سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ویروس آنفلوآنزا در بین طیور مهار شده است

معاون پیشگیری و بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور گفت: هزار و سیصد کانون ویروس سرگردان آنفلوآنزا در کشور وجود داشت که مهار شده و در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نیز هیچ گونه ابتلا به ویروس آنفلوانزا در بین طیور مشاهده نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علی صفر ماکنعلی، معاون پیشگیری و بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور امروز طی همایش ۱۴ مهر گرامیداشت روز دامپزشکی در استان کرمان گفت: هزار و سیصد کانون ویروس سرگردان در کشور وجود داشت که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ با یک طرح مستمر در ۴ نقطه از اکوسیستم‌های ایران مدیریت و شیوع این ویروس مهار شده است و در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نیز هیچ گونه ابتلا به ویروس آنفلوانزا در بین طیور مشاهده نخواهد شد.

علی صفر ماکنعلی افزود: با مهار ویروس انفلوآنزا همچنین در تولید تخم مرغ به رتبه ۸ در دنیا رسیدیم و سالانه ۲۰ هزار تن تخم مرغ نیز صادر می‌شود .

معاون پیشگیری و بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور همچنین در این همایش، قرار گرفتن کشور در جغرافیای خاص از جمله در همسایگی پاکستان با ۸۴ میلیون راس گاو و کنترل نکردن بیماری‌ها در آن کشور ، وجود عشایر و پراکندگی دام‌های سبک در کشور و وجود جمعیت‌های دامی با ساختار‌های بسیار مدرن در کنار آن، از جمله چالش‌های سازمان دامپزشکی کشور دانست و افزود: اما برنامه ریزی‌ها و تدابیر اندیشیده شده باعث شده بیماری‌های حوزه دام و طیور کنترل و اکنون کشور به بازار کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز راه یافته و فرآورده‌های لبنی ، دامی و آبزیان تولیدی به این کشور‌ها صادر می‌شود.

در این مراسم استاندار نیز با اشاره به لزوم کنترل مسائل بهداشتی و تب کریمه کنگو خواستار ایجاد قصابی‌های مدرن در شهر‌های کوچکی شد که کشتارگاه ندارند.

محمدجواد فدایی بر لزوم پلاک کوبی دام‌ها نیز تاکید کرد و افزود: لازم است فرصت‌های شغلی مرتبط با دام نیز شناسایی شود تا نیرو‌های بیکار در این زمینه بکارگیری شوند.

او  همچنین با انتقاد از اینکه ۷۰ درصد واکسن‌های مورد نیاز در حوزه دام، وارداتی است گفت: امکان تولید ۹۶ درصد نیاز کشور در داخل وجود دارد، اما متاسفانه انجام نمی‌شود درحالی که می‌شود با این تولید، کشور را از وابستگی نجات داد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان نیز در این همایش در خصوص اقدامات پیشگیرانه بیماری‌های دامی گفت: همه کشتارگاه‌های استان به پیش سردکن مجهز و برنامه پیش گیری از تب کریمه کنگو ۳ سال  در استان در حال اجرا است.

انتهای پیام/ی

صادرات تخم مرغ کشور از مرز ۲۰ هزار تن گذشت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.