سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راز گرانی خودرو‌ها فاش شد / عوامل پشت پرده افزایش قیمت خودرو چه کسانی هستند؟

اظهارات جدید مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، معادله خودرو‌های ناقص را مجهول‌تر کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  از سال گذشته خودروسازان داخلی به بهانه کمبود قطعات، تولید خود را کاهش دادند به طوری که تولید خودرو در سال ۹۷ تقریبا نصف شد. با این‌که خودروسازان می‌گویند کمبود برخی قطعات پیچیده برقی و‌های تک همچون ای. سی. یو و ایربگ دلیل افزایش خودرو‌های ناقص بوده است، اما برخی مسؤولان غیرخودرویی معتقدند خودروسازان عامدانه محصولاتشان را به بازار عرضه نکردند تا مجوز گرانی را از وزارت صنعت بگیرند.


بیشتر بخوانید: ماجرای گرانفروشی ۴ خودروساز چیست؟


این افراد، خودروی پراید را مثال می‌زنند که سایپا تا زمانی که مکلف بود این محصول را با قیمت ۲۲ میلیون تومان به بازار عرضه کند، کمبود قطعه را بهانه می‌کرد و از عرضه آن خبری نبود؛ اما وقتی مجوز فروش این محصول به قیمت ۳۷ میلیون تومان را گرفت، اقدام به فروش فوری همین محصول کرد. مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران دیروز اعلام کرده طبق بازرسی‌های انجام‌شده از چند خودروسازی متوجه شده که برخی خودروسازان قطعات ساده مانند ضبط، برف‌پاک‌کن و شیشه‌بالابر را روی خودرو نصب نمی‌کنند تا وقتی گران‌تر شد بتوانند با قیمت بالاتر در بازار عرضه کنند. محمدعلی اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: برخی خودرو‌های در انبار مانده خودروسازان قطعات ابتدایی ندارند و کارخانجات می‌توانند با تحویل این خودرو‌ها هم بار خودشان را سبک کنند و هم متقاضیان به محصولشان می‌رسند.

اما خودروسازان معتقدند اگر موضوع به این سادگی‌ها بود قطعاً این کار را انجام می‌دادیم. به گفته خودروسازان، قطعاتی که ناقص است مربوط به سیستم ایمنی خودرو است که در داخل تولید نمی‌شود. اکنون ۱۸۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ‌های ایران‌خودرو و سایپا خاک می‌خورد و تولیدکنندگان این محصولات معتقدند تا زمانی که قطعات اصلی این خودرو‌ها تأمین نشود اجازه عرضه آن را ندارند. از سوی دیگر سازمان تعزیرات حکومتی می‌گوید قطعاتی که روی خودرو‌ها نصب نشده مربوط به موارد ایمنی نیست. برای روشن شدن موضوع با سازمان تعزیرات حکومتی، انجمن خودروسازان و تولیدکنندگان خودرو صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید.

۱۸۰ هزار خودروی ناقص داریم

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان به خبرنگار ما توضیح داد: حدود ۱۸۰ هزار خودرو در کارخانه‌های بزرگ به دلیل نقص فنی مانده‌اند که ۹۰ درصد آن‌ها نیاز به قطعات الکترونیکی وارداتی دارد که مواردی مانند شیشه‌بالابر و ضبط خودرو هم شامل همین موارد است.

وی با بیان این‌که مردم راضی به دریافت خودرو‌های ناقص نیستند افزود: حتی اگر خودرویی فاقد ضبط یا شیشه‌بالابر باشد مردم حاضر به دریافت آن نیستند و در یک زمانی این کار صورت گرفت که انتقاد‌های زیادی به ما شد، اما بعید است که خودرو‌ها در شرایط فعلی همه مشکل ضبط داشته باشند.

دبیر انجمن خودروسازان به ایمنی خودرو‌ها اشاره کرد و گفت: زمانی که خودرو‌ها فاقد رایانه هستند چطور می‌توان به بازار عرضه کرد، این در حالی است که برخی خودرو‌ها قطعات ایمنی خودرو ندارند که در هیچ صورتی نمی‌توان تحویل داد.

نعمت‌بخش تصریح کرد: چند ماه پیش خودروسازان را متهم به احتکار کردند، اما آقای سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کردند احتکاری صورت نگرفته و خودرو‌ها فاقد قطعات هستند. همچنین باید توجه داشت که در خطوط تولید کارخانه‌ها نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور اغلب حضور دارند و امکان احتکار خودرو وجود ندارد.

