سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سحرگاهی متفاوت در کنار ضریح امام رضا(ع)/ لوکیشن برنامه‌ای که حال مردم را خوب می کند

برنامه «خلوتگه عارفان» با اجرای صابر خراسانی میهمان مردم در سحرگاه های ماه رمضان است.

حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، رمضان و روزه داری ممکن است سخت و طاقت‌فرسا باشد اما زیباست؛ حال و هوای سفره‌های افطار، صدای مناجات‌خوانی و بیدارشدن برای سحری‌خوردن، همه و همه‌ زیباست و رمضان و لحظه‌هایش، هیچ‌وقت از خاطرما پاک نمی شود.

در گذشته‌های دور سر سفره‌های سحری، رادیوی کوچکی بود که مردم صدای مناجات و اذان را از آن می‌شنیدند اما این سال‌ها، پای تلویزیون هستیم و برنامه‌های متنوعی از رسانه‌ملی پخش می‌شود.

امسال «خلوتگه عارفان» با اجرای صابر خراسانی از حرم مطهر امام رضا (علیه‌السلام)، حال و هوای دیگری به سحر‌های رمضان بخشیده است از این رو گفت و گویی با عوامل برنامه داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

می خواستیم حال مردم را خوب کنیم

صابر خراسانی مجری برنامه «خلوتگه عارفان» در گفت و گو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اجرا در این برنامه گفت:در این سال‌ها پیشنهاد‌های بسیاری برای اجرا داشتم، امابه خاطر گستردگی کار تخصصی خودم در حوزه شعر خوانی اجرای برنامه‌ها را قبول نکردم.

وی ادامه داد: البته تجربه اجرا در چند برنامه را داشتم، زمانی که پیشنهاد برنامه «خلوتگه عارفان» به من شد، ابتدا قبول نکردم چراکه مردم به برنامه سحر ماه رمضان نگاه متفاوت دارند؛ احساسم این بود شاید نتوانم حال و هوای سحر را به مردم انتقال بدهم چراکه از نظرمن سحر خیلی خاص‌تر از افطار است اما با توجه به شناختی که به تهیه کننده برنامه، توحید عرب داشتم و صحبت‌هایی که انجام دادیم، اجرا را قبول کردم.

خراسانی با اشاره به هدف برنامه بیان کرد:هدف ما از ساخت برنامه این بود که حال مردم را حتی برای لحظاتی خوب کنیم. لوکیشن‌های مختلفی در نظر گرفته بودند، اما زمانی که حرم امام رضا (ع) برای اجرا قطعی شد، دلهره من هم کمتر شد چراکه حتی اگر دوربین‌ها حرم امام رضا (ع) را نشان بدهند دلتنگی مردم برای لحظه‌ای التیام می‌ یابد.

وی افزود: برای ساخت برنامه با همه وجود تلاش کردیم، امیدوارم برای لحظه‌ای حال مردم را خوب کرده باشیم.

مجری این برنامه درباره حال و هوای متفاوت این برنامه گفت: اتفاق خاص زمانی رخ داد که درب‌های حرم را باز کردند تا ما کنار ضریح برنامه را ضبط کنیم، لحظه به لحظه در برنامه «خلوتگه عارفان» که ما در کنار ضریح امام رضا (ع) قدم زدیم، لطف خداوند، محبت امام رضا (ع) و دعای مردم شامل حال ما بود.

سبک برنامه را تغییر دادیم

توحید عرب تهیه کننده و کارگردان برنامه گفت:«خلوتگه عارفان» چند سالی است که در سحر ماه رمضان پخش می‌شود، امسال با توجه به تجربیات سال‌های گذشته، اتاق فکر برنامه تصمیم گرفت در سبک برنامه تغییراتی داشته باشیم.

وی ادامه داد:صحبت‌هایی با صابر خراسانی برای اجرا داشتیم البته که او در آن صحبت‌ها عنوان کرد سبک اجرایش شعر خوانی است و با اجرای تلویزیونی تفاوت‌هایی دارد، اما به ما اعتماد کرد و اجرا را پذیرفت.

عرب توضیح داد:موضوع اصلی برنامه مناجات با خدا و معنویت سحرگاهی است، آیتم‌های مختلفی را در نظر گرفتیم. امسال در «خلوتگه عارفان» با مداحان جوان کار کردیم و مناجات با صدای محمد حسین پویانفر، مهدی رسولی مسعود پیرایش، ابوذر کافی، سید مهدی حسینی داشتیم که مورد استقبال قرار گرفته است. این برنامه به اهتمام گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه پنج سیما به مدیریت سلطانی و مجموعه رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی تولید شده است.

علیرضا پورمشیر نویسنده و کارگردان هنری درباره حال و هوای متفاوت این برنامه گفت: تمام دغدغه من برای نویسندگی این برنامه برای سحر مبتنی بر چند بخش بود. یکی اینکه ما عبارت‌هایی از جوشن کبیر داشته باشیم، عبارت‌هایی که بیشتر در زندگی روزمره با آن در ارتباط هستیم.

وی افزود:سی عبارت را جدا کردیم که مجری با ترجمه روان و ادبی به صورت عامیانه در هر سحر ماه رمضان اجرا می‌کرد. در کنار آن یک پلاتوی ثابت داشتیم که شناسنامه برنامه شد.

پورمشیر عنوان کرد: البته در کنار آنها به یکی از حکایت‌های عالمان دینی یا به ماجرای یکی از پیامبران با خداوند می‌پرداختیم. سعی کردیم کلیشه‌ای و شعارگونه حرف نزنیم و بیشتر به حال دل مردم نزدیک باشد. آغاز هربرنامه با این متن است:«رسیده‌ام به تو... با دست‌های خالی... کوله‌بار خالی... و نگاهی امیدوار... که آن را به مهربانیت پُر می‌کنی!» احساس می‌کنم حالا، این چند خط، به یاد مخاطب مانده و حالا هر سحر، با مجری برنامه تکرار می‌کند.

وی افزود:یا پلاتوی دوم خراسانی، همراه با دعای جوشن‌کبیر این‌طور است:
تو را، با یا فارِجَ کُلِّ مَهموم می‌خوانم!
که دل‌گُشای هر اندوهگین هستی!
برای درد دل کردن با تو...
نه زمان نیاز است و...
نه مکان!
تو گفته‌ای: فقط بیا...
و حالا...
ایستاده‌ام زیر آسمان آبی تو!
و باصدای بلند اعلام می‌کنم:
آمده‌ام برای آشتی!
مرا بپذیر...
مهربان‌ترین.
خدای عالی اعلاء...
که سعی کرده‌ام حس و حال داشته باشد و به زبان عموم جامعه، با خدا صحبت کند.

سعی کردم سبک برنامه براساس زندگی دینی باشد

نویسنده برنامه درباره «خلوتگه عارفان» توضیح داد: سعی کردم سبک زندگی دینی را در این برنامه پیاده کنم و درباره موضوعاتی مانند احترام به والدین، احترام والدین به فرزندان، ارتباط زوجین و... صحبت کنیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.