نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی(3)؛

نمایشگاه نفت فرصتی طلایی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی

معاون وزیر نفت گفت: این نمایشگاه فرصت مناسبی برای آَشنایی و همکاری شرکتهای داخلی و خارجی با یکدیگر است و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را نیز فراهم می کند.

در حال تکمیل//صد درصد افزایش تولید و صادرات بعد از تحریم رسیدیمبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رکن‌الدین جوادی امروز در بیست و یکمین نمایشگاه صنعت نفت و گاز پتروشیمی در جمع خبرنگاران با بیان این که این دوره از نمایشگاه از لحاظ تعداد شرکت کنندگان داخلی و خارجی و تنوع شرکت کنندگان، با نمایشگاههای دوره های پیشین تفاوتهایی دارد، تصریح کرد: در نمایشگاه امسال حضور شرکتهای خارجی حدود ٦٤ درصد افزایش یافته است و برخی شرکتها و کشورها برای نخستین بار در این دوره از نمایشگاه شرکت کردند.

جوادی درباره این که برگزاری این نمایشگاه چقدر در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی موثر است، اظهار داشت : در بازدید کوتاهی که انجام شد چند شرکت برای ساخت کالاهای مورد نیاز صنعت نفت در داخل کشور و داخلی سازی آن درحال برنامه ریزی با شرکتهای خارجی هستند.

وی ادامه داد: در سال جاری به واسطه قرار گرفتن در شرایط اقتصادی و سیاسی سال بسیار مهمی تلقی شده و امیدواریم با برداشته شدن تحریم‌ها و اجرای برجام شاهد تلاش و شکوفایی در این صنعت و همچنین گستردگی توسعه در کشور باشیم.

جوادی با اشاره به اینکه مسئولیت ما در سال جاری بیش از دوران تحریم است اظهار کرد: در این دوران فرصت بیشتری برای به روز کردن صنایع وجود دارد و زمینه را برای شکوفایی اقتصاد کشور با صادرات  فراهم شده است.

جوادی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه پژوهشگاه نفت مطالعاتی بر روی شیل گس در لرستان انجام داده اظهار داشت: در این زمینه مطالعاتی در لرستان انجام داده است است اما هنوز حجم ذخایر این پروژه مشخص نیست زود است در این زمینه اظهار نظر داشته باشیم.

وی در باره توسعه فاز 11 پارس جنوبی آزادگان جنوبی و یادآوران گفت: مذاکراتی با طرف چینی در خصوص میدان یادآوران انجام شده و فاز نخست آن به اتمام رسیده است و فاز دوم توسعه ان در دست بررسی است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: توسعه فاز اول آزادگان جنوبی به دلیل عقب‌ماندگی پیمانکار خاتمه یافته در این پروژه 18 دکل مشغول به فعالیت هستند و به طوری که 80 چاه در آزادگان جنوبی حفاری شده‌اند. و محل دوم آن نیز بر اساس ارزیابی صورت گرفته ادامه خواهد یافت.

جوادی در مورد تولید در این پروژه گفت: تا پایان سال 80 هزار بشکه به تولید نفت کشور اضافه می‌شود و فاز دوم آن در قالب قرارداد جدید توسعه پیدا خواهد کرد.

وی در خصوص حضور شرکت‌های توتال، انی و سایر شرکت‌های خارجی که در این نمایشگاه حضور نداشتند من در این خصوص اطلاعات چندانی ندارم باید از خود شرکت‌ها این موضوع را پیگیری کرد.

جوادی در مورد فاز 14 پارس جنوبی گفت: فاز 14 از نظر کنسرسیوم زیر مجموعه هشت شرکت بوده و هم اکنون منابع مالی آن شناسایی شده است.

معاون وزیر نفت در خصوص قرارداد جدید  نفتی گفت: اولویت‌های ما برای قراردادهای جدید نفتی تعریف شده که از جمله آن توسعه میادین مشترک ازدیاد برداشت و برداشت متوازن از این موضوعات است.

وی گفت: تا پایان سال صادرات نفت کشور به 2.2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید .

