در مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان اوقاف مطرح شد؛

حجت الاسلام گلپایگانی: دشمن به دنبال نابودی هویت فرهنگی ماست/ حجت الاسلام محمدی: مدیر عوض می‌شود؛ نه وظایف و تکالیف

آیین تودیع و معارفه روسای سازمان اوقاف و امور خیریه، با حضور وزیر ارشاد و رئیس دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین تودیع و معارفه روسای سازمان اوقاف و امور خیریه، دقایقی پیش با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی رئیس پیشین سازمان اوقاف، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی (رئیس فعلی سازمان اوقاف) در ساختمان مهر این نهاد برگزار شد.

حجت الاسلام گلپایگانی: دشمن به دنبال نابودی هویت فرهنگی ماست/ حجت الاسلام محمدی: مدیر عوض می‌شود؛ نه وظایف و تکالیف

در ابتدا به صورت مختصر، گزارشی از فعالیت‌های هشت ساله حجت الاسلام و المسلمین محمدی در سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه‌های موقوفات، امامزادگان و بقاع متبرکه ارائه شد.

حجت الاسلام محمدی: عمده دستگاه های کشور به سازمان اوقاف بدهکار هستند

سپس، حجت الاسلام و المسلمین محمدی رئیس سابق سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: از نظر منابع انسانی میانگین سنی مدیران ما ۴۸ سال تخمین زده شده و به شکل کلی ما از جوان‌ترین دستگاه‌ها تلقی می‌شویم. نه اینکه از گذشتگان بهره نبرده‌ایم؛ بلکه به عنوان مشاور از تجربیات پیشکسوتان خود استفاده کردیم.

وی ادامه داد: ما یک مدیریت همه جانبه را با اولویت قرار دادن قرآن داشتیم. در طی این سال‌ها توجه به منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری را به عنوان یک اصل اجرا کردیم. از طرفی حفظ و صیانت از استقلال مدیریتی سازمان اوقاف داشتیم و در این سال‌ها نگذاشتیم فرد یا نهادی به بحث مدیریتی سازمان اوقاف وارد شود.

محمدی با اشاره به فعالیت‌های خود در حوزه تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی گفت: یکی از مهمترین فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه توجه به قرآن و بودن در کنار جامعه قرآنی بوده است.

وی خطاب به حجت الاسلام والمسلمین خاموشی رئیس جدید سازمان اوقاف تصریح کرد: برنامه‌ها و خدمات نیمه کاره را به سرانجام برسانید که از جمله آن‌ها می‌توان به اسکن اسناد، ثبت و ضبط دقیق اسناد بقاع و رقبه‌ها، اجرای نیات واقفان تا نقطه پایان، استفاده از مدیران جوان، مومن و متدین اشاره کرد.

حجت الاسلام گلپایگانی: دشمن به دنبال نابودی هویت فرهنگی ماست/ حجت الاسلام محمدی: مدیر عوض می‌شود؛ نه وظایف و تکالیف

وی عنوان کرد: شما باید سوابق خدمات را در حوزه وقف بنگرید؛ اینکه وقف و دستگاه وقف در گذشته چه بوده و امروز به کجا رسیده است. حدود ۱۳۰ بیمارستان موقوفه و درمانگاه در سراسر کشور داریم. همچنین بیش از ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ مدرسه موقوفه نیز در سطح کشور داریم که هیچ کس از موقوفه بودن آن خبر ندارد.  باید در نظر بگیرید که الحمدلله دستگاه‌های نظارتی در این سال‌ها بسیار از ما پذیرایی کردند. افتخار می‌کنیم مقام معظم رهبری در کنار ما قرار گرفتند و ناجی ما بودند.

رئیس سابق سازمان اوقاف تاکید کرد: عمده دستگاه‌ها به سازمان اوقاف بدهکار هستند؛ همه نهاد‌ها به هر شکلی موقوفات دارند و با وقف در ارتباط هستند، اما دریغ از یک کلمه‌ که از وقف بگویند و در ترویج وقف سهیم باشند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی در پایان ضمن تشکر از همه دستگاه‌ها یادآور شد: مدیران ما، با ما به شکل کارمندی کار نکردند و همه با دل در کنار ما بودند. جا دارد از همه به ویژه مقام معظم رهبری قدردانی کنم. باز تاکید می‌کنم برادران شخص جابه‌جا می‌شود نه وظایف و تکالیف؛ بنابراین خواهش من این است که بیش از گذشته با حجت الاسلام والمسلمین خاموشی برای رسیدن به اهداف سازمان اوقاف همراهی کنید.

صالحی: شفافیت باعث کارآمدی و بارور شدن حوزه وقف می‌شود

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه آیین تودیع و معارفه روسای سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اگر بگوییم که وقف یکی از پایه‌های اصلی نظام اسلامی بوده، سخن گزافی نیست. در تاریخ اسلام با وجود پیامبر (ص) جریان وقف در جهان اسلام شتاب گرفت؛ به شکلی که هیچ یک از صحابه‌ پیامبر پس از رحلتشان نبودند که موقوفه نداشته باشند.