سازمان استاندارد قبول کند، خودرو‌های معیوب را تحویل می‌دهیم

محمد‌رضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی  گفت: یک خودرو از سه هزار و ۳۰۰ قطعه تشکیل می‌شود و اگر یک قطعه هم روی آن نباشد به عنوان خودروی معیوب شناخته می‌شود و قابل تحویل نیست. وی افزود: برخی از این موارد در حیطه استاندارد خودرو است و اگر سازمان ملی استاندارد مجوز دهد که خودرو‌ها بدون قطعاتی که مربوط به ایمنی خودرو نمی‌شود در مرحله ترخیص قرار گیرند قطعا خودروسازان در کمترین زمان این اقدام را انجام خواهند داد. نجفی منش به مشکل اصلی قطعه سازان و خودروسازان اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی خودروسازان و قطعه سازان نقدینگی است که قرار بود بانک مرکزی تسهیلاتی به منظور جبران بدهی خودروسازان به قطعه سازان پرداخت کند، اما از ۱۱ هزار میلیارد تومانی که وعده‌اش داده شد ۴ هزار میلیارد پرداخت کردند. مابقی قرار بود در قالب ارزی (یورو) پرداخت شود که حتی یک یورو هم پرداخت نشده است.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی میزان بدهی خودروسازان به قطعه سازان را اعلام و تصریح کرد: ۲۲ هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعه سازان است و خودروسازان به دلیل قیمت‌های دستوری شورای رقابت در طول سال‌های گذشته ۱۴ هزار میلیارد تومان زیان متحمل شدند و در طول این سال‌ها دولت هیچ کمکی برای جبران این موضوع نکرد در حالی که تکلیف قانونی داریم که اگر دولت بر اساس قیمت گذاری دستوری منجر به زیانی شود باید آن را جبران کند.

تخلف بزرگ خودروسازان

محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران درباره خودرو‌های فاقد قطعات توضیح داد: در بازدید‌هایی که از کارخانجات مختلف خودروسازی داشتیم مشاهده شد خودرو‌هایی که به نام خودرو‌های معیوب و فاقد قطعات معرفی می‌شوند اغلب شیشه‌بالابر و ضبط صوت خودرو ندارند.

وی افزود: آنطور که خودروساز‌ها می‌گویند قطعات مربوط به ترمز، کامپیوتر (ای. سی. یو) و کیسه هوا برای تحویل در اختیار ندارند، اما طبق بازرسی‌های انجام‌شده مشاهده کردیم قطعاتی که در خودرو‌ها نصب نشده متفاوت است که در بسیاری از موارد نبود این قطعات ارتباطی با ایمنی ندارد.

اسفنانی با بیان اینکه برخی خودرو‌ها فاقد ضبط هستند، اما به بازار عرضه نمی‌شوند تصریح کرد: خودرو‌های موجود در پارکینگ خودروسازی‌ها به دلیل نبود قطعات بسیار ابتدایی ناقص مانده است؛ درواقع خودرویی که دستگاه پخش ندارد ناقص محسوب نمی‌شود و خودروسازان می‌توانند با کسر هزینه این قطعات ابتدایی، خودرو را به مشتری تحویل دهند و فرد قطعه موردنظر را از بازار آزاد تأمین کند.

مدیرکل تعزیرات استان تهران افزود: حرف ما این است که اگر کارخانجات تولیدکننده خودرو قطعه ندارند چطور فروش فوری انجام می‌دهند. مشخص است خودرو‌ها در گذشته تولیدشده و به جای انجام تعهداتشان اقدام به فروش فوری کردند.

وی ادامه داد: اگر کارخانجات قطعه ندارند چطور فروش فوری می‌گذارند و ابتدا باید خودرو‌های ثبت‌نام‌شده را تحویل دهند تا بازار از التهاب خارج شود و بعد سراغ مواردی مانند فروش فوری بروند.

وی درباره ادعای خودروسازان مبنی بر کمبود قطعه، تاکید کرد: اگر کاهش تولید این شرکت‌ها ناشی از کسری قطعه است تمامی خودرو‌ها باید در دو یا حداکثر سه نوع قطعه مشترک مانند کیسه هوا، ای. سی. یو و... نقص داشته باشند این در حالی است که در بازدید‌های به‌عمل‌آمده برخی خودرو‌ها یک قطعه مانند بالابر شیشه، پخش خودرو و... کم دارند.

اسفنانی ادامه داد: این عملکرد خودروسازان، احتمال اینکه آن‌ها در گذشته خودرو‌هایی سالم و کامل تولید کرده و آن‌ها را انبار کرده‌اند و حال که قیمت مصوب افزایش پیدا کرده آن‌ها را به بازار عرضه می‌کنند تقویت می‌کند؛ این اقدام مصداق بارز احتکار است و در صورت اثبات با آن برخورد می‌شود.

