سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شناسایی ۲۶۰ بیمار مبتلا به PKU در فارس

PKU یکی از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیک ارثی است که در فارس، میزان بروز آن، حدود یک به ازای هر شش هزار و ۵۰۰ نفر است.

محسن رستگار کارشناس مسوول ژنتیک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ با اعلام شناسایی و ارائه خدمات مراقبتی به ۲۶۰ بیمار مبتلا به PKU در فارس، گفت: به محض شناسایی نخستین بیمار مبتلا به PKU در یک خانواده، ناقلان دیگر در خانواده بررسی شده و با انجام آزمایش‌های ژنتیک تشخیص قبل از تولد، از بروز مجدد آن پیشگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه در صورت شناسایی نشدن زودهنگام این بیماری ژنتیکی و عدم شروع درمان و مراقبت به موقع، در هر ماه چهار واحد بهره هوشی نوزاد افت می‌کند، افزود: بعد از اجرای برنامه غربالگری نوزادان از سال ۱۳۸۴، تمامی بیماران شناسایی شده و با دریافت بسته خدمتی از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند.

رستگار مهمترین درمان این بیماران را مراقبت‌های دقیق تغذیه‌ای و روانشناسی عنوان کرد و ادامه داد: با نگهداشتن سطح «فنیل آلانین» کمتر از ۶ میلیگرم در دسی لیتر در این بیماران، از آسیب‌های مغزی جلوگیری می‌شود.

وی، نبود دسترسی آسان به غذا‌های مخصوص بیماران، گران بودن و تنوع کم غذا‌های بیماران، محدود و گران بودن دارو‌های بیماران بدخیم PKU را مهم‌ترین مشکلات این بیماران برشمرد.
انتهای پیام/ر

ارائه خدمات مراقبتی به ۲۶۰ بیمار مبتلا به PKU در فارس

برچسب ها: علوم پزشکی ، درمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.