سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو اتاق بازرگانی خرمشهر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حضور پررنگ ترکیه در عراق، عرصه را برای بازرگانان ایرانی تنگ کرده است

مومن گفت: باتوجه به اینکه سرمایه گذاری در عراق برای تاجران ایرانی با ریسک بالا و بدون ضمات بازگشت سرمایه است، اما دولت ترکیه برای افزایش سرمایه گذاری، به تاجران خود تضمین ۱۰۰ درصدی سرمایه را می‌دهد.

 محمد جواد مومن عضو اتاق بازرگانی خرمشهر در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت وکشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تاثیرات جنگ تحمیلی بر بندر خرمشهر اظهار کرد:بندر خرمشهر از گذشته به دلیل واردات کالا‌های لوکس و با کیفیت زبانزد خاص و عام بود که پس از جنگ تحمیلی، رونق خود را از دست داد و پس سال‌ها هنوز آثار جنگ را می‌توان مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه وضع قوانین لحظه‌ای در گمرک عراق، امنیت سرمایه بازرگانان ایرانی را کاهش می‌دهد، یادآورشد: اتاق بازرگانی خرمشهر با رایزنی‌های اخیر خود با بخش گمرکی عراق، سعی دارد از ناهماهنگی و وضع قوانین لحظه‌ای برای ورود و خروج کالا جلوگیری کند و امنیت سرمایه گذاری را افزایش دهد.

مومن با اشاره به حضور پررنگ ترکیه در بازار عراق گفت: بزرگترین رقیب تجاری ما در عراق کشور ترکیه است، در حالی که سرمایه گذاری برای تاجران ایرانی با ریسک بالا و بدون ضمات بازگشت سرمایه است، دولت ترکیه برای افزایش سرمایه گذاری، به تاجران ترکیه تضمین ۱۰۰ درصدی سرمایه را می‌دهد.

عضو اتاق بازرگانی خرمشهر با اشاره به اینکه منطقه آزاد خرمشهر در مقایسه با سایر مناطق آزاد کشور رونق ندارد، اظهار کرد:برداشتن عوارض گمرکی و منطقه آزاد شدن خرمشهر، به دلیل نبود زیرساخت و آماده نبودن گمرک، تاثیری در رونق اقتصادی این شهر نداشته و بخش خصوصی بدلیل همین بلاتکلیفی علاقه‌ای به سرمایه گذاری ندارد.

مومن با اشاره به اینکه، برداشتن امتیاز واردات برای مردم خرمشهر باعث کاهش مبادلات تجاری در این بندر شده است تصریح کرد: سابق بر این، دولت برای مردم خرمشهر امتیاز واردات با ۲۵ در صد کمتر از تعرفه‌های گمرکی را در نظر گرفته بود که از سه سال گذشته این امتیاز برداشته شده و واردات کالا از بندر خرمشهر را کاهش داده است.

وی در پایان اضافه کرد:به دلیل انجام ندادن لایروبی اروند رود از سمت عراق، کشتی‌های بزرگ نمی‌تواند به سمت بندر خرمشهر حرکت کنند و عمده واردات از سمت عراق با لنج‌ها صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

بندر خرمشهر به دلیل واردات کالا‌های لوکس زبانزد خاص و عام است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ایمان
۱۶:۲۷ ۰۶ آذر ۱۳۹۶
میلیونها دلار از عراق بخش خصوصی و دولتی طلب دارند و نمی دهند و عراق بازمانده از صدام به ترکیه و عربستان که ضد حاکمیت عراق است باج می دهد ولی برای ایران افرایش شدید تعرفه دارد و دولت هم اگر تضمین بدهد اشتباه است و باید بازماندگان صدام از عراق پاکسازی گردند ولی رابطه با ایران پیش نمی رود