سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر علمی همایش انقلاب اسلامی در منظومه فكری امام خمینی:

اندیشه ناب امام خمینی (ره) همه را سیراب می‌کند

صالحی امیری گفت: اندیشه ناب امام خمینی (ره) مانند چشمه‌ای است که همه را سیراب می‌کند، باید بتوانیم اندیشه خالص امام راحل را انعکاس دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا صالحی امیری دبیر علمی همایش  انقلاب اسلامی در منظومه فكری امام خمینی در نشست خبری این همایش كه ظهر امروز در ساختمان جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار كرد: انگیزه ما برای ورود به این بود كه  ارزیابی علمی و دور از احساساتی نسبت به تحقق آرمان‌ها، اندیشه‌ها و گفتمان امام خمینی (ره) بعد از گذشت ٤ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشیم؛ منظور از ارزیابی دقیق چیزی است كه ما به عنوان نظریه، اندیشه و گفتمان امام خمینی (ره) می شناسیم و دستاوردهایی که در این ٤ دهه به آنها دست یافتیم.
 
امیری تشریح كرد: فاصله بین این ٢ یعنی نظریه و عمل را در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بین المللی ارزیابی، نقاط قوت این گفتمان را كه در عرصه عمل چه میزان است بررسی كردیم.
 
وی ادامه داد: ما بعد از انقلاب اسلامی ٥ مرحله را طی كردیم، در مقطع اول همزمان با جنگ تحمیلی گفتمان داشتیم، مقطع دوم گفتمان توسعه و سازندگی، مقطع سوم گفتمان اصلاحات، مقطع چهارم گفتمان عدالت و مقطع پنجم گفتمان عدالت را در جامعه سپری كردیم؛ هدف از این گفتمان‌ها این است که  بتوانیم نگاه دقیق و روشن‌تری داشته باشیم و شناخت دقیقی در خصوص نظره‌های امام راحل کسب کنیم.

تجزیه و کالبدشکافی اندیشه‌های امام در همایش انقلاب اسلامی

دبیر علمی همایش افزود: در این همایش ابعاد مختلف اندیشه های امام تجزیه و كالبد شكافی خواهد شد؛ ما این نظریه‌ها را در چند محور اساسی در حوزه سیاست داخلی و خارجی تفكیک كردیم، گفتمان حضرت امام را در ١٠ مفهموم اخلاق گرایی، عدالت گرایی، آرمان گرایی، مصلحت گرایی، مردم گرایی، وحدت گرایی، عقل گرایی و قانون گرایی تعریف كردیم به این معنا كه ما بعد از ٤ دهه در این همایش علمی با حضور اندیشمندان و صاحب نظران دانشگاه ارزیابی دقیقی نسبت به نظریه امام خواهیم داشت.

صالحی امیری اظهار كرد: نیازمندی به بازشناسی اندیشه امام (ره)  در نسل جوان فلسفه ورود ما به این بحث بود، جامعه علاقمند به اندیشه‌های امام (ره) است و ما در تلاش هستیم بتوانیم نسل جوان را از این  اندیشه ها سیراب كنیم؛ ما باید بدانیم چرا در تحقق وحدت ملی ناموفق بودیم؟، چه میزان در توجه به حقوق مستضعفان ناكام بودیم؟، چه میزان در قانون گرایی ناموفق بودیم؟ تمام این موارد نكاتی است كه باید ارزیابی شود 

وی افزود: ما باید بتوانیم به این سوالات پاسخ دهیم و بدانیم دلائل اصلی بروز این ناكامی‌ها چیست؟  این موارد یعنی آسیب شناسی نظری، آسیب شناسی سیاسی، آسیب شناسی برنامه‌ای، آسیب شناسی عملكردی و مدیریتی كه در این همایش بر اساس مقالات ارسال شده بررسی خواهد شد.

