سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

از تعهد کتبی تا قول شفاهی/ "خدعه آمریکایی" همچنان در مدار دیپلماسی

سنگ‎اندازیهای مقامات ایالات متحده پیرامون برجام همچنان ادامه دارد و انتظارها برای لغو کامل و سریع همه تحریم‌ بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک، برآورده نشده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در تداوم اظهارات ضد ایرانی و سنگ‎اندازیهای مقامات ایالات متحده پیرامون برجام، ارنست مونیز، وزیر انرژی واشنگتن دوشنبه 26 سپتامبر در گفت‎وگو با رویترز عنوان داشت: ایالات متحده به وظیفه خود در چارچوب توافق هسته ای با ایران عمل کرده و تهران هیچ دلیلی برای اعتراض ندارد؟!

این در حالی است که؛ حسن روحانی رئیس‎جمهور اسلامی ایران در روزهای گذشته و در صحن علنی مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرد: واشنگتن به طور کامل به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای عمل نکرده است.

بانکهای بزرگ خارجی نگران همکاری با ایران هستند و از این مساله می‎ترسند که همکاری تجاری و مالی با ایران موجب اعمال تحریمها و مجازات‎های آمریکا شود.

از طرفی مونیز در کنفرانس خبری در حاشیه نشست سالیانه کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی،گفت: تحریمهایی که باید برداشته می‎شده، برداشته شده است. این تعهد ما بوده است. این مساله اتفاق افتاده است.


وی افزود: تبعات این مساله از نظر اینکه چگونه شرکتهای زیادی سرمایه گذاری خارجی مستقیم در ایران انجام دهند، مربوط به تصمیم دولت نیست بلکه به شرکتها بستگی دارد تا در این زمینه تصمیم گیری کنند!!

مونیز اظهار داشت: واشنگتن فراتر از تعهداتش در توافق هسته ای عمل کرده است و مقامهای ارشد آمریکایی به بانکهای اروپایی نسبت به لغو تحریمها و معنای لغو تحریمها برای آنها اطلاع رسانی کرده است ولی تاکنون تنها بانکهای کوچک و متوسط حاضر به همکاری با ایران شده اند. بانکهای بزرگ برای همکاری با ایران نیاز به شفافیت و اعتماد تجاری بیشتری دارند و این مساله زمان می خواهد.

وزیر انرژی آمریکا تاکید کرد: صادرات نفت ایران به سطح قبل از تحریمها بازگشته و این مساله نقدینگی بیشتری را در اختیار ایران قرار داده است.

با این وجود علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، بار دیگر بر مواضع جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و گفت: «همچنان انتظارها برای لغو کامل و سریع همه تحریم‌های ایران بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک، برآورده نشده است».


در همین ارتباط آسوشیتدپرس می‎نویسد: علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در شصتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین از عدم لغو کامل و جامع تحریم‌های ایران که قرار بود طبق توافق هسته‌ای برداشته شوند انتقاد کرد و گفت، پایبند نبودن طرف مقابل به این توافق می‌تواند اجرای آن را به خطر بیاندازد.

"احمد دستمالچی" کارشناس مسایل منطقه؛ در گفت‎و گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون اظهارات اخیر وزیر انرژی آمریکا گفت:اگر بخواهیم بطور ریشه‎ای موضوع را بررسی کنیم، برجام توافق نامه‎ای است هم محتوای حقوقی دارد و هم دارای روح است. به این معنی که علاوه بر بار حقوقی الزام آور آن، دارای روح تفاهم است. به همین خاطر است که نام برنامه جامع اقدام مشترک را با خود یدک می‎کشد.

 وی در ادامه تصریح کرد: اگر بپذیریم، طرف غربی به برخی از تعهدات عمل کرده، که خود این موضوع هم جای بررسی داشته و محلی از تردید است، مطابق آنچه‎ که وزیر خارجه کشورمان بخوبی در نشست اخیر نیویورک اعلام کرد؛ ایالات متحده آن پیام و سیگنال لازم (روح برجام) را به شرکای اروپایی برای انجام بهتر برجام ارسال نکرده است.


دستمالچی در تشریح کارشکنی ‎های آمریکا می‎افزاید: کاخ سفید با اتخاذ مواضع دوپهلو و بعضا چند وجهی پیرامون برجام، یک فضای نامطلوب روانی را بر روح برجام حاکم ساخته است و لذا اظهارات نامعقول وزیر انرژی واشنگتن در همین فضا تعریف می‎شود. موضع گیری اخیر "مونیز" که او خود یکی از اعضای مذاکره کننده در مباحث فنی برنامه برنامه هسته‎ای بود؛ از جنس و طیف رفتارهای چندگانه و دوپهلو ایالات متحده، سرچشمه می‎گیرد.

