سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

محصولات کنجدی یزد عامل اشتغال و صادرات

یزد به لحاظ تولید کنجد و تهیه فرآورده‌های مختلف رتبه نخست کشور را دارد به نحوی که روغن کنجد، حلوا ارده و ارده آن شهرت جهانی دارد.

به گزارش خبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ محصولات کنجدی استان یزد علاوه بر تامین نیاز داخل حالا به کشور‌های زیادی صادر می‌شود.

با اینکه اقتصاد کشور با مشکلاتی روبروست و رکود چندین ساله گریبانگیر تولید کنندگان شده است، اما بسیاری از تولیدکنندگان و کارآفرینان در این وضعیت نیز از پای ننشستند و تمام تلاش خود را برای ادامه راه تولید به کار گرفتند.

عبدالله شیربند از تولیدکنندگان فرآورده‌های کنجدی است که ۶ سال است در شهرستان اردکان با تکیه بر توان خود توانسته موقعیت خوبی را در بین دیگر تولیدکنندگان کسب کند و محصولات و فرآورده‌های کنجدی خود را علاوه بر دیگر استان‌ها به کشور‌های خارجی نیز صادر کند.

این تولید کننده گفت:در سال ۹۱ تولید محصولات کنجدی را شروع کردم و اکنون با ۳۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی شده است.

محمدرضا بهجتی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت اردکان با اشاره به تولید روزانه ۱۸۰ تن حلوا ارده در شهرستان اردکان گفت: فرآورده‌های کنجدی استان یزد به بسیاری از کشور‌ها مانند روسیه، عراق، کشور‌های آسیای میانه و آمریکا صادر می‌شود.

بهجتی همچنین میزان تولید روزانه محصول ارده در شهرستان را ۱۸۰ تن افزود: از این میزان در ماه‌های اوج تولید، ۵۰ تن تبدیل به حلواارده و ۳۰ تن به صورت ارده، مصرف و بقیه هم تبدیل به روغن کنجد و روغن ارده می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: انواع مشتقات و فراورده‌های کنجدی شامل ارده، حلوا ارده، روغن کنجد، روغن ارده، تختگ و به تازگی حلوا کاکائوئی و حلوا شکلاتی در این شهرستان تولید می‌شود.

فعالیت ۲۳ واحد صنفی و صنعتی و ۲۰۰ واحد سنتی

بهجتی افزود:در شهرستان اردکان، ۲۳ واحد صنفی و صنعتی و ۲۰۰ واحد سنتی در زمینه تولید حلوا ارده فعالیت می‌کنند.

وی، میزان فروش محصولات کنجدی را سالانه ۱۰ میلیارد ریال در ماه‌های اوج فروش و مصرف اعلام کرد.

بهجتی در ادامه به فعالیت برخی از واحد‌های تولید این محصول در شهرستان اشاره کرد و افزود: بعضی از آن‌ها که پروانه بهره برداری از اداره صنعت معدن و تجارت دارند دارای ویژگی‌هایی از جمله تولید محصولات روغن کنجد بکر، اشتغال بالا، ظرفیت تولید ۵۰۰ تن در روز و سرمایه گذاری ۲۴ میلیارد تومان و صادرات محصول به خارج کشور و از جمله دبی و عراق هستند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت اردکان افزود: یکی دیگر از این واحد‌ها روزانه ۳ تن محصولات کنجدی شامل ارده و ارده‌های طعم دار، روغن کنجد، حلوا شکری و حلوا ارده تولید و با ۷۰ نفر اشتغالزایی و سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد تومان، بخشی از محصول خود را به آمریکا صادر می‌کند.

تنوع بسته‌بندی محصولات کنجدی

امروز بیش از ۵۰ نوع محصول در این خوشه وجود دارد در چند سال گذشته بسته‌بندی‌ها به‌طور کامل دگرگون شد، به‌طوری که اکنون محصولات کنجدی در بیش از ۲۰۰ نوع بسته‌بندی ارائه می‌شوند، علاوه بر اینکه بازار در داخل کشور توسعه پیدا کرد، ورود فناوری در این حوزه تقویت و تولید انبوه ایجاد شد.

درحال‌حاضر شاهد هستیم که اهداف صادراتی واحدهای صنعتی از ۲ کشور به بیش از ۱۵کشور رسیده است.

اشتغالزایی و رونق اقتصادی

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت اردکان در ادامه تصریح کرد: در زمینه صادرات و برندسازی شهرک‌های صنعتی با همکاری تولیدکنندگان در سال ۱۳۹۱ مبادرت به ایجاد خوشه محصولات کنجدی شد که از موفق‌ترین نمونه‌های خوشه کسب و کار در کشور محسوب می‌شود بطوری که در سال ۹۳ بعنوان خوشه برتر کشور معرفی شد.

بهجتی گفت: از مهمترین اهداف تشکیل این خوشه، ارتقاء محصولات تولیدی و برندسازی و ایجاد زنجیره‌های تولید است و یکی از مهمترین عوامل در شکل گیری خوشه محصولات کنجدی ایجاد وحدت رویه و نزدیک کردن بنگاه‌های تولیدی به نحوی که باعث هم افزایشی یکدیگر و تکمیل نیاز‌های هم شوند تا دست یابی به بازار‌های مناسب و صادرات برای کلیه محصولات کنجدی فراهم شود.

وی گفت: از جمله اقدامات صورت گرفته این خوشه در مدت فعالیت به برگزاری تور‌های داخلی و خارجی، برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط احداث مجتمع کارگاهی در شهرک صنعتی اردکان، پیگیری تدوین استاندارد شرکت در نمایشگاه‌های مختلف می‌توان اشاره کرد.

این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر واحد‌های تولید محصولات کنجدی در شهرستان اردکان به دلیل حمایت گسترده اداره جهاد کشاورزی از ان‌ها ارائه تسهیلات با مبالغ بالا و کم بهره، واگذاری زمین، بازدید مکرر، ایجاد نمایشگاه، تقدیر از واحد برتر تمایل زیادی به دریافت پروانه بهره برداری از جهاد کشاورزی دارند.

طاقه باف مدیر واحد صنایع تبدیلی جهادکشاورزی استان یزد نیز گفت: یزد هم اکنون در زمینه تولید روغن کنجد به لحاظ کیفیت و کمیت، رتبه نخست را در کشور دارا است و تجربه و تخصص در فرآوری گیاه کنجد، استان یزد را به قطب صنعتی تولید محصولات کنجدی تبدیل کرده است.

طاقه باف افزود: روغن کنجد تصفیه شده، حلوا ارده و ارده، سه محصول عمده تهیه شده از کنجد هستند که هر کدام به سهم خود به دلیل طعم و مزه لذیذ و خواص دارویی و درمانی طرفداران بسیاری دارند.

وی اعلام کرد: البته ارده شکلاتی و ارده با طعم‌های مختلف نیز ازسوی واحد‌های تولیدی تهیه و روانه بازار شده تا بتواند پاسخگوی سلایق و ذائقه‌های مختلف باشد.

بنا به آمار‌های موجود خرید کنجد از سوی کارخانجات استان یزد چیزی حدود ۴۲۰۰۰ تن در سال است که تولید ۶۰۰۰۰ تن فرآورده‌های کنجدی و ۳۵۰۰ تن روغن کنجد را به همراه دارد که تنوع محصولات، بهبود کیفیت و تنوع در انواع بسته بندی محصولات کنجدی از سیاست‌های عمده مدیریت صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان یزد است.

استان یزد، قطب تولید فرآورده‌های کنجدی کشور به شمار می‌رود و در تولید بسیاری از کالا‌ها گوی سبقت را از بسیاری از استان‌ها ربوده است.

محصولات کنجدی از تولیدات ویژه استان یزد است که مشابه کیفیت و طعم آن را نمی‌توان در جایی دیگر پیدا کرد.

ارده، خود به تنهایی یک ماده غذایی کامل برای هر وعده غذایی بویژه صبحانه است، ارده فاقد هر گونه افزودنی، اعم از شیمیایی و غیرشیمیایی است و به عبارتی صددرصد طبیعی است.

حلوا ارده نیز غذایی بسیار مقوی است که بیشتر در وقت صبحانه صرف می‌شود.

اردکان ۹۸ هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.