سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد؛

روزه داری در 3 ماهه اول و سوم بارداری می تواند رشد جنين را دچار اختلال کند

يک متخصص بیماری های زنان و زايمان، با بیان ممنوعيت روزه داری در 3 ماهه اول و سوم دوران بارداری گفت: روزه داری در اين ماه ها ممكن است در روند تكامل جنين اختلال ايجاد كند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان چهارمحال و بختياری؛ دكتر لعبت جعفرزاده افزود: البته روزه‌داری زنان باردار در 3 ماهه دوم، تحت نظر متخصص و به شرط تغذيه مناسب در وعده‌های سحر و افطار بلامانع است.

وی، توجه به طول مدت روزه داری، نوشيدن مايعات و آب كافی در فاصله افطار تا سحر، استفاده از رژيم غذايي مقوی و کامل و ‌استراحت كافی را از ديگر نكات حائز اهميت برای روزه داری در 3 ماهه دوم بارداری بیان کرد.

جعفرزاده، با بيان اينكه رژيم غذايی كامل و كافی، سلامت مادر و نوزاد را تأمين مي كند، گفت: اختلال در وضع تغذيه بويژه در 3 ماهه اول و سوم بارداری، می تواند تهديدات جدی برای رشد و سلامت نوزاد در بر داشته باشد.

وی اضافه كرد: در 3 ماهه اول بارداری به دليل تشكيل سلول های مغزی جنين، بهتر است روزه گرفته نشود.

این متخصص بیماری های زنان و زايمان، با تأکید بر اینکه كمبود قند در 3 ماهه اول بارداری به شدت روی رشد عمومی جنين موثر است، گفت: اين امر به خصوص در فصولی كه مدت روزه داری طولانی باشد، دارای حساسيت بيشتری است.

جعفرزاده ادامه داد: در 3 ماهه سوم نيز نوزاد با نزديک شدن به زمان زايمان، در حال وزن گيری می باشد و ممكن است روزه داری اين روند را دچار اختلال کند.

يک كارشناس مامايی نيز در خصوص اهميت تغذيه در دوران بارداری گفت: بدون شک يكي از بزرگترين آرزوهای يك مادر رشد و نمو كامل جنين است كه اين امر رابطه تنگاتنگي با تغذيه مادر دارد.

افسانه صفدريان افزود: مقدار غذای مصرفي روزانه در زنان باردار متفاوت است و در ماه های اول بارداری تا حدي با قد، ‌وزن و اشتهای مادر ارتباط دارد.

وي ادامه داد: در ماه هاي اول بارداري اشتها به غذا معمولاً كم ولي ميل به خوردن بعضي از غذاها به علت ويار زيادتر مي شود و در نتيجه عدم تعادل در نوع و مقدار غذای مصرفي به وجود مي آيد که اگر رژيم مناسبي براي زن باردار انتخاب نشود سلامت نوزاد به خطر مي افتد.

صفدريان گفت: خوراک روزانه زن باردار از نظر اهميت و ارزش غذايي شامل شير و مواد تركيب شده از شير،‌ سبزي ها، گوشت،‌ مرغ،‌ ماهي، ‌تخم مرغ، ‌نان،‌ جوانه گندم و حبوبات،‌ مواد روغني و انواع كره گياهی و حيوانی به میزان مورد نياز بدن می باشد.

وی افزود: معمولاً تا زماني كه مادر باردار اشتهای كافي به غذا دارد و دوران بارداری را بدون ناراحتي طی مي كند، نياز به پرهيز ندارد و مي تواند هر غذايي را كه دوست دارد ميل نمايد ولي همواره بايد از خوردن غذاهاي خيلي چرب، شور و سنگين هضم پرهيز کند.

انتهای پیام/ض
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.