خودروها؛ قطعات ایمنی ندارند

علیرضا بخت‌آزما مدیر مونتاژ خط تولید ایران‌خودرو در گفت‌وگویی ضمن دعوت از مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران و خبرنگاران برای بازدید از خط تولید و پارکینگ ایران‌خودرو تصریح کرد: مدیرعامل ایران‌خودرو صریحاً دستور دادند همه گروه‌های تأمین، تولید، برنامه‌ریزی و سازندگان بر تجاری‌سازی خودرو‌های ناقص و تحویل به مشتریان تمرکز کنند که بر این اساس تاکنون بیش از ۳۳ هزار خودرو به مشتریان تحویل شده است.

وی ادامه داد: از ۷ خرداد تا پایان روز کاری ۴ تیرماه ۳۳ هزار و ۴۴ خودروی ناقص تکمیل و تحویل مشتریان شده است و این روند تا به‌روزرسانی عرضه و تقاضا ادامه دارد.
بخت‌آزما تاکید کرد: ای. سی. یو (کامپیوتر خودرو)، کیسه هوا و ترمز ضد قفل از جمله مواردی است که خودرو‌های ایران‌خودرو نقص دارند و به محض تأمین این قطعات فرآیند تکمیل و تحویل خودرو به مشتریان انجام می‌شود.
مدیر مونتاژ خط تولید ایران‌خودرو گفت: قطعاتی که خودرو‌های ایران‌خودرو ندارند مربوط به موارد ایمنی است و بدون این قطعات شماره‌گذاری خودرو انجام نمی‌شود.

وی گفت: از مدیرکل تعزیرات حکومتی ایران‌خودرو و اصحاب رسانه دعوت می‌کنیم تا از خط تولید و پارکینگ ایران‌خودرو به منظور مشاهده از خودرو‌هایی که فاقد قطعات فنی هستند بازدید کنند تا مردم آگاه باشند در صورت تأمین قطعات خودرو‌ها در کمترین زمان به دستشان خواهد رسید.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

احتکار خودرو حقیقت دارد؟

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۷
در انتظار بررسی: ۰
اصغرابراهیم زاده
۲۰:۰۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
با عرض سلام به تمام هم میهمانمان الان دوتادختردارم الان ۵ساله میخوام یک ماشین بخرم نمیتونم خودروسازان از دولت نمی ترسندواقعااین دولت است
ناشناس
۲۳:۵۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
اون قدیمها که دزدی می کردن سهم همسایشون می دادن می گفتن فقیر ه ولی الان ازهمسایه فقیر بر می دارند چون خودشون خیلی حریص اند به این راحتی کوتاه نمی یاند مسولین یادتون باشه چوب خدا صدا نداره
Fhkm
۱۹:۰۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
مقصر این دولته بی وجدان
م
۲۳:۳۸ ۱۲ تير ۱۳۹۸
از ماست که بر ماست
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۰ تير ۱۳۹۸
عاقبت حمایت بی چون چرای تولیدات داخلی همینه. سال 97 ماشین ثبت نام کردیم به قیمت حاشیه بازار بعد 9 ماه میخوان تحویل ما دهند. اجبارت میکنن یا انصراف بدین یا به قیمت روز بخرین در هردو صورت به نفع اوناست انصراف هم بدین به قیمت مصوب می فروشن . . شورای رقابت حذف شد هرچی دلشون میخواد به این مردم تحمیل میکنن. ای کاش ثبت نام نمی کردم همون موقع با 40 تومان ال نود چند تا مدل پایین می تونستم بازار بخرم . الان رانای رو باید 68 ملیون پول بدم . در عرض هفت ماه از 39 تومان رسید به 68 تومان .
اسفندیار غلامی
۲۰:۱۴ ۰۸ تير ۱۳۹۸
این مدت ۴ ساله شرکت سایپا ضبط پخش رو ماشین نمیزاره جای بسی تاسف است که تعزیرات حالا متوجه شده
هادی
۲۳:۳۴ ۰۷ تير ۱۳۹۸
راز گرانی خود دولته
هادی
۲۳:۳۰ ۰۷ تير ۱۳۹۸
به خاطر دوتا کارخونه مافیایی یک عمر در حسرت خودرو خوب وباقیمت جهانی هستیم
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۷ تير ۱۳۹۸
عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما بچه های باشگاه خبرنگاران جوان خصوصا بخش تحریره خبرهای داغ خودرویی

خواهشمندم مطلبی راجع به تحویل خودرو های معوق تعهدات شرکت سایپا که موعد تحویل دی ماه سال 97بود گزارشی تهیه و پخش کنید.