وی در ادامه بیان کرد: وقف در حوزه‌ های مختلف اعم از دینی، آموزشی و ... فعالیت‌های ماندگاری را از خود به جای گذاشته است. در ابتدای شکل‌گیری وقف، جامعه عرب با وقف آشنا نبود و امروز با وقف به بازسازی تمدن رسیده است. بر همین اساس حتما در بازسازی و نوسازی جامعه و تمدن اسلامی وقف یکی از عناصر پایه و محوری است.  اگر بخواهیم با نگاه الگو سازی به وقف بنگریم، نگاه‌های مدیریتی می‌تواند راه‌های رفته را سرعت بدهد و راه‌های نرفته را بسازد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد: یکی از نکات حائز اهمیت گستره واقفین است. باید دایره وقف را از لحاظ طبقات اجتماعی و سن و جنسیت گسترش داد و در نظر گرفت که صرفاً متولیان را نمی‌توان مخاطب وقف دانست. باید در نظر داشت که دیدن و منتقل کردن نیاز‌ها در حوزه‌های مختلف یکی از اساس وقف است. نباید از انگیزه‌ها در حوزه وقف غافل شد؛ چراکه می‌توان گسترده‌تر و با دیدی وسیع‌تر به ایده‌ها و انگیزه‌های جدید توجه کرد.

صالحی با تاکید بر استفاده از ابزار‌های نوین مالی و خدماتی و همچنین بهره بردن از ابزار‌های سنتی در امور وقف، درباره شفافیت در حوزه وقف گفت: شفافیت حوزه وقف را بارور می‌کند و نگاهی کارآمد در عرصه اجرای نیات است؛ چرا که وقف با مردم در ارتباط است و مردم این شفافیت را طلب می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان یادآور شد: ما اگر می‌خواهیم از وقف استفاده کنیم؛ به هماهنگی‌های بسیاری از جانب دیگر دستگاه‌ها و همچنین به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بیشتر نیازمند هستیم.

در ادامه مراسم با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی و سید عباس صالحی، لوح تقدیری به پاس زحمات هشت ساله حجت الاسلام والمسلمین محمدی به او اهدا شد و حکم حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی هم به او تعلق گرفت.

حجت الاسلام گلپایگانی: دشمن به دنبال نابودی هویت فرهنگی ماست/ حجت الاسلام محمدی: مدیر عوض می‌شود؛ نه وظایف و تکالیف

حجت الاسلام گلپایگانی: دشمن به دنبال بی هویت کردن فرهنگ ماست

حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: پیش از این در دوره رضاخان جفای بسیاری در حق سازمان اوقاف شد و روز‌های سختی بر آن گذشت. در دوره‌ پهلوی رضاخان تمام منابعی که از سوی سازمان اوقاف اداره می‌شد را نابود کرد و همه اراضی را به غیر فروخت.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری افزود: دشمنان ما به دنبال نابودی هویت فرهنگی و بی شناسنامه کردن ما هستند. ما باید از اسلام حفاظت کنیم و بر داشته های خود بنازیم. امروز بزرگترین مسئله‌ای که باید سرلوحه برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه باشد، تبلیغ دین و اسلام است. نباید از ابراز عقیده ترسید و باید با شجاعت و با دل محکم حقایق دین و‌ اسلام را بیان کرد.

حجت الاسلام خاموشی: باید در کنار وقف به امور خیریه نیز پرداخت

در پایان این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین خاموشی با اشاره به صحبت‌های حجت الاسلام و المسلمین محمدی رئیس سابق سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: کل انتظاراتی که بیان شد، باید عمل شود؛ اما از لحاظ کارکرد این سازمان اوقاف و امور خیریه است و باید در کنار وقف به امور خیریه نیز پرداخت. به همین سبب انتظار می‌رود بیش از پیش امور خیریه نمود پیدا کند. باید در این عرصه‌ها نیز اطلاع رسانی دقیقی انجام دهیم و بتوانیم مستند سازی کنیم.

حجت الاسلام گلپایگانی: دشمن به دنبال نابودی هویت فرهنگی ماست/ حجت الاسلام محمدی: مدیر عوض می‌شود؛ نه وظایف و تکالیف

وی در ادامه ضمن قدردانی و تشکر از مقام معظم رهبری به پاس اعتمادی که به او کردند، از همه معاونان و مدیران وقت سازمان اوقاف و وزیر ارشاد تشکر کرد و گفت: اگر بخواهم نگاهی به وقف داشته باشم، باید بگویم واقف از خودش می کند و به خدا وصل می‌شود. این همان نکته ای است که باید در توسعه آن تلاش وافر داشته باشیم.

برای دیدن تصاویر بیشتر اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.