سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی بررسی کرد؛

تعمیق روابط ترکیه و روسیه چه منفعتی برای دو کشور دارد؟

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در گزارشی مزایای برقراری روابط دوستانه بین روسیه و ترکیه را بررسی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «رستیسلاو ایشکنوف» خبرنگار ریانووستی روسیه، بر این باور است که مسکو به یک دوستی بلندمدت و محکم با ترکیه نیاز دارد. روسیه در حال حاضر گام‌های مهمی را برای ایجاد یک اتحاد محکم با ترکیه برداشته است.

در سال‌های اخیر و پس از اینکه یک جنگنده‌‍ ترکیه بمب‌افکن روسیه را در سوریه سرنگون کرد، این دو کشور برای بهبود روابط خود تلاش زیادی کردند. از آن زمان به بعد ترکیه و روسیه روابطشان را در بخش انرژی، مبارزه با تروریسم و حل و فصل مسائل سوریه بهبود بخشیده‌اند.

ایشکنوف در این خصوص می‌گوید: «روسیه به ترکیه به عنوان یک دوست و شریک نیاز دارد نه یک دشمن. اتحاد با ترکیه برای روسیه چندین مزیت دارد».

این مزایا عبارتند از:

نخست اینکه نیروی دریایی روسیه به تنگه‌های «بسفر» و «داردانل» که دریای سیاه را به دریای مدیترانه وصل می‌کنند، دسترسی مداوم خواهد داشت.

دوم، ترکیه یکی از مهمترین قدرت‌های منطقه دریای سیاه است و اتحاد این کشور با روسیه ثبات و امنیت را در این منطقه به ویژه در کریمه برقرار می‌کند.

ایشکنوف در ادامه می‌گوید: «مزیت سوم این است که اتحاد ترکیه و ایران به حل بحران سوریه، ایجاد ثبات و صلح در منطقه و حضور روسیه در خاورمیانه کمک می‌کند».

علاوه بر موارد ذکر شده چنین اتحادی باعث می‌شود ناتو و آمریکا دیگر نتوانند از ترکیه برای نفوذ بر روسیه استفاده کنند.  می‌توان گفت ترکیه روابط تاریخی و فرهنگی با ترک‌های ساکن قفقاز و آسیای مرکزی دارد. اتحاد با ترکیه این امکان را برای مسکو فراهم می‌کند که نفوذش را از دریای خزر تا مغولستان گسترش دهد.

به گفته ایشکنوف روسیه تلاش برای ایجاد یک همکاری ثابت و بلندمدت با ترکیه را آغاز کرده است. این خبرنگار در گزارشی نوشت: «با اینکه روابط سیاسی معمولا ناپایدار هستند و شرایط سیاسی ممکن است در یک چشم به هم زدن تغییر کنند؛ برخی همکاری‌های اقتصادی می‌توانند روابط دو کشور را به مدت چندین دهه محکم کنند. علاوه بر این، روسیه و ترکیه شرایط برقراری همکاری نظامی و استراتژیک را دارند».

مسکو و آنکارا در حال حاضر در مرحله نهایی مذاکرات به منظور ارسال سامانه دفاع موشکی پیشرفته اس400 به ترکیه هستند. در گزارش ایشکنوف آمده است: «یک سامانه دفاع موشکی چیزی است که هر کشوری به مدت چندین دهه می‌سازد. برای مثال کشورهای عرب زیادی هنوز هم از سامانه‌های دفاع موشکی ساخت شوروی استفاده می‌کنند. آنها همچنین جنگنده‌های دوره شوروی را به خدمت می‌گیرند. حتی 25 سال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی هم چنین همکاری‌های نظامی و فنی ادامه دارد».

مسکو و آنکارا همچنین در سال 2010 توافقی را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای «Akkuyu» در جنوب ترکیه امضا کردند. این نخستین طرح ساخت یک نیروگاه هسته‌ای براساس « BOO» است. براساس این مدل روسیه نیروگاه هسته‌ای را می‌سازد، راه‌اندازی می‌کند و مالکیت آن را دارد.

به گفته این خبرنگار روسیه و ترکیه می‌توانند همکاری‌های 50 تا 70 ساله در زمینه انرژی داشته باشند. روسیه مدتی است که عرضه انرژی به ترکیه را افزایش داده است. برای مثال از آغاز سال جاری میلادی تاکنون صادرات گاز طبیعی روسیه به ترکیه 22 درصد افزایش یافته است. طرح خط لوله‌ی گاز «Turkish Stream» نیز در حال اجرا است. این خط لوله نه تنها صادرات گاز روسیه به ترکیه را افزایش می‌دهد، بلکه صادرات انرژی از روسیه به اتحادیه اروپا را ثابت نگه می‌دارد.

ایشکنوف در پایان اینگونه نتیجه می‌گیرد: «ما شاهد همکاری‌های نزدیک روسیه و ترکیه در سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته، انرژی هسته ای و صادرات گاز خواهیم بود. روسیه در حال ایجاد یک اتحاد منطقه‌ای براساس منافع نظامی و اقتصادی در خاورمیانه است».

انتهای پیام/

 

مزایای دوستی ترکیه و روسیه

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.