چرا که شرکت سایپا بعد از گذشت 4ماه که از مشتریان خود بعد از تکمیل وجه قرارداد مهلت گرفته هنوز به مشتری خودرو تحویل نداده؟! البته بدونه هیچ سودی بابت تاخیر 5ماهه

ممنون هستم از سایت بسیار موفقی که دارید،امیدوارم همیشه موفق باشین،بنده همیشه مطالب ارزنده‌ای شما رو دنبال میکنم

باز هم متشکرم
ناشناس
۲۲:۳۷ ۰۷ تير ۱۳۹۸
چطور نمایندگی های شرکتهای خودرو سازی ماشین به قیمت روز بازار دارن عرضه کنن!؟اونم به عنوان ماشین امانی،یا فروش آزاد؟!
هزاران نمایندگی در سطح کشور وجود داره که شرکتهای خودرو سازی به عنوان انبار محصولات خودشون رو به صورت بازار آزاد میفروشن و به تعهدات شون عمل نمیکنن
مسئولان هم که هیچ اقدامی تا امروز نکردن؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
ناشناس
۲۱:۱۲ ۰۷ تير ۱۳۹۸
همه چی دست خود دولت هس اینا همه بهانه است
رضا
۱۹:۲۷ ۰۷ تير ۱۳۹۸
ما نباید بخریم تا عاملین گرانی نتوانند خودروها راگران بفروشند
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۷ تير ۱۳۹۸
سلام این مسئله گرانی در همه‌ی کالاها مشاهده میشه و مخصوص خودرو نیست متاسفانه نارضایتی گسترده ای در بین مردم به وجود آمده است ک بسیار نگران کننده است
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۷ تير ۱۳۹۸
متاسف
ناشناس
۰۸:۱۶ ۰۷ تير ۱۳۹۸
خود دولت باعث گرانی است
ناشناس
۰۷:۴۴ ۰۷ تير ۱۳۹۸
با سلام
خلایق هر چه لایق
سید
۰۶:۴۰ ۰۷ تير ۱۳۹۸
تعرفه گمرک برداشته و بازار رقابتی بشه یا اینکه نیروهای انقلابی مثل سپاه دست بگیرن،دیدین که چطور اون پهپاد گرونقیمت و پیشرفته یو اس را زدن...البته اسم سپاه که میاد تن و بدن دشمن و حتی بعضی از این محتکرها که خون مردم تو شیشه کردن میلرزه...به امید اون روز
ناشناس
۰۴:۵۰ ۰۷ تير ۱۳۹۸
لطفا به ماشین تولید کنید بشه بعنوان مسکن هم ازش استفاده کرد از مسؤلان بابت هیچی تشکر میکنیم
ناشناس
۰۴:۱۰ ۰۷ تير ۱۳۹۸
علی برکت الله
ناشناس
۰۲:۰۷ ۰۷ تير ۱۳۹۸
بی انصافیه که بگیم فقط احتکار و نقص خودرو از سمت کارخانه هست که باعث گرانی خودرو شده تقاضا زیاد مردم هم بیشتر باعث گرانی شده عزیز من نخرید چرخ سوار شو با اتوبوس برو با موتور برو با ماشین بچه ات برو با ماشین دوستت برو با تاکسی برو نداری پیاده برو .نرید تا خرخره تو قرض پول یه بنز بدید پراید بخرید !!!!
ناشناس
۰۱:۳۹ ۰۷ تير ۱۳۹۸
مرگ بر گرانی
ناشناس
۰۰:۳۷ ۰۷ تير ۱۳۹۸
متاسفم بر گران فروش
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۶ تير ۱۳۹۸
نخرید تا ارزان شود
محمد
۲۳:۳۴ ۰۶ تير ۱۳۹۸
وزارت اطلاعات ورود کنه تا معلوم بشه تو این دو کارخانه خودرو دولتی توسط این مدیران ناکارم چه اتفاقاتی داره میفته
علی
۲۲:۰۷ ۰۶ تير ۱۳۹۸
راه را برای سپاه بازکنن ببینن چی میسازه
نصیروند
۲۱:۵۳ ۰۶ تير ۱۳۹۸
سلام.لعنت خدا بر محتکرین کالاها،گرانفروشان،دلالان
خوزستانی
۲۱:۲۵ ۰۶ تير ۱۳۹۸
