سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

افزایش سهم ناوگان حمل و نقل عمومی با گران شدن بنزین / ضریب اشغال در حوزه حمل و نقل عمومی افزایش می‌یابد


سهم ناوگان حمل و نقل عمومی در مقایسه با خودرو‌های شخصی زیر ۵۰ درصد است.


به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بخش حمل و نقل عمومی به عنوان مهمترین حوزه عمرانی کشور نقش بسیار مؤثری در جابه‌جایی بار و مسافران دارد، اما در طی سال‌های گذشته به دلیل گرایش مردم به خودرو شخصی، سهم حوزه حمل و نقل عمومی در بین مردم کاهش چشمگیری پیدا کرده است، این روزها هم زمان با افزایش قیمت سوخت بسیاری از کارشناسان معتقدند که این طرح زمینه‌ساز کاهش استفاده از خودرو‌های شخصی در بین مسافران می‌شود. این در حالی است که اگر استقبال مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش یابد علاوه بر آنکه باید ظرفیت های این حوزه بیشتر شود کیفیت ارائه خدمات هم باید نسبت به سال های قبل به مسافران افزایش پیدا کند.

 ضریب اشغال ناوگان اتوبوسرانی از ۳۶ درصد به ۵۰ درصد می‌رسد

داریوش باقرجوان مدیر کل حوزه مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه یک دستگاه اتوبوس مسافت رفت و برگشت ۶۰۰ کیلومتری را می‌تواند در طول ۹ ساعت با جابه‌جایی بیش از ۵۰ مسافر انجام دهد، گفت: این ظرفیت با استفاده از خودرو‌های شخصی علاوه بر آنکه میزان مصرف سوخت تا چند برابر افزایش خواهد داد؛ تعداد مسافر را هم به ۴ تا ۵ نفر کاهش می‌دهد، بنابراین نقش حمل و نقل عمومی می‌تواند زمینه‌ساز صرفه‌جویی چشمگیر سوخت شود.

او با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بسیار خوب و بالایی در بخش حمل و نقل جاده‌ای وجود دارد، گفت: تجربه خوبی در ماه‌های گذشته و در ایام اربعین وجود داشته که نشان دهنده نقش چشمگیر حمل و نقل جاده‌ای در جابه‌جایی مسافران است.

مدیر کل حوزه مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: ضریب جابه‌جایی مسافر در ناوگان اتوبوسرانی ۲۱ تا ۲۲ نفر در هر سفر بوده  در حالی که ضریب جابه‌جایی مسافر با استفاده از خودرو‌های شخصی تنها ۳ نفر است.

باقرجوان با اشاره به اینکه سهم حمل و نقل جاده‌ای از کل جابه‌جایی مسافران در کشور ۳۶ درصد است، گفت: هدف ما آن است که این میزان ظرفیت را به ۵۰ درصد برسانیم، امیدواریم با واقعی کردن قیمت سوخت به این هدف ظرف مدت یک تا ۲ ماه آینده برسیم.

او با اشاره به اینکه ضریب جابه‌جایی مسافران در حوزه حمل و نقل عمومی جاده‌ای ۱۵ درصد است، گفت: امیدواریم با این طرح بتوانیم این ظرفیت را به ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش دهیم.

مدیر کل حوزه مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به مزیت‌های ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: علاوه بر صرفه‌جویی  ۳۵ تا ۳۸ لیتری سوخت در هر سفر،  میزان امنیت در این بخش قابل مقایسه با خودرو‌های شخصی نیست.

باقرجوان اظهار کرد: با استفاده از تکنولوژی‌های جدیدی که در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای ایجاد شده شاهد کاهش چشمگیر مصرف سوخت هستیم به طوری که هر دستگاه اتوبوس معادل ۲۰ دستگاه خودروی شخصی سوخت مصرف می‌کند.

او به کاهش چشمگیر ترافیک در جاده‌های کشور به ویژه در ایام پیک سال هم اشاره کرد و گفت: کاهش خودرو محوری یکی از اهداف اصلی دولت است که امیدواریم با اجرای این طرح بتوانیم به این هدف اصلی برسیم.