وی ادامه داد:‌ قبل از تحریم ما صادرات را انجام می‌دادیم اما متاسفانه بسیاری از بازارهای هدف خود را از دست داده بودیم اما ما با توجه به اینکه بعد از لغو تحریم‌ها افزایش تولید را در دستور کار خود قرار داده‌ایم بنابراین نگرانی در این زمینه وجود ندارد چرا که ما بر اساس میزان تولید مشتریان خود را نیز داریم.

معاون وزیر نفت افزود: رقابت در دو بخش اقتصادی و سیاسی انجام می‌شود که بخشی از آن به مشتریان ما برمی‌گردد که آنها پایبند به یک منبع قابل اعتماد نماییم و در بخش سیاسی نیز باید هزینه‌هایی نیز اعمال کرد تا از اهداف خود عقب نیفتیم.

جوادی ادامه داد: در طی سه ماه گذشته ما به میزان سقف تولید خود رسیده‌ایم بنابراین اگر مشتری در این زمینه نداشتیم به طور یقین تولید نفت نمی‌زدیم.

جوادی در مورد ریزگردها در استان خوزستان اظهار داشت: در حال حاضر صد هکتار در خرمشهر و 20 هزار هکتار در خوزستان درختکاری شده است که به طوری که چهل درصد آن اجرایی شده است همچنین بیش از صد کیلومتر جاده‌سازی در این بخش صورت گرفته است.

وی در مورد نشست اپک گفت: در این زمینه نمی‌توان اظهارنظری داشت اما مطمئنا این جلسه با جلسات گذشته تفاوت خواهد داشت.

امسال قراردادهای مشترک با دانشگاهها عملیاتی می شود

 
جوادی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضع قراردادهای شرکت ملی نفت ایران با دانشگاهها و مراکر تحقیقاتی کشور گفت: تا پایان سال گذشته، برای هر میدان حداقل یک طرح پیشنهادی (RFP) نهایی شد و امسال دانشگاهها می توانند کار عملیاتی تحقیقاتی خود را آغاز کنند.
 
وی با ابراز خرسندی از این که در قالب این قراردادها و در فضای پسابرجام، زمینه برای پیدا کردن شرکای صاحب فناوری بین المللی برای دانشگاهها فراهم شده است، افزود: این قراردادها امسال با روند سریعتری ادامه می یابد.
 
تغییر ساختار شرکت ملی نفت به تسریع در روند کارها کمک می کند
 
جوادی درباره دلیل تغییرات ساختاری شرکت ملی نفت ایران توضیح داد: از آنجا که مدیرعامل باید به کارهای کلان شرکت بپردازد، هدف از این تغییر ساختار، کاهش تعداد خطوط ارتباطی با مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از ٣٤ خط ارتباطی به حداکثر ١٠ مسیر ارتباطی است.
 
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر موضع ایران در برابر طرح «فریز نفتی» گفت: مادامی که کشورهای دیگر به سهمیه خود پایبند نباشند، نمی توان به اجماع میان کشورها امیدوار بود؛ اما اگر سهمیه ها رعایت و اجماع در میان اعضای سازمان کشورهای صادر نفت (اوپک) ایجاد شود، ایران نیز پس از رسیدن به سقف ظرفیت تولید مدنظر می تواند به این موضوع فکر و یا در مورد آن مذاکره کند.
 
جوادی با بیان این که هنوز برای قضاوت درباره نتایج نشست آینده اوپک زود است، تصریح کرد: اما از آنجا که اجلاس اخیر دوحه نشان داد بازیگران بازار نفت هوشیارتر شده اند، می توان امید داشت اجلاس آتی اوپک، اجلاس بهتری باشد. 
 
افزایش ظرفیت تولید نفت غرب کارون به ٢٨٠ هزار بشکه در دولت یازدهم

 
معاون وزیر نفت در مورد طرح توسعه میدانهای نفتی غرب کارون عنوان کرد: با نگاه بدبینانه، ظرفیت تولید غرب کارون تا انتهای دولت یازدهم به ٢٨٠ هزار بشکه در روز می رسد و تا پایان برنامه ششم نیز این ظرفیت به ٧٢٠ هزار بشکه در روز خواهد رسید. 
 
جوادی در پاسخ به سوالی مبنی بر برآورد ذخایر شیل گس لرستان عنوان کرد: هنوز برای اعلام نتیجه در این زمینه زود است.
 
وی امسال را با توجه به حضور ایران در دوران پسابرجام از لحاظ اقتصادی و سیاسی، بسیار مهم عنوان کرد و گفت: باید از این ب فرصت به نحو بهینه برای انجام کارهای عقب مانده در حوزه های مختلف اهم از تولید، صادرات، انتقال فناوری و ... استفاده شود.

گرایش ما به هیچ شرکتی نیست
 
معاون وزیر در پاسخ به سئوالی دراین باره این که نگاه شرکت ملی نفت برای همکاری با شرکتهای خارجی بعد از تحریمها شرکتهای غربی است یا شرقی اظهار کرد: گرایش ما به هیچ شرکتی نیست، گرایش ما به این است که صنعت نفت را با حداکثر ظرفیت توسعه دهیم و باورهای درونی را تقویت کنیم.
 
جوادی با بیان این که درهای صنعت نفت به روی شرکتهای غربی و آسیایی باز است به شرط آن که شرایط ایران را بپذیرند، تصریح کرد: همانگونه که اطلاع دارید فروش نفت ایران به اروپا پیش از لغو تحریمها قطع شده بود در حالی که پس از تحریمها چند قرارداد فروش و صادرات نفت با شرکتهای اروپایی امضا شده است.
 
جوادی با اشاره به این که در زمینه سرمایه گذاری نیز هم شرکتهای غربی و هم بخشی از شرکتهای آسیایی در چارچوبهای مورد نظر ما توانایی همکاری با ایران را دارند، تصریح کرد: یادداشت تفاهمهایی که به تازگی برای همکاری امضا شده است هم مربوط به شرکتهای غربی است و هم آسیایی. سهم شرکتهای غربی سه یادداشت تفاهم و سهم شرکتهای آسیایی ٢ یادداشت تفاهم بوده است.
 
معاون وزیر نفت در این باره که برای شناسایی شرکتهای E&P چه کارهایی انجام شده است نیز با اشاره به این که تا آخر اردیبهشت ماه فرمت این شرکتها مشخص و تا آخر خردادماه ارزیابی آنها به پایان می رسد، اظهار کرد: اسامی این شرکتها تا آخر تیرماه اعلام می شود.
 
وی در این باره که آیا در مدل جدید قراردادهای نفتی شرکتهای ایرانی در کنار شرکتهای خارجی در بخش اکتشاف حضور خواهند داشت، اظهار کرد: در چارچوب این مدل از قراردادها که در هیئت دولت تصویب شد شرکتهای ایرانی می توانند حضور داشته باشند، اما میزان آن، بستگی به توانایی شرکتهای ایرانی دارد. در این مسیر ما فهرستی انتخاب می کنیم و اگر شرکتی خارج از این فهرست باشد، آمادگی داریم آن شرکت را ارزیابی کنیم.
 
جوادی در ادامه نشست مطبوعاتی با بیان این که نفت روی آب نداریم، گفت: مشتریان نفتی ایران از کشورهای اروپایی، آسیایی، جنوب شرق آسیا و آفریقا هستند.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که ایران برای به دست آوردن بازار به مشتریان خود تخفیف می دهد، گفت: ما با مشکلی روبرو شدیم که رقبایمان برای این که مشتریان ما را از آن خود کنند به آنها مراجعه می کنند و تخفیف پیشنهاد می دهند، تاکنون تسلیم این جوسازیها نشدیم و امیدوارم که باز هم نشویم.
 
وی در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا خبر «عربستان از پهلوگیری نفتکشهای ایرانی جلوگیری می کند»، توضیح داد: رقابت در بخش نفت اقتصادی و سیاسی است. در بخش اقتصادی در تلاش هستیم مشتریان را به بازار بازگردانیم و آنها را به یک منبع قابل اعتماد پایبند کنیم. یک بخش آن نیز سیاسی است.
 
جوادی تصریح کرد: در بخش سیاسی، رقیبان ما برای دسترسی به برخی اهداف سیاسی خود در منطقه هزینه زیادی می کنند. از جمله یکی از این روشها تماس و ایجاد محدودیت با برخی شرکتهای حمل و نقل بوده که خوشبختانه با تدابیر صورت گرفته، نتوانستند موفق باشند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار