سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

برنامه درآمدزایی شهرداری از هوای آلوده تهران! / آلودگی و ترافیک تهران با حذف طرح زوج و فرد چند برابر می‌شود

در شرایطی که خودرو‌های شخصی فقط ۳ روز در هفته مجاز به تردد در محدوده زوج و فرد هستند، شهرداری تهران می‌خواهد به شرط پرداخت پول، خودرو‌های شخصی را مجاز به تردد در تمام روز‌های هفته کند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شهرداری تهران از سال 1385 به منظور کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوا اقدام به ایجاد محدوده طرح ترافیک کرد، تا محدوده مرکزی شهر در اثر حضور بی شمار خودروها قفل نشود.

در این طرح فقط خودروهای عمومی نظیر اتوبوس، مینی بوس تاکسی، آژانس و خودروهای نهادهای دولتی مستقر در محدوده مجاز به ورود در محدوده طرح ترافیک بودند.

از آنجایی که برخی مالکین خودرو اصرار بر ورود به محدوده طرح با خودروی شخصی خود را داشتند، شهرداری تهران هم تصمیم گرفت تا به شرط پرداخت هزینه‌ای بالا، به متقاضیان ورود در محدوده طرح ترافیک، مجوز ارائه دهد.

مدتی بعد طرح ترافیک در مدلی بزرگتر و با نام  طرح زوج و فرد به اجرا در آمد، با این تفاوت که در این طرح خوروها فقط سه روز در هفته ممنوعیت ورود به این محدوده را داشتند.

با گذر زمان شهرداری تهران متوجه شد که اجرای طرح ترافیک و ممنوعیت ورود به این محدوده، بیش از حد نیاز این محدوده را خلوت کرده است.

به همین منظور شهرداری تهران طرحی ریخت تا به موجب آن بخشی از خودوهای شخصی، مجاز به ورود در محدوده طرح ترافیک شوند.

در این طرح خودروهای شخصی می توانستند با پرداخت 40 هزار تومان وارد محدوده طرح ترافیک شوند، و کسانی هم که قادر به پرداخت این مبلغ نبودند، باید عطای ورود به این محدوده را به لقایش می بخشیدند.


بیشتر بخوانید: درآمد 400 میلیارد تومانی شهرداری تهران از محل فروش طرح ترافیک در سال 96


در نهایت ترافیک و آلودگی هوا و احتیاج شهروندان به ورود در محدوده در طرح ترافیک دست به دست هم دادند تا شهرداری تهران هم از این هوای آلوده  درآمد قابل توجهی کسب کند.

از آنجائیکه درآمد این طرح خوب بود، مدیریت شهری جدید برای سال 97 به آن رسمیت بیشتری داد و با ارزان کردن مجوز ورود به طرح ترافیک مشتریان خود را افزایش داد.

در این طرح اگرچه قیمت ورود به طرح ترافیک 4 هزار تومان کاهش یافته است، اما همین کاهش قیمت، تعداد فروش مجوزهای ورود به طرح ترافیک را افزایش داده است و افزایش مجوزهای ورود به محدوده طرح هم به معنای حضور بیشتر خودروهای شخصی در محدوده طرح ترافیک بوده و افزایش تعداد خودروهای مجاز به ورود در محدوده طرح ترافیک هم به معنای افزایش آلودگی هوا و ترافیک است.


بیشتر بخوانید: تلاش می‌کنیم ورود به محدوده زوج و فرد هم پولی شود


این روزها محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیشنهادی مطرح کرده تا بر اساس آن بابت ورود به محدوده زوج و فرد هم از شهروندان هزینه دریافت کند.

با اجرای این طرح دیگر هیچ خودرویی برای ورود به محدوده زوج و فرد ممنوعیت نخواهد داشت و ممنوعیت سه روزه خودروها برای ورود به محدوده زوج و فرد برداشته خواهد و هر کسی می تواند در هر روزی با پرداخت پول وارد این محدوده شود.

