سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سجاد بنابی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عدد پینگ در ایران بین ۸۰ تا ۹۰ میلی ثانیه است/ منطقه آزاد اینترنت پیام تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود

درباره پینگ بازی‌های رایانه‌ای با سجاد بنابی، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت به گفتگو نشستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، پینگ به عددی گفته می‌شود  که نشانگر فاصله زمانی انتقال داده بین دو دستگاه در یک سرور است که با میلی ثانیه نشان داده می‌شود. هرچه این عدد کمتر و پایین‌تر باشد سرعت و کیفیت اینترنت بالاتر است. عدد پینگ بین صفر تا ۴۰ عالی، ۴۰ تا ۱۰۰ خوب و بالای ۳۰۰ نامطلوب است.

پینگ علاوه بر استفاده عمومی از اینترنت، در بازی‌های آنلاین نیز نقش مهمی دارد. گیمر‌های ایرانی اغلب از بالا بودن پینگ در بازی‌ها گلایه دارند، تا جایی که بیشترین نظرات و سؤالاتی که در صفحات اجتماعی وزیر ارتباطات گفته می‌شود مربوط به پینگ و بالا بودن آن است.

مقدار پینگ مورد نیاز هر بازی متفاوت است، برای بازی‌هایی که احتیاج به سرور اختصاصی دارند پینگ ۳۰۰ مناسب و برای بازی‌هایی که احتیاج به Host دارند بستگی به کیفیت اینترنت مورد استفاده، پینگ زیر ۲۰۰ خوب است. از عواملی که در بالا رفتن پینگ نقش دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: نویز در خط اینترنت، استفاده از فیلترشکن، شلوغ بودن بیش از حد سرور و کیفیت پایین خط اینترنت.


بیشتر بخوانید


به منظور اطلاع از کم و کیف فعالیت‌های وزارت ارتباطات درباره مشکل پینگ و اقدامات صورت گرفته در این حوزه، با سجاد بنابی، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت به گفتگو نشستیم که در ادامه متن این مصاحبه را مشاهده می‌کنید:

پینگ زیر ۱۰۰ در ایران

آقای بنابی، عدد پینگ در کشور ما در چه بازه‌ای قرار دارد و ما به چه سرور‌هایی متصل هستیم؟

یکی از عوامل تاثیرگذار در عدد پینگ این است که بازی در کدام نقطه جغرافیایی از دنیاست و گیمر‌ها می‌خواهند به کدام سرور متصل شوند. کوتاه‌ترین فاصله ما با اروپا، خصوصا شهر فرانکفورت در آلمان که اکثر سرور بازی‌ها در آنجا قرار دارد، عددی بین ۸۰ تا ۹۰ میلی ثانیه است. باتوجه به اینکه سرور بیشتر بازی‌هایی که گیمر‌های ما بازی می‌کنند در کشور امارات قرار دارد و ما به امارات فیبر مستقیم نداریم، مجبوریم از فیبر عمان یا قطر وارد و به سرور‌های امارات متصل شویم که در این مورد عدد پینگ بین ۶۰ تا ۸۰ میلی ثانیه محاسبه می‌شود که بهترین پینگ بازی در ایران است.

یکی از عواملی که پینگ را بالا می‌برد و سرعت را پایین می‌آورد، وجود نویز روی خط تلفن است، چرا این نویز کم نمی‌شود؟

این موضوع به موقعیت مکانی مشترک و فاصله او از شرکت مخابرات بستگی دارد. ما مفهومی به نام بازه انتهایی داریم که شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت و مخابرات است که اینترنت را روی سیم مسی ارائه می‌دهد. سیم مسی نویز ایجاد می‌کند که مقدار نویز بستگی به فاصله کاربر تا شرکت ارائه اینترنت دارد. ممکن است مشترکی که نزدیک مخابرات است پینگی برابر با ۱۰ تا ۳۰ میلی ثانیه  و کسی که دورتر است پینگی بالاتر داشته باشد. اما در اپراتور‌های همراه این شرایط وجود ندارد، البته اینترنت همراه هم تاخیر در ارسال و دریافت داده دارد و در حالی که عدد پینگ آن‌ها بالاتر از اینترنت ثابت است،  ارتباطی به سیم مسی و نویز ندارد.

