سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آشپزخانه سلامت؛

اگر وسواس فکری دارید این شربت طبیعی را مصرف کنید/ مهار بیش‌فعالی کودکان با نسخه‌ای خانگی

یک پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی شربت طبیعی را در درمان اضطراب، افسردگی، وسواس و اختلال بیش فعالی کودکان موثر دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ شربت گل‌گاو زبان حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، E ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶ ، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، مس، منگنز، روی (زینک)، اسید فولیک و لینولئیک، منیزیم، آنتوسیانین‌ها، فلاونوئیدها، تانن، ساپونین، موسیلاژ، رزین‌ها و اسید چرب امگا ۳ است.

برای بررسی خواص شربت گل‌گاوزبان و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص شربت گل‌گاو‌زبان

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره مهم‌ترین خواص شربت گل‌گاو‌زبان اظهار کرد: این شربت نشاط‌آور است و با دفع اخلاط سوخته بدن به ویژه سودا، نقشی موثر در رفع اضطراب، استرس، افسردگی و وسواس فکری-عملی دارد، شربت گل‌گاو‌زبان با افزایش تمرکز به درمان علائم اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی کودکان کمک می‌کند.

وی درباره خواص دیگر شربت گل‌گاو‌زبان بیان کرد: این شربت تاثیری چشمگیر در تقویت عمومی بدن و رفع ضعف و بی‌حالی دارد، همچنین به تقویت اعضای رئیسه بدن (قلب، مغز و کبد) کمک می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: شربت گل‌گاو‌زبان غم، اندوه، غصه، دلشوره و وحشت را از بین می‌برد، درد‌های قاعدگی را تسکین می‌دهد و علائم ناشی از یائسگی مانند گُرگرفتگی را نیز برطرف می‌کند.

عظمایی تاکید کرد: این شربت با اثر خواب‌آوری خود موجب رفع خواب‌های آشفته می‌شود، همچنین با نقشی موثر در بهبود عملکرد سیستم عصبی و مغز حافظه را تقویت و از ابتلای افراد به آلزایمر جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: شربت گل‌گاو‌زبان برای افرادی که قصد دارند اعتیاد به الکل را ترک کنند بسیار مفید است، زیرا با سرکوب پیام‌رسان عصبی ولع و میل به مصرف الکل را کاهش می‌دهد، شربت برای افرادی که دچار افت فشار خون هستند بسیار مناسب است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: شربت گل‌گاو‌زبان تاثیری چشمگیر در رفع آفت دهان، تنگی نفس، آشفتگی و نشخوار ذهنی، کم‌خونی، التهاب و ورم مفاصل (آرتریت) و روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئیدباز شدن رنگ چهره، شادابی و طراوت پوست و مو، تنظیم قند خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، تصفیه خون و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها دارد.

موارد منع مصرف شربت گل‌گاو‌زبان

عظمایی درباره موارد منع مصرف شربت گل‌گاو‌زبان تذکر داد: زنان باردار باید از مصرف این شربت خودداری کنند، استفاده همزمان شربت گل‌گاو‌زبان با دارو‌های آرام‌بخش شیمیایی، خواب‌آور، ضد افسردگی و آنتی‌هیستامین‌ها ممنوع است، زیرا این شربت اثربخشی دارو‌های شیمیایی را افزایش می‌دهد، بنابراین باید بین نوشیدن شربت و مصرف دارو‌ها ۲ تا سه ساعت فاصله باشد، مبتلایان به فشار خون بالا هم باید در استفاده از شربت گل‌گاو‌زبان احتیاط کنند.

مواد لازم برای تهیه ۲ لیتر شربت گل‌گاو‌زبان

عرق گل‌گاو‌زبان                                     یک لیتر
عرق بیدمشک                                        نیم لیتر
گلاب                                                      یک لیوان
گل‌گاو‌زبان خشک شده                        ۳۰ گرم
عسل                                                       ۴۰۰ گرم

