سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واقفان آستان قدس رضوی تجلیل شدند

مراسم تجلیل از واقفان آستان قدس رضوی امروز عصر برگزار و واقفان برگزیده تقدیر شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، علی سروری مجد نماینده مدیرعامل موزه ملک در مراسم وقف و تجلیل از واقفان گرانقدر که امروز در موزه ملک برگزار شد، گفت:کتابخانه و موزه ملک در سال۱۳۱۶وقف آستان قدس رضوی شد و طبق وقف نامه تولیت آن به تولیت آستان قدس رضوی واگذار شد.

وی با بیان اینکه مجموعه پلک نمونه ای از موقوفات فعال آستان قدس رضوی است،اظهار کرد:طبق وقف نامه، کتابخانه برای عموم ساکنان ایران وقف شده است.

سید صولت مرتضوی مدیرعامل سازمان موقوفات آستان قدس رضوی در تهران در بخش دیگری از این مراسم ادامه داد: در سده‌های اخیر اتفاقات متعددی در جهان و وقایع شیرین و تلخی نیز در ایران رخ داد.در سال ۱۳۱۵ و ۱۳۱۶دو واقعه موقوفه‌خواری و احیای فرهنگ وقف در کشورمان اتفاق افتاد.

وی افزود:تا جایی که به یاد دارم بخش اعظم موقوفات آستان قدس رضوی در سال۱۳۱۵ از وقف خارج شد و به تاراج رفت.این قصه پر غصه‌ای است که  هر انسانی را رنجیده می کند، البته بخش زیادی از این موقوفات بعد از انقلاب اسلامی به زمره موقوفات آستان قدس رضوی برگشت و بخشی از غصه های ما با وقف مرحوم ملک رفع شد اگرچه مرحوم ملک فرزند ملک التجاره بود و  نامی از ملک التجارها در تاریخ باقی نماند اما نام مرحوم ملک همچنان بر تارک تاریخ نقش بسته است چرا که فرهنگ وقف را احیا کرد.

مرتضوی بیان کرد:چه زیباست اگر همه افرادی که بیمارستان می سازند بگویند که آستان قدس رضوی متولی این بیمارستان است.

پرویز سروری رئیس دفتر سرپرستی آستان قدس در استان تهران در بخش دیگری از همایش وقف و تجلیل از واقفان گرانقدر گفت: گویند که بیایید برای مرگ.جمع کنید برای فنا و بسازید برای خراب شدن.این روایت به آن معنا است انسان مومن کسی است که متعلقاتش را به مال و ثروت و مقام نخواهد بست.افراد زرنگ افرادی هستند که پس از مرگ به نوعی دیگر حسابشان را باز می کنند.آنهاافرادی هستند که یا فرزند خوبی را تربیت می کنند و یا اثری را از خودشان به جای می گذارند و وقف می کنند.این حساب تمام شدنی نیست بنابراین وقف به معنای جاودانه شدن انسان است.

وی افزود: با منصوب شدن تولیت جدید حرکتی آغاز شد که بنابر آن امر خیر بیشتر می شود و نمایندگان آستان قدس رضوی از محرومان دستگیری می کنند.در این مدت بیش از۱۰هزار سبد کالایی توسط خیرین به مردم داده شد و این امر فرهنگ انجام کار خیر را ترویج می دهد.

سروری گفت: امروز این بستر بزرگ ایجاد شده است و همه عزیزان می توانند در این کار خیر شریک و سهیم باشند.

رئیس دفتر سرپرستی آستان قدس رضوی در استان تهران بیان کرد: امروز باید وقف و اقتصاد را به مردم واگذار کنیم زیرا تجربه های گذشته نشان می دهد که هر چه به مردم واگذار شده نتیجه خوبی را در بر داشته است.

سید مرتضی بختیاری قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از همایش گفت: امام خمینی(ره) در رابطه اهمیت وقف تاکید کرده است.مقام معظم رهبری نیز بر این امر تاکید کرده و ما نیز تلاش می کنیم که منزل حاج حسین ملک را برای زنده نگه داشتن نام وی فعال کنیم.

وی افزود: واقفان عزیز خوشا به حالتان که با خداوند معامله کردید .امروز زمینی در مشهد مشخص شده که ۲۰هزار زائر را در خودش جای می دهد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: امروز زائرشهری در مشهد است که پانصد سال پیش برای زائرانی که پیاده برای زیارت امام رضا(ع)می رفتند وقف شده بود.ما قویترین دانشگاه های دنیا را داریم که با پول خیریه اداره می شود؛واتیکان با پول خیریه اداره می شود.آستان قدس رضوی نیز با پول خیریه اداره می شود.

وی گفت: ما۲۶سرفصل داریم و موقوفات آستان قدس رضوی در این ۲۶سرفصل تقسیم شده اند.روشنایی سوخت و روشنایی حرم مطهر با موقوفه۱۰۰واقف تامین می شود.سرفصل دوم دارالشفا و بیمارستانهای وابسته به حضرت امام رضا (ع) است و ۸۷واقف در این زمینه وقف می کنند.سرفصل سوم سوگواری و عزاداری اهل بیت است که ه۷واقف نیز موقوفات خود را در این زمینه فعال کرده اند.

بختیاری با بیان اینکه ۲۹ موقوفه برای اطعام زائران وقف شده است، گفت:در فاز اول آشپزخانه مرکزی حرم امام رضا (ع) فعال خواهد شد و مشکل زائرانی که پولشان را در حرم امام هشتم شیعیان گم می‌کند نیز به دست واقفان حل می‌شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: امروز مقوله زیارت قدرت نرم شیعه است و بعد از اربعین سه میلیون ۵۰۰هزار زائر آمدند و گفتند السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا(ع).

گفتنی است؛ در پایان از واقفان سیمین تاج ایلخان،معصومه مجیدی یایچی،نورسته اسکندرزاده،شهناز عبادانی،مینو سادات راست منش،علیرضا عباسی،محسن حیدری،حاج علی رسولی،حسین رضاخواه،سیدمحمدتقی حکیم،صدیقه شریعتی فر،فاطمه اکبری،زهرا کلانتری،سیده سادات طاهری،آیت الله سید موسی شبیری زنجانی،حسین فخار،مهرک فلسفی،جفر بیگلو،سعید سلیمانی،حسینعلی سودآور،لاله ضیایی،هرمز غفاری،هایده غفاری،اکبر قوامی،هارون یشایاری،جواد کاتبی،محمد مهدی ثابتی،سید مجتبی حسینی و علی جنتی و از برخی از سرپرستان موقوفات آستان تهران نیز تجلیل شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.