مدیر کل حوزه مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه با نصب سامانه سپه‌تن به صورت لحظه‌ای تردد تمام ناوگان اتوبوسرانی را رصد می‌کنیم گفت: استفاده از رانندگان متخصص و با تجربه در ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از مزیت‌هایی است که قابل مقایسه با استفاده از خودرو‌های شخصی نیست.


بیشتر بخوانید:افزایش قیمت سوخت تاثیری بر حمل و نقل ریلی ندارد/ثابت ماندن قیمت بلیت قطارهای حومه‌ای و برون‌شهری


باقرجوان با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌های بسیاری در سازمان راهداری جهت افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت گرفته است گفت: به کارگیری اپلیکیشن‌های جدید در این بخش و همچنین جذب سرمایه‌گذاری از طریق مختلف خود می‌تواند باعث افزایش تعداد ناوگان اتوبوسرانی شود.

او یادآور شد: طی سال‌های گذشته به دلیل آنکه سهم جابه‌جایی مسافران در بخش اتوبوسرانی کاهش یافته بود سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای برای ورود به این بخش را نداشتند، اما به نظر می‌رسد که با اجرای این طرح میزان سرمایه‌گذاری رشد چشمگیری پیدا کند.

 رشد چشمگیر ظرفیت‌های ریلی در بخش حومه‌ای

در ادامه محمد رجبی رئیس انجمن حمل و نقل ریلی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه هم اکنون ضریب اشغال ناوگان حمل و نقل ریلی ۸۵ تا ۹۰ درصد به ویژه در مسیر‌های پرتردد است گفت: ضریب اشغال ناوگان حمل و نقل حومه‌ای ۴۰ درصد است که پیش بینی می‌شود با اجرای طرح افزایش قیمت بنزین این ضریب اشغال به ویژه در ناوگان حومه‌ای بسیار چشمگیر‌تر شود.

او یادآور شد: در بخش جابه‌جایی مسافران در حوزه حمل و نقل ریلی نتوانسته‌ایم به اهداف مورد نظر خود برسیم، اما امیدواریم با اجرایی شدن این طرح در آینده نزدیک از ظرفیت‌های این حوزه بیشتر استفاده کنیم.

رئیس انجمن حمل و نقل ریلی توضیح داد: سهم ناوگان حمل و نقل حومه‌ای در بین سایر بخش‌های حمل و نقلی تنها ۵ درصد است، اما پیش بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک این سهم رشد ۳ تا ۴ درصدی پیدا کند.

رجبی اظهار کرد: بازسازی ناوگان حمل و نقل ریلی و سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه یکی از برنامه‌هایی است که در صورت افزایش ضریب اشغال قطار به آن دست خواهیم یافت.

او بیان کرد: شرکت حمل و نقل ریلی تا پایان امسال ۱۰ تا ۱۵ ناوگان ریلی را بازسازی خواهد کرد، اما یکی از اصلی‌ترین اهداف ما در این بخش افزایش ناوگان حمل و نقل ریلی در بخش حومه‌ای است.

رئیس انجمن حمل و نقل ریلی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود با افزایش قیمت سوخت میزان سهم ریل و جاده در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش یابد، اما باید این موضوع در نظر گرفته شود که ورود ناوگان جدید و بازسازی ناو‌های قبلی خود باعث افزایش و گرایش بیشتر مردم به این حوزه خواهد شد.

رجبی با اشاره به اینکه در حوزه جابه‌جایی بار به دلیل آنکه سوخت مورد استفاده گازوئیل است تأثیر چندانی نخواهد گذاشت گفت: در بخش مسافری شاهد رشد ۵ تا ۶ درصدی خواهیم بود.

ضریب اشغال در حوزه حمل ونقل عمومی افزایش می یابد

در ادامه شهرام آدم‌نژاد معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه به هر صورت ضریب اشغال در حوزه حمل ونقل عمومی پایین است ،گفت: با اجرا شدن طرح افزایش قیمت بنزین امیدواریم استقبال مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی در مقایسه با سال های گذشته افزایش یابد.

رشد چشم گیر ضریب اشغال در حوزه های حمل ونقلی

در ادامه قربانی مدیر کل مرکز آمار وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سهم حمل و نقل جاده‌ای در بین سایر بخش‌های حمل و نقلی ۹۰ درصد است، گفت: تمامی مد‌های حمل و نقلی با توجه به افزایش قیمت سوخت تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، اما می‌توان گفت که در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد چشمگیر ضریب اشغال در حوزه حمل و نقل عمومی خواهیم بود.

 افزایش سهم حمل و نقل هوایی همزمان با افزایش تعداد مسافران

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری در بحث صدور مجوز پرواز‌ها و انجام نظارت‌های لازم برای رعایت اصول و مقررات ایمنی از تمام ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد، گفت: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همچنین سایر بخش‌های خدمات دهی پرواز‌ها برای سرویس دهی و انجام پرواز‌های منظم به ویژه در مسیر‌های سیاحتی و زیارتی از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد.

او افزود: با توجه به افزایش  نیافتن قیمت بلیت هواپیما و همچنین خدمات هواپیمایی کشور سعی خواهیم کرد سهم بیشتری در ارائه خدمات بهتر به مردم و مسافران ارائه کنیم و برای تسهیل در سفر‌ها از تمام ظرفیت‌های خود استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه به طور میانگین سهم حمل و نقل هوایی در جا به جایی مسافران ۲ تا ۲ و نیم درصد است گفت: سازمان هواپیمایی کشوری این آمادگی را دارد که مجوز‌های پروازی لازم را در صورت استقبال بیشتر مسافران صادر کند و ما این آمادگی را داریم که پاسخگوی کامل به تمامی مطالبات مردم در حوزه هوایی باشیم.

جعفرزاده تاکید کرد: ظرفیت‌های صندلی‌ها در حوزه هوایی در ایام پیک و غیر پیک سال متفاوت است، اما در صورتی که تعداد مسافران بیشتر شود ظرفیت صندلی‌های خود را در این حوزه افزایش خواهیم داد.
 
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه بخش‌هوایی کشور سهم بسزایی در جابه جایی مسافران به ویژه در شهرهای زیارتی و سیاحتی دارد گفت: تمام بخش های مرتبط با این حوزه از جمله شرکت های هوایی و شرکت فرودگاه ها و ناوبری در صورت لزوم نسبت به مطالبات مردم پاسخ گو خواهند بود.
 
او اظهار کرد: این بخش با صدور مجوز پروازهای فوق العاده  در ایام پیک سال و همکاری با شرکت های هوایی سعی خواهد کرد برای تسهیل در سفرهای داخلی و بین المللی مسافران از تمام ظرفیت های خود استفاده کند.
 
جعفر زاده بیان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری در این حوزه سعی می کند از تجربیات خود در ایام گذشته برای پاسخ گویی بهتر به مسافران استفاده کند.

گفتنی است افزایش سهم حوزه حمل و نقل عمومی از سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین اهداف دولت و وزارت راه و شهرسازی به ویژه در بخش ناوگان ریلی بوده است، اما متأسفانه در سال‌های گذشته حتی با گسترش و افزایش کیفیت ناوگان‌های آن نتوانستند به این هدف دست یابند، اما به نظر می‌رسد که دولت با طرح گران کردن بنزین شاهد گرایش بیشتر مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی که این خود علاوه بر صرفه‌جویی چشمگیر سوخت می‌تواند زمینه ساز بهره‌وری اقتصادی کاهش ترافیک و آلودگی هوا شود.

انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۳۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
الان سه روز سرویس مدارس شیراز تعطیل است واحد یک خط در میان می آید
Amd
۱۴:۳۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
ممنون از پیگیری خبرنگار
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
کرایه ماشین هم بالا میره
اون های که با یه پراید مدل پایین دارن مسافر کشی می کنن چی
سید علی
۱۳:۲۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
گوشت شد 95 تومن
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
ممنون بابت اطلاع رسانی
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
خدایی خودتون فهمیدید چی گفتید؟؟؟!

با استفاده از تکنولوژی‌های جدیدی که در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای ایجاد شده شاهد کاهش چشمگیر مصرف سوخت هستیم به طوری که هر دستگاه اتوبوس معادل ۲۰ دستگاه خودروی شخصی سوخت مصرف می‌کند.