دلیل اینکه نویز خط اینترنت کم نمی‌شود این است که تکنولوژی ADSL در کشور ما قدیمی است و مخابرات با دستور شخص وزیر ارتباطات سعی در ایجاد تکنولوژی جدید VDSL دارد. سیم مسی که در VDSL استفاده می‌شود به جای اینکه از شرکت مخابرات تا منزل مشترک کشیده شود، از کابین نزدیک‌تر به او تا درب منزل کشیده می‌شود و بقیه مسیر را با فیبر طی می‌کند که سرعت بالاتر می‌رود. برخی از مشترکان FTTH دارند، یعنی فیبر نوری تا منزل کشیده می‌شود که در این صورت سرعت اینترنت بسیار بالا و پینگ پایین است.

بازی‌ها از طرف سرور‌ها فیلتر هستند

بازی‌هایی در کشور ما هست که فیلتر باشد؟

موضوع فیلترینگ را کمیته تعیین مصادیق مجرمانه مشخص می‌کند، گاهی اوقات به دلایل مختلف برخی از بازی‌ها ممکن است فیلتر شوند، اما این موضوع در مورد بازی در کشور ما وجود ندارد و عنوان‌های پرمخاطب باز و در دسترس هستند. اما در برخی بازی‌ها کشور ما از طرف بازی تحریم شده، نه از طرف شرکت سازنده بازی بلکه از طرف کشوری که سرور بازی در آن قرار دارد مثل سرور آمازون. در راستای رفع این مشکل مجموعه‌های خصوصی راه حلی ارائه داده اند. موضوع تغییر DNS با استفاده از فیلترشکن فرق دارد و این کار در لایه سرور انجام می‌گیرد.

اگر پینگ صفر باشد، امکان اتصال به سروری را داریم؟

پینگ صفر مفهومی ندارد و کاربر هرکجا که باشد حتی اگر خیلی کم با شرکت مخابرات فاصله داشته باشد، پس عددی پینگ هست.

راه اندازی منطقه آزاد پیام

یکی دیگر از عوامل بالا رفتن پینگ، شلوغی سرورهاست؛ چرا دسترسی به سرور‌ها را آزاد نمی‌کنید که عدد پینگ کم شود؟

سرور بازی‌ها مکانی مشخص دارند و بهترین راه برای کاهش پینگ، انتقال سرور بازی‌ها به کشور است. به همین منظور، منطقه آزاد اینترنت پیام با رویکرد منتقل کردن سرور بعضی از محتوا‌ها در حال راه اندازی است و تا پایان سال افتتاح می‌شود. درباره انتقال سرور بازی‌ها به داخل کشور هم در حال مذاکره هستیم. تعدادی از بازی ها، خصوصا بازی‌های چینی علاقه‌مند به انتقال سرور به ایران هستند که اگر این اتفاق بیفتد عدد پینگ در این عناوین به ۲۰ تا ۳۰ میلی ثانیه می‌رسد.

در بخشی از صحبت هایتان به منطقه آزاد پیام اشاره کردید، در این باره توضیحی می‌دهید؟

مرکز ارائه خدمات اینترنتی پیام، مرکزی بین المللی است. هدف از راه اندازی این است که سرور‌هایی که خارج از کشور هستند به داخل کشور منتقل و از همین جا به مشترکان خدمات ارائه دهند و محتوا‌های داخلی مثل فیلم و سریال که از داخل کشور به خارج فرستاده و برای ایرانیان خارج پخش می‌شود، در این مرکز باشد که ایرانیان داخل و خارج بتوانند سرویس بهتری دریافت کنند.