اون وقت میگن از تولید داخلی حمایت کنید انصاف کجا اینها میخوان به کجا برسن اخه یه پراید 50میلیون واقعا می ارزه خودسشو ۲۰ میلیون تومان ۱سال نخریم بخدا پراید به ۲۰میلیون میاد فقط نخریم
ناشناس
۲۱:۱۷ ۰۶ تير ۱۳۹۸
قوه قضائیه ورودکند
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۶ تير ۱۳۹۸
راز گرانی خودرو
دولت خودرو ساز و دلالها هستند
محمد
۲۰:۴۱ ۰۶ تير ۱۳۹۸
باسلام تازمانی که این دوشرکت به اصطلاح خودروساز رغیب واقعی درکشورنداشته باشندومردم مجبورباشنداین دلهاراسواربشن همین آشوهمین کاسه ...،...الان توبازاربین المللی برندروزهیوندای حدود۱۳۰میلیون تومان هست درسورتی که واردایران که میشه قیمتش چندبرابرمیشه حرفشونم اینه که حمایت ازتولیدداخل
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۷ تير ۱۳۹۸
تمام قطعاو بنجل چینی یکبارمصرف با بسته‌بندی سفارش خرید میشود و به اسم حمایت از تولید داخلی چندین برابر قیمت میفروشند
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۶ تير ۱۳۹۸
سلام متأسفانه صدای مظلوم شنیده نمی‌شه و ما ملت تو نخریدن کالای گران متحد نیستیم فقط حرف می‌زنیم من خودم از قشر فقیرم سه تا بچه هم دارم با مستأجری و قسط وام که برای پول پیش خانه گرفتم به والله دوماهه یک کیلو میوه نخریدم برای خونه اخه ما چه مسلمانی هستیم که به داد هم نمی رسیم خودرو که شده آرزوی که هیچ وقت محقق نخواهد شد خدایا تو صدای ما رو بشنو ما که از بنده ات خیری ندیدیم
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۶ تير ۱۳۹۸
لعنت خدا بر احتکار کنندگان.
ناشناس
۱۸:۳۹ ۰۶ تير ۱۳۹۸
پرسنل باشگاه خبرنگاران جوان خسته نباشید از شما عزیزان به عنوان برادر خواهشی دارم هرجور که برایتان امکان داره موضوع خودروسازها و این نظرات و درخواستها رو به حجت السلام رئیسی انتقال بدید امیدمون بعد از خدا به شماست بنده در شهرستانم و دستم کوتاست و بلد نیستم چکار کنم امیدوار به امام رضا هستم تمام آرزوهاتون براورده بشه
رحیم اقدم
۱۸:۳۷ ۰۶ تير ۱۳۹۸
واقعا جای تاسف است.از روح امام حیا کنید.فکر کنم باید سپاه ورود کنه البته با نظر مقام معظم رهبری.چون هیچ ارگانی توانایی مبارزه با اینهارو نداره.
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۶ تير ۱۳۹۸
بازار خودرو دچار یک فساد سیستماتیک هست و دلیل آن هم انحصاری بودنشه.. خودرو رو از حالت انحصاری خارج کنید بهانه ها خود به خود از بین میره..
ناشناس
۱۸:۲۰ ۰۶ تير ۱۳۹۸
دولت و قوه قضاییه بفکر مردم باشید مردمیکه موقع لزوم پشت مسواین و نظام هستند نباید بیشتر از این رنج ببینند و توسط افرادی فرصت طلب مورد طِلم قرار گیرند
ناشناس
۱۸:۱۸ ۰۶ تير ۱۳۹۸
بدن دست سپاه بابا ماهم ادمیم حرف میزنیم چراکسی صدای مارانمشنوه
ناشناس
۰۲:۰۰ ۰۷ تير ۱۳۹۸
سپاه عشقه
ناشناس
۱۸:۱۱ ۰۶ تير ۱۳۹۸
این حرفا رو مردم یه سال داد زدن گفتن