صالحی امیری ادامه داد: محور اساسی همایش علمی در چهارچوب متولوژی علمی خواهد بود و در آن از احساسی بودن پرهیز خواهد شد؛ این همایش واقع گرایانه، عقلانی و بر مبنای متولوژی علمی عمل خواهد کرد.

وی تشریح کرد: چهارشنبه در عرصه سیاست داخلی مقالات مهمی را بررسی خواهیم کرد که سه گروه شامل کمیته علمی، کمیته مشورتی و کمیته داوری هم زمان در این بحث همراه هستند، در مجموع ١٧٨ نفر برای مقاله ثبت نام کردند، ١٠٨ مقاله دریافت شد، در مسیر داوری ٦٢ مقاله تایید شد که در داوری نهایی ٢٤ مقاله انتخاب شد که در کتاب منتخب چاپ و روز چهارشنبه رونمایی خواهد شد.

صالحی امیری گفت: محور همایش شامل انقلاب اسلامی و عدالت، انقلاب و آزادی، انقلاب و سیاست اخلاقی، انقلاب و معنویت، انقلاب و آموزش و فرهنگ، انقلاب و مشارکت، انقلاب و وحدت ملی، انقلاب و امنیت، انقلاب و پیشرفت و توسعه، انقلاب و تمدن سازی و انقلاب و حقوق ملت است که تمام این محورها مجموع مقالاتی حاصل شد و به چاپ رسید.

اندیشه‌های امام خمینی در حوزه سیاست خارجی

وی افزود: در حوزه سیاست خارجی در چارچوب گفتمان امام خمینی (ره) از انقلاب اسلامی در راهبرد عدم تعهد گرایی، انقلاب و استکبار ستیزی، انقلاب و صلح و مصلحت آمیز، انقلاب و راهبرد صدور انقلابی، انقلاب و جهانی سازی و انقلاب و دیپلمات سازی، انقلاب و خودباوری این‌ها عمده عناوین مقالات علمی است که در همایش به بحث گذاشته خواهد شد.

صالحی‌امیری ادامه داد: صبح روز چهارشنبه افتتاحیه خواهیم داشت و بعد از آن پنل تخصصی ابداع خواهد شد، ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به بازشناسی و بازتولید اندیشه امام (ره) داریم و تنها نسخه برون رفت از چالش‌ها بازگشت به اندیشه‌های امام  (ره) است.

دبیر علمی همایش افزود: برای احیای اندیشه امام (ره) ما نیاز به کالبدشکافی آنها داریم و برای اینکه بتوانیم یک بار دیگر این اندیشه را باز تولید کنیم باید بتوانیم آنها را انتقال و انعکاس دهیم و در نتیجه نسل جوان بتوانند با عبور از احساس از عقلانیت استفاده کنند.

وی در پایان یادآور شد:‌ ما نیازمند بازشناسی نسل جوان با زبان جدید و متولوژی جدید و رویکرد جدید هستیم. من باور دارم اندیشه امام (ره) اندیشه نابی است که همه می‌توانند از این چشمه سیراب شوند. ما باید بتوانیم اندیشه امام (ره) را از بیراهه‌ها پاک کنیم و اندیشه خالص را منعکس دهیم.

در ادامه مراسم حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: ما در جهاد دانشگاهی تلاش کردیم تا بتوانیم حرف امام (ره) را ثابت کنیم همان حرفی که می‌گوید "اگر بخواهیم می‌توانیم"، اثبات کردیم که می‌توانیم در حوزه پزشکی به خصوص سلول‌های بنیادی درست پیش برویم و دانش را توسعه دهیم، در ماه گذشته شاهد این بودیم که بزرگترین کارخانه سلول بنیادی در غرب آسیا افتتاح شد.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: اگر با مشکلاتی مواجه هستیم به این دلیل است که هنوز در آن حوزه اراده نکردیم، برگزاری این همایش باعث شد که ما اندیشه و گفتمان‌های امام (ره) را بازنگری کنیم،  معتقد هستم مشکلات ما به این دلیل است که از اندیشه‌های امام (ره) استفاده نکرده‌ایم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.