مذاکره با سرور‌ها برای انتقال به ایران

چه اقداماتی برای پایین آوردن عدد پینگ انجام داده‌اید؟

چون تا به حال در این موضوع ارتباط مستقیمی با کشور‌های حاشیه خلیج فارس نداشتیم، سعی کردیم این ارتباط را ایجاد کنیم. برای برخی از بازی‌ها که پرطرفدار هستند و گیمر‌ها تمایل بیشتری به آن‌ها دارند مثل فورت نایت، پابجی و... که در ابتدا پینگ آن‌ها چیزی حدود ۱۵۰ بود، عدد پینگ را پایین آوردیم. ما همه شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت و ثابت و همراه را مجبور کردیم وقتی درخواستی برای رسیدن به سرور این بازی‌ها هست، پیام‌ها را نشانه گذاری کنند تا ما بتوانیم براساس این نشانه ها، پاسخ را از بهترین و بهینه‌ترین مسیری که وجود دارد برای کاربر ارسال کنیم. بخشی از این پیام‌ها به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و بخشی دیگر به اروپا می‌رسند.

این یک موضوع دائما در حال تغییر است و ثابت نیست و با هر تغییر در بروزرسانی یا عوض کردن سرور، ما هم دوباره باید اقداماتی را انجام دهیم. مجموعه زیرساخت و همکاران ما تیمی را تشکیل داده‌اند و دائما در حال رصد هستند. کاربران وقتی بازی جدیدی را امتحان می‌کنند و می‌بینند کیفیت پایین یا عدد پینگ بالایی دارد، می‌توانند این مشکلات را با سرویس ایمیلی که به تازگی ایجاد شده بفرستند. کاربران مشخصات بازی را به ایمیل game@tci.ir با ما در میان می‌گذارند و همکاران این مشکلات را بررسی و برطرف می‌کنند.

هزینه‌های پینگ از هزینه خرید اینترنت تأمین می‌شود

برای پایین آوردن عدد پینگ چقدر هزینه کردید؟

این هزینه، هزینه مستقیمی نیست و هزینه کلی خرید اینترنت است که ما با رویکرد اینکه مقصد کشور‌هایی باشند که سرور‌ها در آن هستند، قراردادهایمان را اصلاح کردیم. به همین دلیل هزینه مشخصی وجود ندارد و هزینه پینگ هم چیزی در بطن هزینه کلی اینترنت است.

این هزینه‌ای که شما به آن اشاره کردید، از پولی که مشترک برای خرید اینترنت پرداخت می‌کند، تامین می‌شود؟ چند درصد است؟

بله، هزینه‌ای که شرکت زیرساخت بابت اینترنت از اپراتور‌های همراه و مخابرات دریافت می‌کند بین ۹ تا ۳۰ درصد هزینه‌های اپراتور است که سود هم به این عدد اضافه شده و مشترک عدد مشخصی را پرداخت می‌کند.

اگر سرور بازی داخل کشور باشد و گیمر به صورت برخط (آنلاین) بازی کند، مقدار اینترنت مصرفی او چگونه محاسبه می‌شود؟

طبق آئین نامه سازمان تنظیم مقررات، سرور‌هایی که داخل کشور هستند باید IP خود را به این سازمان اعلام کنند، سازمان مقررات به اپراتور‌ها اعلام و هزینه ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

فیبر‌های نوری در خلیج فارس وصل هستند

بهمن سال گذشته، حمید فتاحی از پایین آمدن پینگ چند بازی خبر داد، هنوز هم پینگ آن بازی‌ها پایین است؟

بله، عدد پینگ چند بازی پرطرفدار مثل پابجی و فورت نایت و ... عددی زیر ۶۰ میلی ثانیه است.

شما، خرداد سال جاری خبر دادید فیبر نوری خلیج فارس وصل و مشکل بازی‌های آنلاین رفع شده، اما گیمر‌ها هنوز هم از موضوع بالا بودن عدد پینگ ناراضی هستند؛ آیا هنوز هم مشکل قطعی فیبر نوری داریم؟

خیر، گیمر‌های کشور ما عدد پینگ را با کشور‌هایی که سرور بازی‌ها در آنجا مستقر است مثل امارات، مقایسه می‌کنند. ما در ایران برای سرور‌های داخلی پینگ بالای ۳۰ میلی ثانیه نداریم. ساکنان امارات هم وقتی داخل کشور خودشان بازی می‌کنند قطعا پینگ پایین تری نسبت به گیمر‌های ما دارند و به خاطر بودن سرور در کشور خودشان کیفیت بهتری را دریافت می‌کنند. پایین آوردن عدد پینگ به مذاکراتی برای انتقال سرور‌ها به داخل کشور بستگی دارد. برخی از شرکت‌های سازنده بازی از کشور‌هایی هستند که ما را تحریم کرده اند و امکان انتقال سرور آن‌ها به داخل کشور وجود ندارد و ما مجبوریم به سرور‌های کشور‌های همسایه وصل شویم.