معما چو حل شود آسان شود
نصیروند
۲۱:۵۴ ۰۶ تير ۱۳۹۸
سلام.لعنت خدا بر محتکرین کالاها،گرانفروشان،دلالان
ناشناس
۰۲:۰۰ ۰۷ تير ۱۳۹۸
همین مطلب در واقع حمایت و تبرئه یی متفاوت است از خودروسازان در اخر گفته است که مشکل نبود قطعه است و بزوودی تحویل میشود
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۶ تير ۱۳۹۸
۹ ماه منتظریم خودرو ارزون بشه
علی
۱۸:۰۰ ۰۶ تير ۱۳۹۸
سلام خدمت همه عزیزان ایرانی ما همه هم دردیم. اینا فقط فکر خودشونن.
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۶ تير ۱۳۹۸
تعزیرات وسازمان حمایت را تعطیل کنید این همه گرانی وگرانی های لحظه ای احتکار خودروساز ها با وجود تعزیرات وسازمان ایجاد شده است پس این دوسازمان چه کرده اند
ناشناس
۱۷:۴۰ ۰۶ تير ۱۳۹۸
تازه فهمیدین رازش چیه
حمید
۱۷:۲۹ ۰۶ تير ۱۳۹۸
سال گذشته یک پراید به من دادند که ظبط نداشت.
مجتبي
۲۱:۰۷ ۰۶ تير ۱۳۹۸
دلبندم ماشين شما ضبط نداشته چون خودروساز هدفش اين بوده كه شمااول بري يادبگيري ضبط روظبط ننويسي
تازشم ضبط كه جزء ايمني خودرو به حساب نمياد تازه نباشه حواست بيشتر ميره سمت رانندگي
نيتشون خيربوده بنده خداها
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۶ تير ۱۳۹۸
فقط بخاطره اینکه مجوز گرونی رو بگیرن خودروها را احتکار کردند هر آدم عاقلی کمی فکر کنه میفهمه خودرو سازها قطعه را بهانه کردند تا با قیمت بالاتری بفروشند.
ناشناس
۱۶:۰۹ ۰۶ تير ۱۳۹۸
انقد نخرین تا مجبور بشن ... بابا تو عید آجیل نگرفتیم اتفاقی افتاد نه بخدا موند دستشون بابا نخرین بزارین مجبور بشن بهتون التماس کنن با سپرده 5 تومنتون بیاین ثبت نام خودرو
امین
۲۱:۵۴ ۰۶ تير ۱۳۹۸
عزیز حرف حساب میزنید اما مردم ما هم ساده و هم عاقل هستند تناقض داره....یه عده ای از خود شرکت ماشین میخرم یعنی که ما از مردم هستیم و مردم فریب میخورند.
امیر بیات
۱۶:۰۵ ۰۶ تير ۱۳۹۸
ما که ازشون نمیگدریم
۵ماهه میخوام ماشین بخرم باهاش کارکنم
نتونستم
محمدامین
۱۶:۰۵ ۰۶ تير ۱۳۹۸
اتفاقان منم یکماه پیش همین حرفوزدم توهمین سایت میدونستم خودروسازهادارن تخلف میکنند،حالااینایی که ماشین گرون خریدن چی میشه خخخخ
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۶ تير ۱۳۹۸
ای بابا شما فکر کردین خودرو ارزون میشه گرونتر نشه خیلیه!!!!!
ناشناس
۰۰:۴۵ ۰۷ تير ۱۳۹۸
هرکی خریده تو ارزانی خریده
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۶ تير ۱۳۹۸
قوه قضاييه ورود کند
میثم
۱۵:۵۵ ۰۶ تير ۱۳۹۸
خودرو چینی وارد کننند مجبور میشن ماشین ها رو از انبار بیارن بیرون.
امین
۲۱:۵۶ ۰۶ تير ۱۳۹۸
شوخی میکنی عزیز بازار خودرو دست خودشونه با همکاری دولت ....
ناشناس
۱۵:۴۶ ۰۶ تير ۱۳۹۸
ایرانخودرو و سایپا رو تعطیل کنن بجاش سیب زمینی و پیاز تو زمیناش بکارن و صادر کنن...از خارج هم مثل ترکیه ماشین دست دوم وارد کنن به صلاح همه است..
قاسم
۱۵:۴۴ ۰۶ تير ۱۳۹۸
اخه دیگه دزدی ازاین واضح تر خودرو برج ۵ پارسال ثبت نام کردم قیمت خودرو موقع ثبت نام بوده۳۳ میلیون حالا موقع تحویل میگه شده ۶۸ میلیون اخه تو یکسال چقدر باید اضافه بشه والا اخه تا کی دزدی
دانیا
۱۵:۴۳ ۰۶ تير ۱۳۹۸
از اینی هم که هست گرونتر میشه شما هنوز این خودروسازان خونخوار رو نشناختین
سعید
۱۵:۲۵ ۰۶ تير ۱۳۹۸
اگه خودرو سازها راست میگن خودرو ناقص قطعاتی که کم داره به خریدار اعلام کنند تا خریدار خودش از بازار تامین کنه وخودرو نقصش برطرف بشه .
اینا همش حرفه.
همین شیشه بالابر خودرو که میگه وارداتی هستش ما تو کشور 4شرکت بزرگ ودارای استاندار بالا تولید کننده شیشه بالابر هستند وبرای محصولشون 36ماه گارانتی تعویض دارند
