سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری؛

خروج معادن از عرصه غار اسپهبد خورشید

معادن به خارج از عرصه غار اسپهبد خورشید منتقل می شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، دلاور بزرگ نیا مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران از انتقال معادن به خارج از عرصه غار اسپهبد حورشید خبر داد و گفت: شرایط و ضوابط و مقررات حفاظتی محدوده عرصه و حریم غار اسپهبد خورشید بررسی و بازنگری شد.

وی افزود: با تصویب این کمیته که با حضور معاون میراث فرهنگی کشور برگزار شده بود فعالیت تمامی معادنی که موجب آسیب به کالبد و منظر غار اسپهبد خورشید می شود ممنوع شد و باید به خارج از حریم این غار منتقل شود.

مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران از ثبت غار اسپهبد خورشید به شماره 7839 در سال 81 اشاره کرد و گفت :این اثر ارزشمند و تاریخی و طبیعی به دلیل قرار گرفتن در میدان تیر و فعالیت معادن در طول زمان موجب آسیب های کالبدی و مننظری به این اثر شده بود.

دلاور بزرگ نیا افزود: پس از برگزاری جلسات متعدد در استان و پیگیری اداره کل مبنی بر بازنگری ضوابط حفاطتی و محدوده عرصه و حریم غار اسپهبد خورشید در دستور کار گروه بررسی و تعیین حریم آثار ملی غیر منقول استان قرار گرفت و پس از بررسی های کارشناسان این واحد تهیه و در کمیته حریم آثار ملی غیر منقول کشور مطرح شد.

وی گفت: غار اسپهبد خورشید مربوط به حاکم آخرین بازمانده اسپهبدان در مازندران یا همان تپورستان است و آخرین مقاومتهای او در برابر جنگهای ایران و اعراب در این غار که به نوعی پناهگاهشان بود اتفاق افتاد.

انتهای پیام/آ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.