدن اشرار 25 درصد كاهش داشته ایم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان كرد:در راستای دستگیری قاچاقچی ها 10 درصد رشد منفی و در خصوص معتادان افزایش 34 درصدی را داشتیم كه متاثر از اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر بود .

وی در ادامه در خصوص رشد یا كاهش قیمت مواد مخدر در كشور گفت:در مقیاس خرده فروشی تریاك ،شاهد كاهش 46 درصدی قیمت و در عمده فروشی كاهش 8 درصدی قیمت در سال 94 نسبت به سال 93 بودیم.

افشار با بیان این‌كه در خرده فروشی هرویین افزایش 13 درصدی قیمت و در عمده فروشی آن افزایش20 درصدی را داشته ایم، بیان كرد:همچنین در خصوص مخدر حشیش در مقیاس خرده فروشی كاهش 3 درصدی قیمت و عمده فروشی كاهش 9 درصدی قیمت را شاهد بوده ایم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این‌كه مخدر شیشه در سال 94 بالاترین افزایش قیمت را در چند سال اخیر تجربه كرد ، گفت:قیمت این ماده در مقیاس خرده فروشی افزایش 90 درصدی قیمت و در مقیاس عمده فروشی افزایش 122 درصدی را در سال 94 داشته است.

وی در ادامه درخصوص جرائم مواد مخدری آمار زندانیان كشور در 10 ماه نخست سال 94 بیان كرد: بالغ بر 43.5 درصد زندانیان به دلیل جرایم مواد مخدری زندانی بودند كه 0/5 درصد نسبت به سال گذشته كاهش داشته است.

*ساماندهی معتادان متجاهر خیابانی

افشار در ادامه نشست در خصوص اجرائی شدن طرح ساماندهی معتادان متجاهر خیابانی گفت:در سال 94 مقرر شد معتادان شناسایی شده براساس ماده 15 و 16 قانون مبارزه با مواد مخدر به مراكز ترك اعتیاد بهاران معرفی شوند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود:بر این اساس مقرر شد معتادان شناسایی شده یك ماه در مراكز معرفی شده بستری شوند.

*چرخه ی خدمات دهی به معتادان در مراكز ترك اعتیاد نهادینه نشده است

وی گفت:شهرداری مقرر شده بود 44 مركز بهاران را هركدام به ظرفیت پذیرش 150 نَفَر راه اندازی كند اما با توجه به این‌كه سه ماه از این موضوع می گذرد و جانمایی مراكز انجام شده است متاسفانه چرخه ی خدمات دهی تاكنون نهادینه نشده است.

افشار تصریح كرد:در حال حاضر 3 یا 4 مركز افتتاح شده است و 12 مركز دیگر در نوبت افتتاح هستند كه براساس وعده شهرداری تا پایان سال به 25 مركز افزایش پیدا می كند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص طرح شهرداری مبنی بر این‌كه معتادان به میل و رغبت خود به مراكز مراجعه می‌كنند، گفت:با توجه به جلساتی كه در این زمینه با حضور دادستان، مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر ،رئیس پلیس مواد مخدر ناجا ، رئیس رفاه اجتماعی شهرداری تهران و قضات دادگاه های ویژه ای كه در سطح كلان شهر تهران وجود دارند برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم كه این طرح امكان اجرائی شدن ندارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار