در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

افتتاح بزرگترین راه‌آهن ۲ خطه کشور تا پایان آبان ۹۸/ زلزله آذربایجان شرقی هیچ خسارتی به خط میانه وارد نکرد

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن گفت: بزرگترین راه‌آهن ۲ خطه کشور از مسیر میانه تا بستان‌آباد تا پایان آبان به بهره‌برداری می‌رسد.

 

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشوردر گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از  افتتاح راه‌آهن میانه_بستان‌آباد تا پایان آبان خبر داد و گفت: تمام زیرساخت‌های این پروژه آماده شده و در پایان این ماه با حضور مقامات عالی کشوری به بهره‌برداری می‌رسد.

خطیبی با بیان اینکه خوشبختانه به دلیل زیرساخت‌های با کیفیتی که در این پروژه استفاده شده در حادثه زلزله هیچ آسیبی ندیده و در زمان موعد اعلام شده افتتاح می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور یادآور شد: تمامی ابنیه‌ها و تجهیزاتی که در ساخت ریل، پل و ایستگاه‌ها استفاده می‌شود، از مصالح با کیفیت است چرا که این پروژه‌ها نماد عمرانی کشور محسوب می‌شوند و چندین دهه باید از آنها استفاده شود، بنابراین باید بهترین مصالح در اجرای آنها به کار گرفته شود. مسیر میانه تا بستان‌آباد ۱۳۲ کیلومتر است و بخش مهمی از راه‌آهن میانه_تبریز به شمار می‌رود که فاز اول آن یعنی مسیر میانه تا بستان‌آباد طی چند روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

او با اشاره به اینکه زیرساخت‌های راه‌آهن بستان‌آباد به سمت تبریز هم اکنون پیشرفت ۸۵ درصدی داشته و ریل‌گذاری آنها آغاز شده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور یادآور شد:‌ در فاز اول اجرای این پروژه تمامی فعالیت‌‌های زیرسازی، جوشکاری، بالاس‌ریزی و ساخت این ایستگاها به اتمام رسیده و بعد از افتتاح فاز اول ادامه مسیر تا تبریز که به عنوان فاز دوم می‌شود به زودی به بهره داری می رسد.


بیشتر بخوانید: احداث آزادراه باکو-رشت-اردبیل کلید خورد


خطیبی توضیح داد: این پروژه به عنوان اولین و مهم‌ترین راه‌آهن ۲ خطه به شمار می‌آید که در مقایسه با سایر پروژه‌ها حجم کاری آن ۲ برابر شده بود اما زمینه‌ساز توسعه و گسترش بخش ریلی کشور شد.

او با بیان اینکه این پروژه به عنوان مهم‌ترین پروژه نیمه تمام ریلی کشور به شمار می‌رفت، گفت: با توجه به تأکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اتمام هرچه سریعتر پروژه‌های نیمه کاره شرکت ساخت از ۲ سال گذشته اقدام به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام کرد که یکی از مهم‌ترین آن راه‌آهن میانه، بستان‌آباد بوده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، اظهار کرد: این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها در سطح ملی کشور به شمار می‌رود که طبق زمانبندی اعلام شده تا پایان این  به بهره‌برداری خواهد رسید.

خطیبی تاکید کرد: در مسیر تبریز خط قدیم ریلی وجود داشت که با احداث خط جدید طول مسیر راه‌آهن تبریز کاهش چشمگیری پیدا می‌کند، به طوری که از تهران تا تبریز حدود ۱۱۴کیلومتر مسیر کوتاه‌تر می‌شود.

کاهش ۵ ساعته مسیر با افتتاح راه‌آهن میانه_بستان‌آباد

او درباره زمان سفر هم گفت: زمان سفر در این پروژه با ساخت این راه‌آهن ۵ ساعت کمتر خواهد شد که نقش مؤثری در افزایش جابجایی بار و مسافر خواهد داشت.

گفتنی است احداث راه‌آهن تبریز-میانه یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقل کشور است که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن آغاز شد.با افتتاح این پروژه ضمن تسهیل در رفت و آمد مردم، حجم قابل توجهی از کالا را جابه‌جا و رونق اقتصادی را برای استان و شهر تبریز ایجاد می کند.

در ۲۰ سال گذشته  این پروژه به عنوان یکی از پروژه های نیمه تمام در کشو به شمار می رود که به دستور وزیر راه وشهرسازی تکمیل آن به عنوان یکی از پروژه های نیمه تمام ملی  در دستور کار قرار گرفت.

راه‌آهن ۲ خطه میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی که از شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج، به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز- میانه به‌عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود و بدون شک رشد صنعت حمل‌ونقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث رشد تورم شده است، می‌تواند باعث حل برخی مشکلات حمل‌ونقل در این منطقه شود.

با توجه به حجم بالای عملیات اجرایی راه‌آهن میانه-بستان‌آباد و اهمیت آن برای استان آذربایجان شرقی و منطقه شمال غرب کشور، انجام عملیات اجرایی این پروژه به ۲ فاز تقسیم شد که فاز اول آن از میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر و فاز دوم اتصال به تبریز در ایستگاه خاوران به طول ۴۴ کیلومتر است و پیش‌بینی می‌شود فاز دوم در سال بعد به بهره‌برداری برسد.

عملیات اجرایی ادامه این پروژه ریلی تا تبریز از پیشرفت مطلوبی برخوردار است و ریل‌گذاری آن نیز شروع شده است و در حال تکمیل ابنیه فنی هستیم. این پروژه ریلی اتصال به کشور ترکیه و شرایط ترانزیت و صادرات کالا را فراهم می‌کند و استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل نیز از خدمات ریلی بهره‌مند می‌شوند.

راه‌آهن میانه-بستان‌آباد- تبریز اولین پروژه‌ ریلی است که از ابتدا به‌صورت دو خطه اجرا می‌شود، در صورتی که تمامی پروژه‌های ریلی شرکت ساخت ابتدا یک خطه ساخته می‌شود و در سنوات بعد احداث خط دوم در دستور کار قرار می‌گیرد. در مجموع ۶۵ میلیون متر مکعب عملیات خاکی، ۱۵ کیلومتر تونل و پل ۲ خطه در این پروژه ریلی اجرا می‌شود و کاهش ۵ و نیم ساعته زمان سفر و ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر اتصال مرکز شمالغرب به شبکه ریلی سراسری را به‌دنبال دارد.

تاکنون بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و در صورت به روز‌رسانی هزینه‌ها این مبلغ به بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز می‌تواند علاوه بر اینکه الگو و نمادی از توان مهندسی کشور باشد، نمونه بی نظیری برای صادرات خدمات فنی –مهندسی  باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پویا
۰۹:۲۷ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
سلام در صورت صحت خبر آرزوی ۲۰ ساله مردم منطقه برآورده می شود .
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۳:۴۸ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
هیچ فایده ای نداره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۵۰ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
مردم 20 سال هست که منتظر افتتاح این خط هستند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۰ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
بايد همه خطوط راه آهن ما دو خطه و ٢٥٠ كيلومتر در ساعت بشه
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۱:۱۲ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
سلام ،
آخرین اخبار