طرز تهیه شربت گل‌گاو‌زبان

- نخست عرق گل‌گاو‌زبان، بیدمشک و گلاب را با هم مخلوط کنید.
- گل‌گاو‌زبان خشک شده را به مخلوط عرقیات اضافه کنید و بگذارید چهار تا پنج ساعت بماند.
- مخلوط مواد را در دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم سپس شعله را خاموش کنید و ترکیب مواد را از روی حرارت بردارید.
- وقتی دمای مخلوط مواد متعادل شد (به ۵۰ درجه سانتی‌گراد رسید) آن را صاف و عسل را به آن اضافه کنید.
- شربت را به خوبی هم بزنید تا قوام بیاید.
- شربت را داخل ظرف شیشه‌ای بریزید و در یخچال نگهداری کنید.
- برای تهیه یک لیوان شربت گل‌گاو‌زبان، سه تا چهار قاشق غذاخوری از شربت غلیظ را داخل لیوان بریزید بقیه لیوان را آب اضافه کنید.
- این شربت را می‌توان روزانه سه لیوان (۲ لیوان در روز و یک لیوان قبل از خواب) میل کرد.
- از جوشاندن گل‌گاو‌زبان پرهیز کنید، زیرا جوشاندن این گیاه اثر‌های نامطلوب جسمانی و روانی دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سلامت ، تغذیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
امین
۱۷:۱۵ ۱۱ دی ۱۴۰۰
من الان نزدیک بیست سال میشه دچار وسواس فکری شدید شدم تمام زندگیم را خراب کرده تو را خدا هرکه می‌تونه کمکم کنه
محمد جواد متصوری
۰۳:۳۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
سلام، بنده یکی از فامیل هام مثل شما خیلی رنج میبرد ولی قبول نمیکرد وسواس داره، شما همین که به زبان میارید، یعنی خیلی زود خوب میشید، باید سراغ روانکاو بروید، خوب توجه کنید (روانکاو) یعنی ریشه ی بیماریتون را پیدا میکنه و خیلی سریع، (البته تلاش و خواستن خودتون بسیار مهم هست) ، خوب میشید.
پسرم
۱۰:۱۰ ۱۵ تير ۱۴۰۰
سلام من پسرم از کودکی وسواس فکری شدید داشت و خیییلی من و خودش رو اذیت می کرد. یک مدت پیش روانشناس بردم ولی هیچ فایده ای نداشت چون وسواس یک بیماری است که دست خودت نیست هر چه قدر هم روانشناس راهکار بده به خصوص کودک نمیتونه عملی کنه, بعدش پیش یک متخصص مغز و اعصاب بردم و حدود دو سال تحت نظر ایشون بود و طی این دو سال آسنترا مصرف می کرد. در کنارش مصرف سردیجات رو کم کردم و سعی کردم از غذا های طبع گرم استفاده کنه و شکر خدا پسرم خیلی بهتر شده مصرف قرصش رو چند ساله که قطع کردم و هر وقت علایمی از وسواس در پسرم مشاهده می کنم آنروز بهش دمنوش برگ سنا می دم بعد از چند روز عالی میشه فقط مواظب باشید که در مصرف برگ سنا زیاده روی نکنید و از یک نفر میزان مصرفش رو حتما بپرسید چون مصرف بیش از حد پرزهای روده رو از بین می بره. طبق تجربیات من وسواس فکری از غلبه سردی بر مغز ایجاد میشه از خوردن قند و شکر و نوشابه به شدت پرهیز کنید چون من به عینه تاثیر مصرف اینها رو در پسرم می‌دیدم. امیدوارم هر کسی این مشکل رو داره به لطف خدا درمان بشه.
جمیله ناروئی
۰۲:۰۹ ۰۴ دی ۱۳۹۹
عالیه
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
آیا شربت گل گاو زبان آماده، در بازار فروخته می شود؟
محمدحسین
۱۲:۲۵ ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
سلام میشه این شربت سفارش داد
مليكا
۰۵:۵۷ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام دخترم دچار وسواس شده ترو خدا كمكم كنيد شبها ميره گازو چك ميكنه يخچالو درو ديگه خسته شدم
علی
۰۹:۵۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
سلام آدرس این محقق کجاست؟ ممنون
وحید
۱۴:۱۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
باسلام ببخشیدگل گاوزبان بااین همه خاصیتی که برای سلامتی داره مضر اتم داره
حبیب
۱۰:۱۹ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
با سلام و تشکر از مطالب بسیار مفیدتون
تا چه مدت باید این شربتو مصرف کرد؟
با دکتر عظمایی میشه ملاقات کرد مطب
دارن ؟
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
یکی از بهترین روش های غیرتهاجمی بهبودی برای انواع بیماری های روانی مانند اضطراب، ترس، افکار ناخواسته، وسواس فکری و عملی، افسردگی یا حتی شیزوفرنی استفاده از روش آر تی ام اس هست. تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای مغز. در این روش بخشی از مغز که مرتبط با نوع بیماری روانی هست با امواج مغناطیسی هدف گرفته میشه. با مسئولیت کامل خودتون و زیر نظر پزشک مخصوص میتونید از این روش درمانی استفاده کنید.
در این درمان لازم هست حدود بیست جلسه طی یکماه پشت سر هم درمان را انجام بدید و بعد از اون هر ماه یا هر چند ماه یک تعداد جلسات درمان نگهدارنده هم انجام بدید مثلا پنج جلسه در ماه تا بیماری به طور کامل برطرف بشه. هر وقت هم دیدید بیماری داره برمیگرده سریعا باید درمان با این روش را ادامه بدید.
بعدش تغییر سبک زندگی و حذف هر نوع عامل و زمینه های لازم برای بروز استرس و اضطراب در زندگی هم خیلی مهمه و در طول درمان باید انجام بشه که سوخت رسانی مجدد نکنه به بیماریتون.
نکته دیگه اینه که در روش آر تی ام اس برای هر نوع بیماری روانی باید نقطه خاصی از مغز هدف گرفته بشه که اون زیر نظر روانپزشک مخصوص اینکار باید انجام بشه. مثلا برای اضطراب و وسواس فکری چند سانتیمتر بالای بخش گوش سمت چپ را هدف میگیرن.
برای اینکه بفهمید این روش برای درمان بیماری روانی مد نظر شما کار میکنه یا نه کافیه تو گوگل اسم بیماری را به انگلیسی به همراه کلمه آر تی ام اس سرچ کنید. مثلا برای وسواس سرچ کنید:
Rtms Ocd