در این شرایط تعداد خودروهای عبوری در محدوده زوج و فرد دو برابر تعداد فعلی می‌شود، و هنگامی که تعداد خودروها دو برابر شود، میزان آلودگی و ترافیک هم دو برابر خواهد شد. البته ناگفته نماند که با اضافه شدن درآمد حاصل از تردد خودروها در محدوده زوج و فرد، درآمد شهرداری از محل طرح ترافیک هم دو برابر می شود.

علی پیرحسینلو مشاور معاون ترافیک شهردار تهران معتقد است که باید تا می توان از خودروهای شخصی پول گرفت.

پیرحسینلو می گوید که طبق تجربه جهانی، تا می‌شود باید از خودروی شخصی عوارض بگیریم و برای حمل و نقل عمومی و به نفع آنها که شهر را کمتر آلوده می‌کنند، خرج کنیم.


بیشتر بخوانید: نخست وزیر هلند هر روز با دوچرخه سرکار می رود / آیا وزرای کشور شما هم هر روز با دوچرخه سرکار می روند؟


 

پیروز حناچی شهردار جدید تهران هم در مورد این طرح به نوعی اظهار نظر کرده است که گویا با اصل آن مشکل ندارد و اجرای آن را مستلزم زمانی مناسب می داند.

شهردار تهران در مورد امکان حذف طرح زوج و فرد از سال 98 به خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفته بود: هنوز هماهنگی‌های لازم برای حذف طرح زوج و فرد در سال آینده انجام نشده است.

پورسیدآقایی معاون ترافیک شهردار تهران هم تصور می کند مردم در انتخاب زوج یا فرد بودن پلاک خودرویشان حق انتخاب دارند و در این شرایط اقتصادی دو خودرو خریداری می کنند تا با یکی در روزهای فرد و با دیگری در روزهای زوج تردد کنند.


بیشتر بخوانید: چهره‌های سیاسی کشورمان چه خودرویی سوار می‌شوند؟ +تصاویر


پورسیدآقایی پس از اعلام علنی پیشنهاد خود برای پولی کردن تردد در محدوده زوج و فرد گفت: بخش زیادی از مردم تلاش می‌کنند خودروهای ارزان قیمت را با پلاک دیگری خریداری کنند تا بتوانند با هر دو پلاک در محدوده تردد کنند.

وی ادامه داد: نتیجه مطالعات انجام شده آماده است و بر اساس آن طرح را آماده کرده‌ایم تا به شورای ترافیک تهران خواهیم برد؛ در صورت تصویب آنها طرح زوج و فرد را حذف خواهیم کرد و در واقع همه خودروها مجاز به ورود به منطقه خواهند شد و دیگر ربطی به نوع پلاک ندارد، ولی باید مانند طرح ترافیک عوارض پرداخت کنند با این تفاوت که این محدوده جزء حلقه دوم طرح ترافیک خواهد شد.

متاسفانه معاون ترافیک شهردار تهران به این نکته توجه نکرده که با لغو ممنوعیت تردد بر اساس زوج و فرد بودن پلاک، علاوه بر کسانی که دو خودرو دارند، افرادی هم که یک خودرو دارند، خواهند توانست در تمام هفته در محدوده زوج و فرد حضور یابند، در حالیکه در شرایط فعلی با وجود شرایط سختگیرانه معاینه فنی هر کسی نمی تواند، دو خودروی قابل استفاده در محدوده زوج و فرد داشته باشد.

پولی کردن زوج و فرد آثار مخربی را بر روی سایر معابر شهر می‌گذارد

اما سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور پایتخت، گفته‌های معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مبنی بر تغییر محدوده زوج و فرد در سال آینده را اظهار نظر شخصی می داند  و می گوید : ناجا فعلاً برنامه‌ای برای تغییر محدوده زوج و فرد ندارد و به نظر می‌رسد گسترش طرح ترافیک به محدوده زوج و فرد و پولی کردن آن آثار مخربی را بر روی سایر معابر شهر می‌گذارد.


