سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیبانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکا با سر و صدا کردن برای آزادسازی رقه، به دنبال بزرگنمایی سیاست مبارزه با تروریسم خود در منطقه است

شیبانی سفیر سابق ایران در دمشق گفت: آمریکا با بزرگنمایی آزادسازی رقه به عنوان سمبلی برای سیاست به اصطلاح مبارزه با تروریسم خود در منطقه است.

محمدرضا رئوف شیبانی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در دمشق در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره توافق آمریکا و عربستان برای بازسازی رقه سوریه، اظهار کرد: واقعیات صحنه نبرد در شهر رقه به ویژه حوادث روزهای منتهی به پایان داعش، حاکی از وجود نوعی توافق نانوشته بین آمریکا و فرماندهان داعش برای تخلیه بی سر و صدای این شهر است.

سفیر سابق ایران در دمشق  افزود: موضوع ورود آمریکا به بازسازی رقه و همراه کردن عربستان و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در راستای رویکرد منطقه‌ای آمریکا قابل تفسیر است.

شیبانی  تصریح کرد: کاخ سفید طی بیانیه‌ای حوادث رقه را نقطه عطفی در وضعیت میدانی سوریه تفسیر کرده و تکرار این وضعیت در نقاط دیگر سوریه را پیش بینی کرده است.

وی ادامه داد: در این رویکرد اهداف طراحی شده آمریکا شامل حفظ، پردازش و بزرگنمایی حادثه شهر رقه به‌عنوان سمبلی برای سیاست به اصطلاح مبارزه با تروریسم آمریکا در منطقه است؛ لذا احتمال دارد که آمریکا موضوع رقه را به یک پروژه‌ای پر سر و صدا تبدیل نماید.

سفیر سابق ایران در دمشق  تبلیغ و نمایش دادن جایگاه اصلی مبارزه با تروریسم در منطقه برای خود را دیگر هدف آمریکا تشریح کرد و افزود: بزرگنمایی حداکثری آزاد سازی رقه در دستور کار آمریکایی‌ها و همپیمانان منطقه ای این کشور قرار دارد، به ویژه اینکه نقش آمریکا در تحولات عراق و آزادسازی شهرهای مهم این کشور از دست داعش در قیاس با عملیات تاثیرگذار حشد الشعبی و ارتش عراق و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

شیبانی گفت: طراحی زمینه های عملیاتی برای توجیه استمرار حضور اشغال‌گرانه آمریکا در سوریه و منطقه، مقامات روسیه چندی قبل، از وجود شش پایگاه نظامی امریکا در مناطق شمالی سوریه خبر داده بودند، همچنین حرکت به سمت زمینه سازی برای اجرای طرح تقسیم سوریه در راستای ایجاد کانونهای کوچک در منطقه بر اساس قومیت و مذهب از جمله اهداف آمریکا است.

وی طراحی در جهت ایجاد جبهه ای برای مقابله با جریان مقاومت، ائتلاف محور مقاومت و مبارزه با تروریسم را هدف دیگر آمریکا برشمرد و اظهار کرد: این پروژه از طریق وارد کردن همپیمانان منطقه ای آمریکا به ویژه عربستان، در معادله میدانی در سوریه و منطقه حاصل خواهد شد.

 شیبانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نقشه آمريكا برای خاورميانه چیست، افزود: آمریکا در منطقه تحت شعار مبارزه با تروریسم به اهدافی چون مقابله با محور مقاومت و عناصر تشکیل دهنده این محور، تامین حداکثری امنیت برای رژیم صهیونیستی، ایجاد فضای امنیتی حداکثری در منطقه با عنوان ایران هراسی، با هدف چپاول ثروتهای طبیعی منطقه، به چالش کشاندن کشورهای غیر همسو با سیاستهای خود در منطقه و تلاش در جهت تغییر رفتار و یا تغییر حکومتهای این کشورها و روی کار آوردن رژیمهای همسو، تلاش برای زمینه سازی چیدمان جدید جغرافیای سیاسی منطقه از طریق اعمال سیاست بحرانهای مدیریت شده، دارد.

سفیر سابق ایران در دمشق در پاسخ به این سوال که چرا قدرت دفاعی ما بايد افزايش يابد، در حالی که اروپا و آمريكا می‌گويند ايران نيازی به توان موشكی ندارد؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌ عنوان کشوری مستقل و دارای پیام در منطقه حساس غرب آسیا، همواره از سوی خطرات خارجی مورد تهدید واقع شده، رقبای منطقه‌ای ایران در یک رقابت تسلیحاتی غیر منطقی اقدام به عقد قراردادهای چند صد میلیارد دلاری به آمریکا و اروپا کرده و نوک پیکان حملات رسانه‌ای و سیاسی خود را متوجه کشورمان کرده‌اند.

وی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بخش عمده رویکرد منطقه ای خویش را در جهت ضربه وارد آوردن به جمهوری اسلامی ایران متمرکز کرده و تلاش دارد با استفاده از شرایط سیال حاکم بر منطقه، همپیمانی‌هایی را در ضدیت با جمهوری اسلامی ایران شکل دهد.

شیبانی تصریح کرد: آمریکا که ناکام از اجرای سیاست‌های منطقه ای خود به دلیل معارضه ایران با این سیاست‌ها رویکرد براندازانه ای را در قبال کشورمان اتخاذ کرده، طبیعی است در چنین شرایطی که جمهوری اسلامی ایران همواره از سوی دشمنان خارجی مورد تهدید است، باید شرایط دفاعی کامل خود را حفظ کند و عقل نیز چنین اصلی را حکم می کند.

سفیر سابق ایران در دمشق خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که موشک در منظومه تسلیحات جهانی کار کرد بازدارندگی دارد. اینکه آمریکا و اروپا معتقدند که ایران نیازی به موشک ندارد را با دو سوال می توان پاسخ داد؛ اولا چرا اروپا و آمریکا سطح نظامی و توان موشکی و تسلیحاتی خود را حفظ و همواره در قالب‌های فردی و جمعی در جهت ارتقاء کمی و کیفی آن حرکت می‌کنند؟ ثانیا به چه دلیل اروپا و آمریکا در جهت فروش سلاح با کشورهای عربی منطقه خلیج فارس مسابقه گذاشته و به فضای رقابت تسلیحاتی در منطقه دامن می زنند؟

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.