سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش میدانی/

ریزش نرخ ارز همچنان ادامه دارد / دلار ۷۰۰ تومان ارزان‌تر شد

با وجود جهش نرخ ارز در هفته گذشته، در اولین روز هفته دوم اسفند شاهد کاهش چشمگیر نرخ ارز هستیم.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شلوغی خیابان فردوسی و افزایش خرید و فروش های بازار ارز، امروز هم ارزش ارزها با ریزش قابل توجهی مواجه کرد.

رشد جهشی بازار ارز در هفته ای که  گذشته سبب شد توجه بازار های مالی به آن جلب شود. البته این افزایش قیمت در دوره ای که بازار ارز نوسان جزئی را تجربه می کرد کم سابقه بود.

رویداد هایی  مانند شیوع ویروس کرونا و FATF در این افزایش  نرخ  بی تاثیر نبود اما برخی از کارشناسان معتقدند که این روند  قیمت ارز به دلیل ایجاد جو روانی ناشی از  شیوع ویروس کرونا در کشور است که به بازار ارز  نیز سرایت کرد و این افزایش افسار گسیخته  پایدار نخواهد بود. 

دلار وارد کانال ۱۴ هزار تومان شد / کاهش ۷۰۰ هزار تومانی دلار  در یک روز 

اما امروز (۱۰ اسفند ۹۸)  ورق معاملات در بازار برگشت و نرخ ارز برخلاف هفته گذشته که یکتاز شروع به افزایش نرخ  کرد ه بود  شاهد هستیم که در مدت زمان یک روز نرخ دلار  در ساعات ابتدای معاملات در صرافی‌ها به با کاهش ۴۵۰ هزار تومانی شروع شد. به گونه‌ای که قیمت  دلار به  ۱۵ هزا رو ۲۵۰ و یورو نیز به قیمت ۱۶ هزا ر و ۵۵۰ تومان رسید، اما روند کاهش قیمت همچنان ادامه دارد و در حوالی ظهر دلار با  کاهش ۱۵۰ تومانی به نرخ ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان رسید و یورو  با کاهش ۳۵۰ تومانی به مبلغ ۱۶ هزا رو ۲۰۰ تومان معامله شد. کاهش نرخ دلار تا جایی پیش رفت که دلار وارد کانال ۱۴ هزار تومان شد.

FATF   عامل افزایش قیمت ارز  در هفته گذشته 

جمشید پژویان کارشناس اقتصادی در گفت و گو  با  خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: یکی از دلایل افزایش جهشی نرخ ارز را می توان ورود ایران به لیست سیاه دانست. بدون شک  با  ورود به لیست FATF  با مشکلاتی  نظیر مبادلات و انتقالات  مالی با کشور چین و روسیه مواجه خواهیم شد.

او بیان کرد: انتظار می رفت با وجود چنین وقایعی بازار ارز دچار افزایش قیمت شود اما تا این میزان پیش بینی نمی شد. بانک مرکزی با  افزایش  ارزهای خارجی در بازار سبب می شود که قیمت ارز  کاهش پیدا کند اما این راهکار کوتاه مدت خواهد بود ولی در روزهای آینده احتمال  بازگشت  روند افزایشی در بازار ارز دور از انتظار نیست.

کاهش  تقاضا  و راه اندازی کانال اینستکس بزرگترین دلیل کاهش نرخ ارز 

حمید میر معینی کارشناس بورسدر گفت و گو  با  خبرنگار  نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص کاهش نرخ ارز اظهار کرد: بزرگترین دلیل کاهش نرخ ارز طی چند ساعت راه اندازی کانال اینستکس است و دومین عامل آن کاهش تقاضای خرید دلار از لحاظ مسافرتی و وارداتی است.

او ادامه داد: در حال حاضر فعالیت‌های اقتصادی به خاطر ویروس کرونا راکد هستند که این موضوع موجب کاهش تقاضای واردات می‌شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: در صورتی که در سیاست کشور اتفاقی رخ ندهد نرخ دلار قبل از عید روی ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان باقی می‌ماند.