بیشتر بخوانید: چراغ قرمز پلیس برای حذف محدوده زوج و فرد/ پلیس طرح شهرداری را قبول ندارد


صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران  مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به این امر که اجرایی‌سازی حذف طرح زوج و فرد باعث ایجاد بی‌عدالتی می‌شود، بیان کرد: کاملا مشخص است که در صورت اجرایی شدن حذف طرح زوج و فرد، افرادی که تمکن مالی بیشتری دارند، می‌توانند تردد بیشتری در سطح شهر داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون عمران خاطرنشان کرد: معتقدم حذف طرح زوج و فرد در صورت اجرایی شدن ترافیک تهران را به شدت افزایش داده و در نتیجه باعث آلودگی دوچندان هوای تهران خواهد شد.

طرح ترافیک، از ترافیک زدایی تا آلودگی و درآمدزایی

اگرچه هدف اولیه طرح ترافیک، کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک و هدف ثانویه آن درآمدزایی برای شهرداری تهران بود، اما در نهایت این طرح به جایی رسیده است که هدف اولیه آن درآمدزایی برای شهرداری تهران است و مشخص نیست که کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا در کجای اهداف آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۲۹ ۰۲ تير ۱۳۹۸
اين طرح جديد اصلا خوب نيست
محمد
۱۱:۵۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
با سلام..فقط باید تاسف خورد به حال این اوضاع..و این در آمدها در هیچ جایی به نفع عموم مردم هزینه نمیشه ..متاسفم برای همچین طرح هایی که هیچ عقلانیت,, هیچ منطق و هیچ فکری پشتش نیست..
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
مشکل ترافیک روز به روز بدتر میشه
محمد
۱۱:۰۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
این در آمدها در هیچ جایی به نفع عموم مردم هزینه نمیشه ..متاسفم برای همچین طرح هایی که هیچ عقلانیت,, هیچ منطق و هیچ فکری پشتش نیست. ..فقط تنها کاری که از ما بر میاد تاسفه و تاسف چون این مملکت انگار برای یه عده افراد خاصه........
ناشناس
۲۳:۰۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
هرروز فشار بیشتر میشود
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
همه باید بدانند آلودگی تهران درهرزمینه ای ورود روستا ییآن وشهرستانیهاست من و همسرم ۵۰سال است درتهران هستیم وهنوز مستاجر هستیم خنده دار این است که صاحبخانه امان ۵سال است تهران آمده و۲خانه دیگر هم داردبدون هیچ تحصیلات وسن سی سال
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
دانشگاه آزاد قزوین خودروی برقی و هیبریدی تولید کرده است در کلانشهرها به جای استفاده از خودروهای دودزای قدیمی از خودروهای عمومی با سوخت برقی و یا هیبریدی استفاده شود.
ناشناس
۲۳:۰۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
شرکت تویوتا و ... قبلا تولیذ کردند. تهیه آنها با توجه به خیلی از فاکتور ها (بجز قیمت غیر واقعیشون) کار عقلانی به نظر میرسه( فاکتور هایی مانند کیفیت و تضمین و ... که در خودروهای داخلی نمی بینیم)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
پول فروش طرح میره تو جیب شهرداری یا دولت. فقط دود و سرب و بیماری ناشی از اون نصیب مردم میشه. مردمی که نه پول خرید طرحو دارن تا راحت تردد کنن نه پول دوا و دکتر. مثل همیییشه فقط و فقط آسیب می بینند.
برجام
۱۶:۳۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