ناشناس
۱۶:۰۹ ۰۶ تير ۱۳۹۸
احسنت پیشنهادخوبی است هرکسی قطعات خودرواش را از بازاربخرد وبه خودروساز ها بدهد تا خودروها تکمیل شوند تا ببینیم خودروسازها بهانه ی دیگری می آورند
À S
۱۷:۲۷ ۰۶ تير ۱۳۹۸
دمت گرم مثلا ما سال ۹۱ پرایدمونو بدون ضبط و آنتن تحویل گفته بودیم و یه مبلغ خیییلی کم ازش کسر شده بود
جواد
۱۵:۱۷ ۰۶ تير ۱۳۹۸
دزدی به چطوری هست؟
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۶ تير ۱۳۹۸
قبلا می گفتند به قیمت حاشیه بازار بفروشیم تا قیمت خودرو کاهش پیدا کند حالا که قیمت حاشیه بازاردرست شد قیمت خودرو کاهش پیدا نکرد افزایشی شد می گفتند احتکاری نداریم اگر جایی دیدید گزارش کنید الان که مردم گزارش می کنند کمبود قطعه را بهانه می کنند خودروسازی که چنین وضعیتی دارد باید تعطیل شود
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۶ تير ۱۳۹۸
امان از گروني
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۶ تير ۱۳۹۸
تقاضا داريم دولت به فکر ملت باشد
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۶ تير ۱۳۹۸
مگه‌می شه مگه داریم ،شما کجا دیدید دولت محتتترم به فکر مردم باشد هر جا اومده کاری کند برعکس گرانی بوجود اومده راستی خبر دارین سیب زمینی باز هم کران شد و به مرز ده تومن رسید .
مهم نیس
۱۴:۰۷ ۰۶ تير ۱۳۹۸
همش تقصیر قوه قضاییه اس که ورود نمیکنه به قضیه خودرو سازا .خودرو ساز هرکاری که دوس داره هر بلایی بخواد سر مردم میاره
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۶ تير ۱۳۹۸
عوامل پشت پرده نداره الکی پیچیده نکنید
دلیل اصلیش خود خودروسازها هستند چرا با مدیرانشان برخورد نمیشه !
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۶ تير ۱۳۹۸
چرا اینا اینجوری میتازن
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۶ تير ۱۳۹۸
لعنت بر خودروسازان و دلالان
Zh
۱۳:۱۶ ۰۶ تير ۱۳۹۸
اگر مشکل شما ضبط است پولش کم کنید خودمون میخریم .
حسینی
۱۳:۰۰ ۰۶ تير ۱۳۹۸
اگر قطعه ندارند چطوری فروش نقدی می کنند بنده اسفند ماه ماشین نقدی از سایپاخریدم با پول کامل بعد از عید بلافاصله نفاوت پول بیمه را گرفتند هنوز از ماشین خبری نیست کسی که قطعه ندارد با چه جرأتی ماشین فوری می فروشد
درد و بلای موشک سازان تو سر خودرو سازان بخورد که اینقدر مردم آزاری نکنند
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۶ تير ۱۳۹۸
لعنت بر دلال
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۶ تير ۱۳۹۸
چهار سال پول جمع کردم یک سال پیش یه پژو206 ثبت نام کردم نه از پول خبری هست نه از ماشین
جواد
۱۲:۰۴ ۰۶ تير ۱۳۹۸
وای بر کم فروشان .
hamed
۱۲:۰۰ ۰۶ تير ۱۳۹۸
خودروها رو تحویل نمیدن تا تقاضا زیاد شه قیمت رو ببرن بالا . چندین ماهه فروش فوری دارن . هر خودرو رو 3 تا 4 برابر دارن میفروشن . فروش از این بهتر؟؟
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۶ تير ۱۳۹۸
قوه قضاییه چرا ورود نمیکند زبانمان مو درآورد
ابراهیم
۱۱:۳۳ ۰۶ تير ۱۳۹۸
اگر قطعه نیست پس باید این خودروهایی که الان یکماه تحویل می دهند نتوانند تحویل بدهند تمام بازی است
ناشناس
۱۱:۳۰ ۰۶ تير ۱۳۹۸
این همه پیش فروش انجام داده اند اون پول ها را چکار کردند که به قطعه سازها بدهکار شدند . اگر خودرو را معیوب هستند چرا پیش فروش انجام میدن . متاسفتنه نظارت مسئولان خیلی خیلی ضعیف هستند . فقط حرف می زنند عمل ندارند وبااین کاشون ضربه مهلکی به اعصاب وروان مردم می زنند.
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۶ تير ۱۳۹۸