وی گفت: مقامات آمریکایی همواره بطور شفاهی به بانکهای اروپایی ابلاغ می‎کنند که در چارچوب برجام آزادید معامله کنید، اما این موضوع را هم در نظر داشته باشید تحریمهای اولیه برقرار است، لذا داد وستد با ایران ریسک بالایی را طلب می‎کند. روشن است که با دریافت این‎گونه پیامها از سوی کاخ سفید، بانکها و موسسات مالی که در گذشته بواسطه معامله با تهران، توسط واشنگتن جریمه شده‎اند ،به ناچار از مراوده بانکی با ایران سر باز می‎زنند. این رفتار آمریکایی‎ها یکی از بزرگترین مصادیق نقض برجام است.

این کارشناس سیاسی در ادامه خاطر نشان کرد: دولت آمریکا در ماههای گذشته و در فضای پسابرجام، برخی تحریمها را در کنگره به تصویب رسانده است که از جمله مهمترین آن؛ بلوکه کردن اموال 2 میلیارد دلاری ایران بود. از این جهت، تمام رفتارهای خصمانه دولت آمریکا  با روح تعامل اقدام مشترک مغایر است.

همچنین "حشمت‎الله فلاحت‎پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به مواضع خلاف واقع وزیر انرژی کاخ سفید، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این مقام آمریکایی به تأسی از سایر دولتمردان ایالات متحده به نحوی با کلیات و واژگان بازی می‎کند. بنده معتقدم ما از جزییات و جنبه عملی برجام در حوزه دیپلماسی عمومی بهره لازم را نبرده‎ایم.

وی افزود: اظهارات ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در ادامه ادعاهای اوباما که دائما در حال کلی گویی است و برجام را یکی از افتخارات دولت خود می‎داند، تحلیل می‎شود. جمهوری اسلامی ایران دلایل و مصادیق مختلفی در مورد نقض برجام در اختیار دارد که انتظار می‎رفت؛ رییس جمهوری محترم در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از این ادلّه‎ها بمنظور پرده برداشتن از بدعهدی‎های مکرر طرف آمریکایی در برجام استفاده می‎کرد.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه تصریح کرد: امروز آمریکایی‎ها در دیپلماسی عمومی از موضوع برجام برای دیپلماتیک‎ نشان دادن  و ادعای صلح طلبی خود بهره جستند؛ آن هم در دنیایی که ده‎ها میلیون نفر از مردم بی‎گناه قربانی مطامع سیاسی ایالات متحده شده‎اند. اما در شرایط کنونی برجام را سند افتخار صلح و دیپلماسی خودشان نشان می‎دهند.

فلاحت‎پیشه در پایان خاطرنشان کرد: اما در روی دیگر سکه، جمهوری اسلامی ایران است که به اعتقاد بنده مسئولان مربوطه در حال حاضر از مصادیق عدم پایبندی واشنگتن به همین افتخاری که از آن دم می‎زند به خوبی بهره نگرفته‎اند.

از تعهد کتبی تا قول شفاهی؛ "خدعه آمریکایی" همچنان در مدار دیپلماسی سلطه


در شرایط کنونی، بویژه در ماه‎های پس از حصول توافق هسته‎ای؛ رویکردهای متناقض مقامات آمریکایی نسبت به روند اجرایی برجام بر هیچ یک از ناظران سیاسی داخلی و بین‎المللی پوشیده نیست.  در حوزه اقتصادی و تجارت جهانی کاخ سفید از یک طرف به تسهیل در مناسبات بانکی ایران و اروپا تأکید دارد و از سوی دیگر در تغییر مواضعی آشکار از تهدیدها و نگرانی‎های جدیدی رونمایی می‎کند.

با توجه به رفتارهای ضد ایرانی دولت آمریکا، بانکها و نهادهای مالی دنیا، داد و ستد با ایران را محلی از ریسک سرمایه‎ای قلمداد می‎کنند. دولت آمریکا تا قبل از وضع تحریمهای ظالمانه علیه مردم کشورمان، بانکها را بصورت موردی بر معامله با ایران تهدید به مجازاتهای سنگین می‎نمود.

ما امروز شاهد تعهد شفاهی وزیر خارجه آمریکا بمنظور تسهیل در امورات بانکی ایران و اروپا هستیم. باید بگوییم آن مواردی که در متن صریح به طور مکتوب به امضای تهران و طرفهای غربی از جمله ایالات متحده رسیده؛ متأسفانه خدشه بردار شده است و قرائت‎های نامتوازنی پذیرا می‎باشد، لیکن چگونه می‎توان، بر قول شفاهی آنها اعتماد کرد.

گزارش از محمدرضاشجاعیان

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
امریکا ۳۷ ساله وعده میده و عمل نمیکنه ! نمیدونم چرا بعضی ها نمیخوان بفهمن!