این طرح بسیار سودمند است زیرا بالاخره خودروها اگر وارد طرح نشوند دود خود را در ترافیک شهر وارد ریه مردم می کنند و محدود کردن خودروها از ورود به قسمتی از شهر یعنی ترافیک بیشتر و دود بیشتر در ضمن در بیشتر نقاط شهر وجود پلیس در شهر باعث ترافیک بیشتر میشود
سعید
۱۵:۲۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
اینکه می گن از آب گل آلود ماهی می گیرند.
علیرضا
۱۴:۱۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
با سلام
اگر سرویس اداره جات دوباره راه اندازی شود هم ترافیک وهم الودگی هوا به طور چشمگیری کم میشود
نوید
۱۲:۲۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
برقی کردن حمل و نقل اولین و آخرین راه حل نجات مردم تهران از آلودگی هواست.
مسولین یکم فکر کنند.
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
اول باید خیابان ها خط پیاده رو و دوچرخه رو بزنن و فقط تراموا رد بشه دوم باید تهران 30 هزار اتوبوس شهری بیاد سوم جریمه های ماشین ها سه برابر شه تا مردم فرهنگ رانندگی پیدا کنند
چهارم باید خیابان ها مناسب سازی بشه ماشین شخصی یک لاین یا دو لاین حق داره سه لاین باید برای عموم باشه اگه خیابان کوچیک باشه ماشین شخصی یک لاین حق داره اینجا اتوبوس ها و پلیس ها و تراموا حق جریمه دارن پس کسی جرات نداره توی لاین حمل نقل عمومی بیاد پنجم بنزین به 6 برابر شه البته وقتی همه این کار ها انجام شه بنزین تا یک دلار هم دولت حق داره بفروشه!
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
اگر هوا کثیف بشه و باعث بیماری من بشه و کارم به دوا و دکتر برسه، من راضی نیستم
نه در نیا و نه در آخرت
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
برقی کردن ناوگان حمل و نقل در بزرگترین شهر ایران به یک الگو برای دیگر شهرهای زیبایمان مبدل سازید
بختیاری
۱۰:۳۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
مگر برقی کردن کل ناوگان پایتخت چقدر هزینه برمیدارد
این آلودگی شایسته ایران کوچک و کلان شهرهای ایران نیست
شهرداران برای رفع آلودگی یک گام بلند و یک حرکت جهادی با کمک همدیگر و دولتها ،بردارند و انجام دهند
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
این درآمد اگه صرف جایگاههایی برق و گاز و توسعه خودروهای و وسایل نقلیه برقی و پاک شود در واقع مردم ضرر نکردند و به سلامت خودشان می اندیشند
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
به پایتخت نگاه ویژه باید داشت در مرحله اول موتورسیکلت‌های برقی و بعد ماشینهای برقی و حمل و نقل عمومی در محدوده های پر ترافیک اجرا شود وبه بعضی از خودروهای مسن و دودزا اجازه حرکت در پایتخت داده نشود
محسن
۲۳:۱۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
دوست من مثل اینکه از قیمت موتور و اتوموبیل برقی خبر نداری در زمانیکه دلار 4200بود موتوری که بتواند از سراشیبی خیابان ولیعصر یا جاده قدیم به تجریش برسد حداقل 30ملیون تومان قیمت داشت در زمانیکه پراید 18 ملیون بود چرا بدون تحقیق کردن نظریه میدهید شخصیکه تمام دارائیش دو ملیون تومان است و موتوری تهیه میکند تا خرج خانواده اش را فراهم کند چطور میتواند این مبالغ را پرداخت کند
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
اتفاقا یه نوع خودروهای الکتریکی هست که عین اتوبوس برقی از کابلای هوایی برق میگیره و سربالایی خیابان ولیعصر رو تند تر از پراید و پژو میره ولی شهرداری میگه شهر زشت میشه و نمیخوایم
ناشناس
۰۸:۳۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
فکری بحال بنزین غیر استاندارد کنید با درآمد زایی مشکل حل نمی شود فقط بار مردم زیاد می شود