سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بسته خبرهای دادگستری ؛

از کاهش پرونده‌های شورا‌ها تا خلوت شدن زندان رفسنجان

با بسته خبر‌های دادگستری استان کرمان در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۹۹ همراه سایت باشگاه خبرنگاران باشید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، دربسته خبری امروز دادگستری استان کرمان خبر‌های زیر را می‌خوانیم.

ضرورت هم افزایی توان دستگاه قضایی، ناجا و سپاه در امور اجتماعی

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم و امور اجتماعی و فرهنگی دادگستری کل استان کرمان از انعقاد تفاهم نامه‌هایی با نیروی انتظامی استان و سپاه ثارالله کرمان در زمینه استفاده از ظرفیت مصلحین، مشاورین و بسیجیان در مراکز مشاوره کلانتری‌ها و بسیج خبر داد.

سید مهدی قویدل در دیدار معاونین اجتماعی فرماندهی انتظامی و سپاه ثارالله گفت: درآینده نزدیک از مشاورین حقوقی، مشاورین تربیتی، مددکار انتظامی، بسیج و مصلحین آموزش دیده با همکاری رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی برای کاهش وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی و ترویج صلح و سازش و جلوگیری از ورود پرونده به دستگاه قضایی استفاده خواهد شد.

او افزود:در حال حاضر نیازمند تغییر نگرش مردم جامعه به دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و سپاه از عدالت کیفری به عدالت ترمیمی هستیم و این امر با برنامه ریزی جامع و هدفمند و ایجاد نگاهی نو به ظرفیت عظیم موجود در این دستگاه‌ها محقق خواهد شد.

قویدل بیان داشت:این نهاد‌ها به عنوان بازوی توانمند دستگاه قضایی در بسیاری از برنامه‌های پیشگیرانه موفق و کارآمدعمل کرده اند، اما حضور این دستگاه‌ها به تنهایی کافی نیست و نیاز به همکاری بیش از گذشته، دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های مردم نهاد در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی وجود دارد.

او تصریح کرد: در زمینه آسیب‌های اجتماعی مراکز و سازمان‌هایی هستند که از امتیازات دولتی بهره مند می‌شوند، ولی بدلیل فقدان برنامه هدفمند و جامع از هدف اصلی خود فاصله گرفته اندکه قطعا با همگرایی و تعامل دوسویه، می‌توان از ظرفیت عالی این نهاد‌ها نیز در کاهش وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی در سطح استان بهره برد.

قویدل اظهار کرد: مدیریت، تقسیم کار و شرح وظایف هر یک از دستگاه‌ها و نهاد‌های دخیل در امر پیشگیری می‌تواند به عنوان یک حرکت هدفمند مد نظر قرار گیرد تا با همکاری و همگرایی در زمینه هدف اصلی که اقدامات پیشگرانه و کاهش آسیب است همراه و همسو باشیم.

زندان رفسنجان ۱۵ درصد خلوت‌تر شده است

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رفسنجان از کاهش ۱۵ درصدی جمعیت زندان این شهرستان طی یک سال اخیر خبر داد و گفت:هیچ مورد مشکوک به کرونا در زندان رفسنجان گزارش نشده است.

ایمان شهسواری، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رفسنجان گفت:قوه قضائیه بر بهره‌گیری حداکثری نهاد‌های ارفاقی قانونی در راستای آزادی زندانیان تاکید دارد، لذا بایستی مددجویان در زندان شرایط استفاده از این نهاد‌های ارفاقی را داشته باشند و محروم کنند.

او با بیان اینکه ۶۲ درصد زندانیان رفسنجان متاهل هستند، افزود:تن‌ها یک درصد از مددجویان این زندان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

شهسواری گفت:در مجموع ۱۵۲ نفر از مددجویان در کلاس‌های حفظ قرآن شرکت کرده اند و در حال حاضر حافظ بین یک جز تا ۷ جزء قرآن کریم می‌باشند که تسهیلاتی از قبیل قلم قرآنی، سبد کالا، لوح تقدیر و ملاقات ومرخصی به آن‌ها تعلق گرفته است.

موجودی پرونده‌های شورا‌های حل اختلاف ۱۱ درصد کاهش یافته است

رییس دادگستری شهرستان بردسیر گفت: موجودی پرونده‌های شورا‌های حل اختلاف بردسیر طی پارسال ۱۱ درصد کاهش یافته است.

حسین رمضانی زاده، رییس دادگستری شهرستان بردسیر در بازدید از شورا‌های حل اختلاف شهر لاله زار و روستای باغابر در جمع اعضاء، دبیران گفت: در سال جاری اولویت دستگاه قضایی در این شهرستان ترویج فرهنگ صلح و سازش خواهد بود.

او افزود: شورا‌های حل اختلاف به عنوان بازوی توانمند دستگاه قضایی بایستی از ظرفیت بسیار خوب نیرو‌های قوی و تاثیرگذار خود در ایجاد صلح و سازش بیش از پیش استفاده کنند.

او با اشاره به اینکه ۷۶۸ فقره پرونده با صلح وسازش در این شهرستان مختومه شده است، افزود:در سال گذشته ۴ هزار و ۱۱۹ پرونده وارد شورا‌های حل اختلاف شده که از این میزان ۱۰ درصد با مصالحه حقوقی و ۸ درصد با مصالحه کیفری منجر به سازش شده است.

رمضانی زاده با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ علیرغم این که ارجاع به شورا‌های حل اختلاف شهرستان بردسیر ۷ درصد افزایش یافته بود، افزود: با تلاش قضات ساعی و اعضاء پرتلاش شورا‌های حل اختلاف شاهد افزایش ۶ درصدی تعداد پرونده‌های مختومه ظرف یک سال گذشته بودیم.

رئیس اداره شورا‌های حل اختلاف شهرستان بردسیر گفت:در این بازدید بر روند رسیدگی پرونده‌های این شورا‌ها نظارت و دستورات لازم صادر شد.

او افزود: حوزه قضایی شهرستان بردسیر دارای سه شورای حل اختلاف رایی، چهار شورای حل اختلاف صلحی و ۴۴ نفر نیرو به عنوان عضو و دبیر در آن مشغول به خدمت هستند.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.