این اقایون در هر سری از خودروهای تولیدی یک یا چند قطعه را بهانه می کنند در صورتی که اگر بخواهند می توانند از سر جمع همه تعداد زیادی از خودروها را تکمیل کنند و در نهایت تعداد کمتری خودرو ناقص اما با کمی تعداد بیشتری قطعه روی دستشان انبار شود. و حتی به نظر می رسد برخی از قطعه سازان عامدا تولید و تحویل به موقع برخی از قطعات را به عقب می اندازند تا با قیمت بیشتری بفروشند.
محمدامین
۱۱:۲۰ ۰۶ تير ۱۳۹۸
همه چیزبایدشفاف روشن باشه بایدبدونم قطعات درکدوم انبارابتکارشده،اربک،ضبط ،شیشه بالابراینایه چیزابتدایی خیلی راحت میشه به تولیدانبوه رساند
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۶ تير ۱۳۹۸
سلام اومدیم حرف شما درست باشه مگه این قطعات که نام بردید چقدر گرونه شده که شما یک ماشین پراید 35تا 40میلیون و پژو 40تا50میلیون کشیدید رو قیمت خودرو این حرفها برای ما مردم تکراری و بی ارزشه تنها کسی که میتونه از پس شما بر بیاد اقای رئیسی عزیز هست که ما از باشگاه خبرنگاران جوان عاجزانه خواهش داریم صدای ما به گوش اقای ریسی برسونه به خاطر خدا که هم شده صدای مظلومیت ما به اقای رئیسی برسانید تشکر
سعید
۱۳:۳۷ ۰۶ تير ۱۳۹۸
کجاست این آقای رئیسی؟؟؟آخه دزدی واحتکارواختلاس وحق والناس واضحتر ازاین خودروسازهامگه داریم.؟؟؟
حسین
۱۱:۱۳ ۰۶ تير ۱۳۹۸
تنها دلیلی که خودروسازان خودروها را به صورت ناقص در پارکینگ رها میکنن ترس از افت شدید قیمت ماشینه وگرنه این قطعات منسوخ شده با تکنولوژی 20 سال پیش ساخته میشه
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۶ تير ۱۳۹۸
خب اگه راست میگن شیشه بالا بر و ضبط رو روی ماشین نذارن و از قیمت خودرو کسر کنن اونوقت ببینید مشتری تحویل میگیره یا نه!!!
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۶ تير ۱۳۹۸
هر کس فامیل و آشنا تو خودرو سازها داره می دونه که خودرو سازها کمبود قطعه را بهانه کردند تا خودرو را گرانتر بفروشند اما فراموش نکنیم که توان خرید مردم با حقوق های فعلی خیلی پایینتر از این حرف هاست و خودرو سازها دارند رو لبه تیغ حرکت میکنند و اگر دوباره مردم تحریمشان کنند دولت هم توان حمایت مجدد از آنها را نداره ...... ‌......
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۶ تير ۱۳۹۸
اگ ندارن چراپیش فروش فوری دارتگند هرجا به نفعشونه قدم برمیدارند
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۶ تير ۱۳۹۸
حیف از زمین که شما روی اون راه میرید
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۶ تير ۱۳۹۸
دروغه مح%ه کارشناس ازبیرون ببرید چطورتوبازارازادفرراوونه اما کارخونهذنداره بسه حتما میخان دوباره گرون کنن
ناشناس
۰۹:۵۵ ۰۶ تير ۱۳۹۸
شرکت ایران خودرو عرضه خودرو خودشو بصورت انحصاری به افراد خاص واگذار کرده و عملا" بصورت باندی عمل می کنن به این شکل که اعلام عمومی میشه اما فقط خودرو تحویل خودشون میشه !!! شاید دیده باشین بسیاری از افراد که سالهاست ثبت نام کردند بی خودرو موندن اما تریلی تریلی خودرو جهت آدرسهای خاص از در ایران خودرو بیرون میره ! ایکاش دوربین خبرنگاران جوان بصورت نامحسوس تعقیب کنه تا ببیین خودرو تحویل کی میشه !!!؟؟؟
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۶ تير ۱۳۹۸
ای بابا تو مسکن احتکار بیشتر و این کار دست مردم عادی نیست خودشون بهتر میدونن کار کیه
ناشناس
۰۴:۱۲ ۰۷ تير ۱۳۹۸
گل گفتی
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۶ تير ۱۳۹۸
البته احتکار هم هست !! اما دلیل اصلی فشار مافیای خودروست !!
ناشناس
۲۱:۲۳ ۰۶ تير ۱۳۹۸
مافیا کجا بود قیمت خودرو همین هست