سفیر سابق ایران در سوریه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

اسرائیلی‌ها با تشکیل کمربند امنیتی در پی تقویت جریان‌های تکفیری هستند

این دیپلمات وزارت امور خارجه گفت: اسرائیلی‌ها با تشکیل کمربند امنیتی می‌خواهند مانع ورود جریان‌های تکفیری به کشورشان شوند و هم پوششی برای تقویت جریان‌های معارض در منطقه باشند.

سفیر سابق ایران در سوریه:باید مانع تبدیل اقدامات امریکا به رویه شد/بی خردی ترامپ را نباید دست کم گرفتمحمدرضا شیبانی سفیر سابق ایران در سوریه در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تلاش‌های آمریکا برای مطرح شدن در تحولات منطقه و سوریه، اظهارداشت: آمریکا با وجود قدرت نظامی که دارد، اکنون شرایط لازم برای تبدیل به یک مرکز نظامی در سوریه را ندارد. چرا که بیشتر در زمینه هوایی تجهیز شده است و نمی‌تواند درگیری مستقیم پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه آمریکا حتی جریان سیاسی که بتواند غالب بر بشار اسد باشد را نیز در اختیار ندارد، تصریح کرد: فقدان دو ابزار فوق آمریکایی‌ها را در تصیمیم‌گیری‌هایش درباره بحران سوریه ناتوان کرده است.

سفیر سابق سوریه در توضیح علل واقعی حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات بیان داشت: حمله موشکی آمریکا اهداف خاصی از جمله تاثیر گذاشتن بر مذاکرات ژنو، تشویق گروه‌ها و جریان‌های مسلح و سوق دادن بازیگران دیگر مثل روسیه، عربستان و ترکیه به سمت اهداف نظامی را در پی دارد.

شیبانی با تاکید بر لزوم تشکیل کمیته تحقیق در مورد بمباران شیمیایی خان شیخون تصریح کرد: آمریکایی‌ها در گذشته نیز رفتارهای نسجیده مشابه داشته‌اند. حمله موشکی آمریکا از نظر قوانین و مقررات بین‌المللی زیر سوال است. ما علاوه بر طرح مسأله تشکیل کمیته حقیقت یاب، باید روی این مسئله هم تأکید داشته باشیم تا اینگونه رفتارها به یک رویه تبدیل نشود، به طوری که در هر جایی اتفاقی مشابه رخ دهد، آمریکا بدون در نظر گرفتن قوانین بین‌المللی درباره آن قضاوت کند و با صدور حکم یک طرفه نسبت به اجرای آن اقدام کند.
 
این دیپلمات وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه بی‌خردی‌های ترامپ نباید به یک رویه بین‌المللی تبدیل شود که با بهانه‌های واهی و خودساخته زمینه حمله به کشورهای دیگر را فراهم کند.
 
وی اضافه کرد: آمریکا چنین رفتارهای مشابه و ادعاهای واهی را در عراق، لیبی و افغانستان نیز داشت و آن را به سوربه نیز تعمیم داد به طوری که بدون تشکیل کمیته حقیقت یاب بین المللی، امروز شاهد مطرح کردن بحث سلاح شیمیایی دولت اسد از سوی این کشور هستیم.

معاون سابق عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با اشاره به ایجاد موجی علیه رفتارهای نسنجیده آمریکا در منطقه و جهان افزود: ما باید مانع این رویه شویم و اجازه تکرار رفتارهای مشابه را در آینده ندهیم.

سفیر سابق سوریه در پایان در خصوص  جبهه جنوبی سوریه نیز خاطر نشان کرد: وضع جبهه جنوبی سوریه هم اکنون  خوب است، اما به هر حال در این منطقه بحث تشکیل منطقه امن مطرح است، ترکیه و آمریکا هم به دنبال تحقق آن هستند، مضاف براینکه مسئله مذکور احتمالاتی را با خود به همراه دارد از جمله اینکه
انتهای پیام/
برچسب ها: شیبانی ، سوریه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار