سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گسترش کالای قاچاق به دلیل صرفه اقتصادی آن درمقایسه با تجارت قانونی

معاون حقوقی، امور مجلس و بین الملل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: یکی از مشکلات اساسی که موجب گسترش قاچاق کالا و ارز در کشور می‌شود، به خاطر صرفه اقتصادی ۱۰۰ درصد کالای قاچاق در همسنجی با تجارت قانونی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ مصطفی پورکاظم شایسته معاون حقوقی، امور مجلس و بین الملل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کارگاه آموزشی یک روزه تبیین مبارزه با قاچاق کالا و ارز در یزد گفت: برای مبارزه عملی با پدیده قاچاق در کشور قطعا باید صرفه و سود تجارت قانونی با برنامه ریزی درست افزایش یابد تا جلو قاچاق گرفته شود.

وی افزود: خطر پذیری حداقلی قاچاق، گرانی هزینه واردات قانونی از خارج، غیر رقابتی بودن کمی و کیفی تولیدات داخلی، اقتصاد یارانه‌ای و سابقه طولانی موضوع قاچاق در ایران از مهمترین مشکلات در مبارزه با این پدیده است.

به گفته معاون حقوقی، امور مجلس و بین الملل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رسیدگی غیر بازدارنده به پرونده‌ها، ساختار سنتی، معیوب و غیر شفاف و همچنین از آن جایی که هنوز در ایران به مبارزه با قاچاق نگاه پلیسی وجود دارد، کار رسیدن به برنامه‌ها را مشکل کرده است.

پورکاظم شایسته، راهکار‌های مهم مبارزه با قاچاق را راه اندازی سامانه‌های مناسب در بخش‌های مختلف برای نظارت و کنترل دانست و افزود: با تحقق این امر تا ۸۰ درصد از قاچاق کالا جلوگیری می‌شود و نقش مهمی در اجرای برنامه‌های کلان دارد.

وی خاطرنشان کرد: با فعالیت‌های انجام شده در کشور شاهد رشد ۳۵۹ درصدی انهدام کالای مکشوفه قاچاق در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴، هستیم و ارزش آن از ۱۵۰ میلیارد ریال به ۶۷۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

معاون حقوقی، امور مجلس و بین الملل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: حجم کشف کالای قاچاق نسبت به کل قاچاق در کشور از یک درصد در سال ۱۲۹۲ به حدود ۳۰ درصد در سال ۱۳۹۵ رسید.

پورکاظم شایسته به اهمیت فرهنگ سازی در میان مردم و خانواده‌ها به عنوان یک ضرورت در مبارزه با قاچاق کالا تاکید کرد و گفت: باید مردم در خرید خود به کالای ایرانی و وطنی بیش از سایر کالا‌ها توجه کنند.

کارگاه آموزشی تبیین مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد، برخی مدیران کل، فرمانداران و کارشناسان با هدف آموزش و رفع ابهام‌ها در حوزه قضایی و همچنین توجه دستگاه‌ها در خصوص سامانه‌های هوشمند مبارزه با قاچاق کالا و به خصوص طرح ثبت تلفن همراه برگزار شد.

یزد به دلیل اتصال استان‌های جنوبی و شرقی به مرکز کشور و موقعیت آن در کانون کریدور شمال - جنوب باعث شده است تا راه‌های استان بعضا مورد سوء استفاده برای انتقال کالای قاچاق قرار گیرد.

همچنین مدیر سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان یزد در دومین نشست ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در اتاق بازرگانی یزد گفته بود: امسال ۱۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق در استان کشف شد.

منصور طالبی افزود: این کالا‌ها به صورت موقت در انبار‌ها نگهداری که عمدتا ۸۰ درصد آن پس از ۲ ماه استرداد می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۶ هزار متر مربع انبار مسقف پر از کالای مظنون به قاچاق است، گفت: این امر موجب شده تا این اداره کل، کار انبارداری کالا‌های تعزیراتی را انجام دهد و علاوه بر ایجاد هزینه‌های نگهداری موجب ایجاد مشکلاتی در تولید و اشتغال شده است.

انتهای پیام/ ا

کشف ۱۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق در استان یزد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.