!!!!!!؟!؟؟؟؟؟!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
خووووووووووبی؟؟؟؟!!!؟؟
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
سلام : ایران با ۸۰ میلیون جمعیت، سالانه ۶۹ میلیارد دلار از بیت‌المال را برای یارانه انرژی هزینه می‌کند و از این نظر رتبه اول جهان را دارد ! در همین حال کشور چین با یک میلیارد و پانصد میلیون جمعیت سالانه ۴۴ میلیارد دلار بابت یارانه انرژی هزینه می‌کند! یعنی ۱۹ برابر ما جمعیت دارد ولی ۲۵ میلیارد دلار کمتر از ایران برای یارانه انرژی هزینه می‌کند! تعجب‌آور که چه عرض شود؟ تاسف‌آور نیست؟!
- این ۶۹ میلیارد دلار از بیت‌المال هزینه می‌شود، یعنی از جیب همه ملت بیرون می‌رود، چه مصرف‌کنندگان بنزین و چه کسانی که بنزین مصرف نمی‌کنند! ضمن آنکه افراد عادی یعنی توده‌های عظیم مردم، در مقایسه با صاحبان ثروت، میزان مصرف بسیار کمتری دارند. این نکته گفتنی است که مطابق آمار موجود ۵۰ درصد یارانه انرژی را ۳ دهک ثروتمند جامعه ایران مصرف می‌کنند.
- به عنوان نمونه در سال ۱۳۹۷، بودجه عمرانی کشور ۶۲ هزار میلیارد تومان بود و در همان سال ۹۷۰ هزار میلیارد تومان بابت یارانه انرژی هزینه شده بود. یعنی ۲۰ برابر بودجه عمرانی کشور که باید صرف آبادانی و عمران می‌شد، برای یارانه انرژی مصرف شده است!
- میزان مصرف بنزین در ایران دو برابر میانگین جهانی آن است.
- روزانه به طور متوسط ۳۰ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌شود، چرا که بهای آن در کشورهای همسایه چند برابر قیمت بنزین در ایران است( به نقل از روزنامه کیهان مورخ 27/8/98).
- بر اساس عقل سلیم ومحاسبات منطقی کارشناسان اقتصادی بنا به هردلیلی اگر سهمیه بندی و قیمت بنزین و فرآوردهای سوختی افزایش نیابد،معضل ترافیک پیچیده تر،آلودگی هوا و مرگ و میرناشی از آن بیشتر وبیشتر،قاچاق سوخت بیشتر ،مصرف بی رویه سوخت و بنزین وحشتناکتر می گردد منتهی قطعآدر کنار افزایش قیمت سوخت دستمزد حقوق بگیران نیز برای ارتقای قدرت خرید انان بایدافزایش یابد
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
عجبا
علی
۰۲:۴۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۸
اخه شمایی ک این حرفو میزنید .تا یک جایی قبول .ولی خداییش با حقوق وزارت کار .یا حقوقهای دیگه .میشه تو ایران زندگی کرد؟ وزارت کار حقوقو ۱۲۰۰ و خورده ای محاسبه میکنه در صورتی ک یک میلو گوشت الان ۱۰۰ هزار تومنه .ملت گنجایش گرانی بنزین رو ندارند .منی ک الان ۱۹ سالمه تو خرج روزمره ی خودم موندم .چه برسی به خرجهای دیگم .ما تو ایران داریم فقط درجا میزنیم به خدا ک من ننیتونیم هیچ پس اندازی بکنم .مشکلات باید ریشه ای حل بشه .با گرونی بنزین فشار رو اقشار ضعیف جامعه اضافه میشه .منی ک الان مسافرکشی میکنم .روزی یه باک بنزین میزنم .تو ماه ۹۰۰ لیتر بنزین میزنم.۹۰۰*۳=۲۷۰۰ دو ملیون و هفتصد بنزین فقط باید بزنم تهشم هیچی برام نمیمونه و فقط روزمو شب کردم ک نمیرم .این زندگی نمیشه ک اخه .
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
قیمت ها باید برگرده به فیبل ارزون بشه
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
من هیچ نظری ندارم واقعا
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
واقعا؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
با این گرانی فقط سفرهای رایگان برا مردم میصزفه و هجوم میاره.
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
چه عالی کاش 5 برابر دیگه بالا بره حداقل مشکل اشتغالش کامل حل شه
مجتبی
۰۹:۰۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
