سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقابله با ریزگرد‌ها در اولویت اقدامات منابع طبیعی جنوب کرمان

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: اولویت کار در منابع طبیعی جنوب کرمان مقابله علمی واصولی با پدیده ریزگردها و کم کردن خسارت دراین بخش است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان حمزه احمدی سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: جنوب استان کرمان مساحتی بالغ بر ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار دربرگرفته که از این میزان مساحتی برابر ۱ میلیون ۲۶۳ هزارو ۵۰ هکتار را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهد و بالغ بر ۳۰۰ هزار هکتار از آن کانون‌های بحران فرسایش بادی محسوب می‌شود.

او تصریح کرد: مجموعه خسارت‌های حاصل از پدیده فرسایش بادی سبب نابودی اراضی باغی وزراعی، مدفون شدن اراضی مسکونی، تخریب تأسیسات (مانند برق، کانال‌های آبیاری، راه آهن و ...) تلفات جانی ناشی از تصادفات و کاهش دید افقی، تلف شدن دام ها، آلودگی‌ها و بیماری‌های تنفسی خواهد شد که نیازمند مدیریت صحیح می‌باشد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اظهارکرد: این منطقه به دلیل داشتن دشت‌های وسیع و همچنین همجواری با مناطق کوهستانی همواره در فصول مختلف در معرض باد‌های نسبتاً قوی قرار داشته، اما در سال‌های اخیر به دلیل حاکمیت خشکی در حدود ۹ ماه از سال و همچنین خشکیدگی تالاب بزرگ جازموریان این باد‌ها حالت فرساینده به خود گرفته و باعث طوفان‌های گرد و غبار و همچنین حرکت ماسه در قسمت‌های مختلف منطقه شده است.

احمدی افزود: اقداماتی که از گذشته تاکنون در این خصوص صورت پذیرفته است شامل، تدوین برنامه مالچ پاشی توام با نهال کاری بیابان در کانون‌های بحرانی بالغ بر ۴ هزار هکتارکه هزارو ۵۰۰ هکتار از آن اجرایی شده، احیای مناطق بیابانی با استفاده از روش نهالکاری بیابان در سطحی معادل ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار، آبیاری و مراقبت و نگهداری از جنگل کاری سنواتی به میزان ۳ هزارو ۵۰۰ هکتار و ذخیره نزولات آسمانی و کنترل هرزآب‌ها از طریق احداث هلالی آبگیر و گوراب در سطح ۸ هزار هکتار می‌باشد.

او گفت: تولید نهال گلدانی به میزان ۲ میلیون اصله، توزیع نهال رایگان به منظور اجرای بادشکن بیولوژیک اطراف مزارع، احداث ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بادشکن بیولوژیک اطراف مزارع، احداث بادشکن غیرزنده توام با نهالکاری بیابان به طول ۱۰ کیلومتر از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

احمدی همچنین مطالعه عرصه‌های بیابانی به میزان ۲۴۸ هزار و ۹۱۸ هکتار و اقدامات مشابه را از دیگر برنامه‌های انجام شده اعلام کرد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان تصریح کرد: در سال جاری هم با عنایت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در جهت مقابله با پدیده گرد وغبار و در راستای اجرایی نمودن تعهدات برنامه ششم و همچنین سند جامع مقابله با پدیده ریزگرد مبلغ ۲۸۷ میلیارد ریال از محل منابع صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های احیای مناطق بیابانی با استفاده از روش نهالکاری بیابان، آبیاری و مراقبت نهالکاری‌های سنوات گذشته، مالچ پاشی توام با نهالکاری، تله رسوبگیر، مدیریت هرزآبها، مدیریت چرا و قرق، احداث بادشکن زنده اختصاص یافته که اقدامات، تمهیدات و برنامه ریزی لازم انجام و عملیات اجرایی پروژه‌های مذکور آغاز شده است.

 احمدی گفت: این اداره کل با همکاری و تلاش همه پرسنل و مشارکت تمامی آحاد جامعه سعی دارد تا در راستای انجام امور محوله و در راستای تحقق اهداف مد نظر که همان حفظ و حراست از منابع طبیعی و جنگل هاست تمام تلاش خود را بکار گیرد.
انتهای پیام/ح

مقابله با ریزگردها اولویت اصلی کار در منابع طبیعی جنوب کرمان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.