سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وقتی چشم‌ها آینه مغزتان می‌شوند

حفظ قدرت بینایی افزون بر کمک به توانایی انجام کار‌ها سبب جلوگیری از توسعه برخی بیماری‌های مغزی بدون درمان می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند برای سلامت مغز، مراقبت از چشم‌ها اهمیت فراوان دارد و بالا بودن توان بینایی سبب جلوگیری از کاهش قدرت شناختی در افراد سالمند می‌شود.

پژوهشگران با آزمایش تست بینایی بر روی سالمندان دریافتند، آن عده از داوطلبان قدرت بینایی کمتری داشته‌اند در آزمون شناختی هم نمره کمتری به دست آورده‌اند.


کارشناسان اعتقاد دارند افت توان بینایی و رسیدگی نکردن به سلامت چشم‌ها می‌تواند سبب ناتوانی در مشارکت‌های اجتماعی، گفتگو با دیگران، خواندن مطالب به آسانی و به طور کلی افت توان مغز شود.


پژوهشگران به افراد توصیه می‌کنند از دوران جوانی به سلامت چشمان خود اهمیت دهند، رعایت فاصله استاندارد در زمان مطالعه و کار با تلفن همراه و رایانه، استفاده منظم از عینک طبی و مراجعه به متخصص دربازه‌های زمانی استاندارد برای معاینه چشم‌ها، استفاده از عینک آفتابی استاندارد در هوای آفتابی، خواب به اندازه کافی و در دوران سالمندی نیز انجام درمان بیماری‌های چشمی شایع، چون آب مروارید و دژنراسیون ماکولا می‌تواند ضامن سلامت چشم‌ها باشد.


از جمله دیگر راه‌ها برای حفظ سلامت، انجام ورزش است که سبب تناسب اندام و جلوگیری از بالا رفتن فشار خون می‌شود که یکی از عامل‌های جدی دربروز مشکل‌های چشمی در دوران سالمندی است.

داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات به ویژه میوه‌هایی که دارای کاروتنوئید هستند نیز به حفظ ساختار چشم و جلوگیری از افت قدرت بینایی و ابتلا به انواع بیماری‌های مرتبط کمک می‌کند.


پژوهش بر روی رابطه قدرت بینایی با توان شناختی در سالمندان به وسیله دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه میامی (the University of Miami Miller School of Medicine) انجام شده است، کارشناسان اعتقاد دارند موارد ابتلا به بیماری آلزایمر و ضعف شناختی تا سال ۲۰۵۰ در دنیا به سه برابر میزان کنونی می‌رسد که باید راهکار‌هایی برای پیشگیری از آن پیدا کرد.


کارشناسان در این پژوهش به مدت هشت سال ۲۵۲۰ فرد سالمند در بازه ۶۵ تا ۸۴ سال را مورد پژوهش از نظر وضعیت بینایی و قدرت شناختی قرار داده‌اند.

نتیجه بررسی نشان داده است داوطلبانی که به سختی قادر به مطالعه متن و علامت‌ها هستند در آزمون شناختی نمره‌های کمتری به دست آورده‌اند.

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد سالمند به طور منظم وضعیت بینایی خود را بررسی و درصورت هرگونه دگرگونی به متخصص مراجعه کنند.


متخصصان دریافتند در افراد سالمند که دچار مشکل‌های بینایی هستند افزون بر تحرک کمتر در مغز، امکان دگرگون شدن ساختار مغزی هم وجود دارد که می‌تواند منجر به توسعه بیماری آلزایمر شود.

نتیجه این بررسی در ماهنامه چشم پزشکی JAMA به چاپ رسیده است.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

سلامت مغز در گرو نگهداری از چشم‌ها

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.