میر معینی در خصوص ادامه این روند گفت: کنترل ویروس کرونا تاثیر بسزایی در نرخ ارز در کشور دارد؛ اگر این ویروس کنترل شود مردم به مسافرت‌های خارجه می‌روند و قیمت دلار به مراتب بالا‌تر می‌رود. از طرفی دیگر اگر اقتصاد جهانی به روال عادی خودش برگردد به مراتب اقتصاد داخلی هم درست می‌شود.

طمع سود جویان بازار ارز  با تصویب ورود ایران به لیست FATF 

حسن مرادی یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار  نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بعضی از سودجویان با تصویب ورود ایران به لیست FATF به طمع افتادند که ارز گران خواهد شد و نسبت به خرید ارز به میزان گسترده اقدام کرده اند ما شاهد بودیم که تصویب FATF مثل بقیه تحریم های آمریکا تاثیر چندانی نداشت و قیمت ها به وضعیت سابق سوق پیدا کرد.

او گفت: طبیعی بود که این یک حباب است که با ترکیندن این حباب وضعیت به حالت سابق برگردد بنابراین پیش بینی می‌شود که باز هم از این میزان نرخ ار زپایین تر بیاید و آن هایی که ارز ذخیره کرده اند ضرر کنند.

این کارشناس در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا ویروس کرونا بر قیمت ارز اثر داشته است گفت: بیماری کرونا باعث شد تا تقاضای ارز در بازار پایین بیاید و بنابر خبری که از فرودگاه دبی بدستمان رسیده است فرودگاه دبی به مانند یک بیایان لایموت شده است و تردد به سختی و ندرتا به داخل فروردگاه عبور پیدا می کند.

او تصریح کرد: بسیاری از پرواز ها کنسل شده و بنابراین تقاضای سفرها کاهش پیدا کرده است و طبیعی است که این موضوع هم به کاهش نرخ ارز دامن بزند و در آینده نزدیک هم این کاهش قیمت ادامه خواهد داشت

حال باید دید در روزهای پایانی سال روند بازار چگونه خواهد بود و  تا چه میزان نظر کارشناسان محقق می شود .