سلام. من تقریبا هر روز صفحه شما رو چک میکنم. توی این اوضاع، وقتی میخوام از اوضاع کشورم مطلع بشم میبینم هیچ خبر خاصی نزدید و فقط از مزیت های سهمیه بندی و ... میگید. منم این طرح رو به شرط کنترل قیمت های دیگه قبول دارم ولی حوادث کشورم رو میخوام مطلع بشم.
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
ناوگان حمل و نقل عمومی قبل از گران شدن بنزین هم جوابگو نبوده تا چه رسد به شرایط بعد از گران شدن بنزین
حداق یک کمی فکر کنید بعد حرف بزنید
با تشکر
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
سه روزه اینترنت رو قطع کردید زندگی مردم رو مختل کردید
غفار
۰۸:۵۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
ملت دیگه حالشون به هم میخوره ازاین افزایش کاهش
ناشناس
۰۸:۵۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
با این گرانی فقط سفرهای رایگان برا مردم میصرفه و هجوم میاره.بنزین رایگان خوراک رایگان منزل رایگان. مث سفر به کربلا.
خواهشا سفر به مشهد رو هم رایگان کنید بتونیم اونجام بریم
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
لطفا مترو را در اطراف تهران گسترش دهید ما مستضعف هستیم
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
اون ضریب اشغال را به معنای واقعی خودش که از ضمیر ناخوداگاه شما نشأت گرفته بسیار درست و زیبا و بجا نوشتید دستتون درد نکنه بچها خبرنگار جوان .
Mostafa
۰۸:۲۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
اینترنت رو کی قراره وصل کنن مسولین ؟؟
ناشناس
۰۸:۲۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
دولت پول میخاست. بنزینو گرون کرد. چرا دیکه هی بهش شاخ و برگ میدین.
خداروشکر که ترافیک کم شد ما مشکلمون همین بود فقط.
خداروشکر که چندتا راننده بیشتر استخدام میکنید و اشتغال زایی میکنید.
تتتتتت
۰۸:۱۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
آقای روحانی بی انصاف شما که میگی بنزین در ترکیه 20هزاز در اروپا 25هزار است آخه بی وجدان چرا نمیگی حداقل حقوق کارگرشان چند برابر ماهاست؟؟؟ حقوق کارگر ایرانی را با کارگر اروپایی یکسان میکردی اونوقت بنزینم به قیمت اونا میدادی.
ناشناس
۰۸:۰۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
ای بابا
???
۰۸:۰۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
ضریب اشغال!!! در حوزه حمل و نقل عمومی افزایش می‌یابد
ناشناس
۰۷:۴۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
مگه اینجا زندگی نمیکنی؟
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
نت رو وصل کنید
مهرداد
۰۷:۴۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
با گران شدن سوخت فقط مردم بدبختر میشوند
ناشناس
۰۷:۳۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
شما حد اقل 6 ساله فقط شعار حمل نقل عمومی میدید فقط حرف فقط شعار خوبه
محسن
۰۷:۳۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
پس اگه میشه یه فکری برای تعویض اتوبوسهای از رده خارج بکنید مثل خط فردوس فیاض بخش
رامین
۰۷:۲۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
باهوش،قیمت هواپیما مگر به نرخ شماست.خبر نداری
بلیط تبریز شیراز الان سیصدتومنه و دم عید میشه ششصدوپنجاه تومن.همین الان بزن علی بابا.اونم اگه همین الان بگیری،اسفند بخوای بگیری هشتصد میشه.تغییرات بلیط هواپیما ربطی به نرخ گذاری شماها نداره و سیاست کثیف خودش رو داره.
نه تو رو خدا ،قیمت هواپیما رو زیاد نکنید.خخخ
با افرایش قیمت بنزین،اشتغالزایی در حوزه حمل و نقل جاده ایی عمومی میخواین ایجاد کنید؟
یعنی درب دانشگاههایی که شما درس خوندید رو باید گل گرفت.
ناشناس
۰۷:۲۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
ما بنزین هزار تومنی می خوایم