سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارگردان «شماره ۱۷ سهیلا» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آثار مستندسازان جوان مخاطب را غافلگیر می‌کند

غفاری معتقد است که جشنواره تلویزیونی مستند، مستندسازان جدید و ایده‌های بکر را معرفی می‌کند.

محمود غفاری با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: بزرگترین حُسن برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند این است که امکان دارد از این جشنواره مستندسازان جدیدی بیرون بیایند؛ زیرا مستندهایی در این جشنواره نمایش داده می شود که در شرایط عادی امکان دیده شدن ندارند.

وی ادامه داد: جشنواره‌های دیگر معمولاً سلیقه‌ای اعمال می کنند، استانداردی دارند و بحث هنری، فرهیختگی و حرفه ای بودن را دنبال می‌کنند؛ اما تلویزیون با اغماض این مباحث را دنبال می کند چون مخاطب عمومی دارد.

این مستندساز با بیان اینکه تلویزیون متعلق به همه مردم ایران است، تاکید کرد: همه فیلمسازان ایران حق دارند فیلم هایشان را در تلویزیون نمایش دهند. ممکن است داخل این مستندها، چند مستند ببینیم که امکان نمایش در جشنواره های دیگر را نداشته باشند و این جشنواره بستری را فراهم کرده تا مستندسازان خوب از آن معرفی شوند.

وی گفت: نکته قابل توجه در جشنواره تلویزیونی مستند این است که در آن تعدادی مستند نمایش داده می شوند که یا فیلمسازان آماتور ساخته‌اند یا فیلمسازان تلویزیون و یا کسانی که جزو مستندسازان حرفه ای محسوب نمی شوند؛ اما این مستندها به شدت ایده های جذابی دارند و گاهی خلاقیتی در آنها دیده می شود که در مستندهای دیگر اتفاق نمی افتد به همین دلیل است که من با برگزاری این جشنواره موافقم و آن را دنبال می کردم.

کارگردان«این یک رویاست» با بیان اینکه گاهی تکرار برخی از فیلم ها را هم نگاه می کرد، تاکید کرد: من از آن دسته مخاطبان نیستم که در رای گیری ها و نظرسنجی های تلویزیون به غیر از برنامه90 شرکت کنم اما در مورد این جشنواره فکر می کردم فلان فیلمساز واقعا حقش هست که دیده شود؛ بنابراین در نظرسنجی شرکت می کردم.

غفاری با اشاره به اینکه متفاوت بودن این جشنواره به خاطر نمایش فیلم های آماتوری است، گفت: اصلا قرار نیست این جشنواره با فیلم های فیلمسازان حرفه ای شکل بگیرد و برای من که تماشای فیلم های آماتوری جذاب تر بود.

وی درباره حضور فیلمسازان حرفه ای تردر این جشنواره نیز عنوان کرد: اصلا لزومی به شرکت فیلمسازان حرفه ای در این جشنواره نیست؛ اما اگر هر جشنواره ای جایزه مالی خوبی بگذارد، می تواند فیلمسازان حرفه ای را هم جذب کند.

غفاری خاطرنشان کرد: در جشنواره تلویزیونی مستند ، مستندهایی در مورد اعتیاد دیدم که بسیار غافلگیرم کرد و اصلا فکر نمی کردم چنین مستندهایی اجازه نمایش از تلویزیون بگیرند.

وی با بیان اینکه جشنواره تلویزیونی باید روندش را حفظ کند گفت: بهتر است شبکه مستند همان مستندهای بِکر فیلمسازان شهرستانی یا حتی تهران را نمایش دهد. چون این فیلم ها هستند که در جاهای دیگر دیده نمی شوند، در حالی که حائز اهمیت و دارای ارزش های بسیار خوب هستند وگرنه اگر فیلم های دیگری نمایش دهد، کسی دنبالش نمی کند. زیرا فیلم های حرفه ای را می شود بعدها در جشنواره های مختلفی دید یا دی وی دی آن را تهیه کرد؛ اما این نوع فیلم ها که در جشنواره تلویزیونی مستند نمایش داده می شود را در جای دیگری نمی توان پیدا کرد.

غفاری گفت: این جشنواره روند خوبی دارد؛ اما شما وقتی وارد جشنواره سینما حقیقت می شوید به شما بروشور یا کاتالوگی می دهند که خلاصه‌ای از فیلم ها یا زمان پخش و سالن نمایش در آن چاپ شده است. بهتر است اطلاع رسانی جشنواره مستند کمی بهتر شود تا بتوانیم از این ظرفیت برای دیدن فیلم ها استفاده کنیم.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.