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
عامل گرانی دلار فقط خود دولت هست. این دولت خدمتگزار غرب هست نه مردم ایران. اون افراد بنفش به دست حالا لذت بی خردی های دولتشان رو ببرند!
ناشناس
۰۷:۲۱ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
کاهش 700تومانی یا 700هزار تومانی دلار؟
ناشناس
۰۳:۰۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
به داد مردم برسید ۹۰ درصد مردم در شرایط سخت زندگی میکنند که اون ده درصد که شامل سران کشور میشوند از گرونی سکه طلا ارز لذت میبرند باید کاری کنند که ارز به زیر ده هزار برسه ای کاش ی بارم به این مردم کمر شکسته خبر خوش از ارزونی بدن همه افسرده و روانی شدن امید مردم به زندگی داره از دست میره
ناشناس
۰۱:۲۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
ای کاش قیمت دلار آنقدر پایین بیاید که این سوداگران و عوامل نابسامانی اقتصاد کشور از پا بیفتند.به خدا که آه مردم روزی شما را خواهد گرفت.مردم کشور ما از شما بی وجدان ها کم آسیب ندیده اند.اینقدر به مردم ظلم نکنید.
روح الله
۰۰:۱۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
خدایا دعای من گناه کار را مستجاب فرما قیمت هر دلار بشود ۷۲۰۰ ریال بگویید آمین
ناشناس
۲۳:۵۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
****کاهش ۷۰۰ هزار تومانی دلار در یک روز****
****بشتابید دلار رایگان شده است...بشتابید****
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
قیمتها سر به فلک کشیده مسکن و خودرو چقدر بی کفایتی کس
ناشناس
۲۳:۱۶ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
باشگاه جان دلار ۷۰۰ تا تک تومنی ارزون شده نه ۷۰۰ هزار تومن، اصلا ۱۵ هزار و خرده ای نمیتونه ۷۰۰ هزار تومن کم بشه
ناشناس
۲۲:۲۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
این ارزانی به خاطر عدم رفت ؤآمد است.
مرز ها که باز شود قیمت ها بالا میروند
جواد
۲۲:۰۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
احسنت دوباره پیروز شدید قیمت دلار اومد پایین موفق شدید از وقتی که دلار ۳ تومن بود همش قیمت دلار و پایین اوردید تا الان که شده ۱۶۰۰۰تومن دوباره پیروز شدید...
ناشناس
۲۱:۰۶ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
در جریان جنگ اقتصادی امریکایی ها بر علیه ایران 3 قشر خیانت بسیار بزرگی به مردم و جامعه کردند و میکنند اولی دلالان ارزی دوم دلالان ماشین و سوم دلالان سکه و طلا
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
کارشناس طلا جهانی بالا رفته به این دلیل که ارزش پول ما کاهش پیدا کرده دلالها بی تاثیر نبودند ولی اونقدر هم که میگند تاثیر کامل نداشتند وگرنه الان باید دلار دوباره میشد 4000 تومن نه 15000 تومن
ناشناس
۲۰:۴۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
الان‌دیگه‌دلار‌هیچ‌ارزشی‌نداره‌چون‌از‌هر‌طرف‌مرزها‌
بسته‌شده‌در‌صورت‌هر‌گونه‌بحران‌‌احتمالی‌در‌اثر‌این‌ویروس‌،مطمئنااین‌پول‌بیگانه‌هیچ‌دردی‌رو‌برای‌ما‌دوا‌
نخواهد‌کرد.
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
دولت وآقای همتی لطفاراه پایین آمدن ارزدلار راباز بگذارید تابرسه به مرز 3000 تومان، یک بارضرر کلی ببینید تایک عمر مردم نفس راحت بکشند!؟! ؟ وبه دنبال آن قیمت همه چیز پایین بیاد!!!!
ناشناس
۱۹:۵۴ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
نان۵۰درصد همدان گران شد ...کسی پاسخگونیست...
علیرضا
۱۹:۵۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
اگه دلار زیر ۱۰۰۰ تومن هم بشه باز قیمت ها بخصوص قیمت خودرو گرانتر میشه.
پس چه فایده دلار چقدر باشه...
ناشناس
۱۹:۴۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
این دلالان خودشان ویروس کرونا دوپا هستند
ناشناس
۱۹:۳۴ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
خدا خیرتون بده که بازار رو همونطور که هست نشر میدید نه مثل بعضی سر و ته ش رو میزنند و فقط پایین اومدن رو میگن اونم نه قیمت واقعی
ناشناس
۱۹:۳۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
من از خدا هیچ آرزویی ندارم جزء اینکه قیمت ارز به قیمت 3800 تومان برگرده (تا اونای که به طمع پولدار شدن یک شبه به قیمت بیچاره کردن ملت و مردم مستضعف) تنبیه بشن و حال و عذاب کشیدن این 2 سال مردم بیچاره بفهمند!
الهی آمین
چرک نویس
۲۲:۵۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
این آرزوی همه است ریشه اونایی که به یکدیگر رحم نمیکنند کنده بشه
ناشناس
۱۹:۳۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
دلالان هـر چه زودتر دلارهاي خريداري شده را روانه بازار كنند تا متضرر نشده اند ....
چرک نویس
۲۲:۵۶ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
بزار ضرر کنند اینها خون من و شما و رو مکیدند
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
دلار 4 هزار گران شد گویا اتفاقی نیفتاده حالا 700 ارزون شده اونم به چه قیمتی؟ به قیمت رکورد زنی سقوط شاخص بورس . بعد میگن چرامردم به شبکه های بیگانه گوش میکنن . تاسفباره.
ناشناس
۱۹:۰۹ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
آیا میشه باور کرد دولت در بالا پایین کردن نرخ ارز نقشی نداشته باشه؟ اگه نمیشه پس لعنت به دولتی که با ارز بازی میکنه و مردم بیچاره ضررشو باید بکشن .
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
هر وقت دلار شد زیر 10 تومن اون موقع بگین ریزش دلار نه 700 تومن
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
ریزش نرخ ارز ۷۰۰ تومن!!!!!!!!
عزیزان جان دیگه همه چی از کنترول خارج شده،دیگه هیچ امیدی به هیچی نیست،تمام
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
یه فکری برای کمبود انسولین کنید توداروخانه ها پیدا نمیشه
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
یه فکری برای کمبود انسولین کنید توداروخانه ها پیدا نمیشه
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
اقا سوتی دادی کاهش 700 هزار تومانی دلار
دلار خودش 14 هزار تومنه
بدو بدو درستش کن