در حال حاضر مشکل قطعی فیبر نوری نداریم؟

خیر، تمام فیبر‌های نوری ما به سمت کشور عمان و قطر وصل هستند.

دیتا سنتر و پینگ

سهم دیتا سنتر داخلی در حوزه پینگ و بازی آنلاین چقدر است؟

اکثر بازی‌هایی که سرور داخلی دارند، بازی کارتی هستند که روی سرور‌های داخلی مثل آسیاتک، شاتل، افرانت و... هستند که پینگ خوبی هم دارند. اما بیشتر بازی‌ها سرور خارجی دارند که اگر مشابه داخلی و باکیفیت داشته باشند، قطعا کاربر را به سمت خود جذب می‌کنند.

سرعت اینترنت مخابرات برای بازی آنلاین خوب و عدد پینگ پایین است، اما برای استفاده‌های دیگر سرعت کم است، چرا؟

ما محدودیتی برای استفاده از پهنای باند در اپراتور‌های داخلی نداریم، اما اکثر اپراتور‌هایی که ثابت هستند، در پشت مخابرات قرار دارند و به این صورت است که اول مشترک به مخابرات متصل و بعد به شرکت ارائه دهنده اینترنت وصل می‌شود. به همین دلیل سرعت کم است. بسته به تکنولوژی که کاربر استفاده می‌کند و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کند، کیفیت و سرعت اینترنت بالاتر و بهتر می‌شود. شرکت زیرساخت به دلیل اینکه بتواند خدمات خوبی ارائه بدهد، دائما در حال رصد کیفیت اینترنت است و اگر جایی اختلالی باشد با همکاری سازمان تنظیم مقررات ظرفیت را بالا می‌برد تا سرعت بیشتر شود.

عدد پینگ نه فقط در بازی‌های رایانه‌ای بلکه در استفاده‌های دیگر مشترکان از اینترنت هم نقش مهمی دارد و گا‌هاً بالا بودن پینگ و کم بودن سرعت باعث به وجود آمدن مسائل و مشکلاتی شده است، این روز‌ها و با توجه به شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن تمام فعالیت ها، باید دید با اقداماتی که وزرات ارتباطات، شرکت زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات انجام می‌دهد، آیا عدد پینگ کمتر می‌شود یا سرور‌های خارجی به داخل کشور منتقل می‌شوند؟

گزارش از مائده زمان فشمی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۱ شهريور ۱۴۰۱
من برای اینکه اصابم خرد نشه میرم بازی کنم بازی میکنم بخاطر پینگ بدتر اعصابم خرد میشه من پینگ زیر200 ارزومه
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
سلام زودتر پینگ ایرانو درست کنین پس چرا پینگ بقیه جهان خراب نیست چرا باید ایران پینگش خراب باشه دلیل نمیشه گفت تقصیر مصعولینن
ناشناس
۰۲:۰۱ ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
ایشالله یه روزی میرم از این کشور
پینک ترکیه ۴۰ تا ۶۰ هست شما استان به استان نمی تونید پینگ ۴۰ بدید
مارتین آدینه
۱۵:۰۶ ۰۳ تير ۱۴۰۱
همچین با افتخار نوشته پینگ 80 تا 100 است انگار پینگ 20 داره میده ... این همه ادا میکنین عراق و پاکستان پینگ 40 داره تو بازی ها برای سرور بحرین میده...سرور ترکیه من زمان روحانی 60 بود الان شده 145 ... هر وقت پینگ بحرین شد 20 اون موقع تیتر کن میانگین پینگ 20 است خودم میام برات کامنت میزارم ... 10 سال از کشور های دور و بر عقب هستیم تو این زمینه
محمد دانی
۰۲:۴۹ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
توی بازی کال اف دیوتی وارزون پینگ ۱۵۰ یعنی افتضاح. ما ایرانیا توی بازی همدیگر رو با پینگ افتضاحمون پیدا میکنیم. ارزو میکنم برای یک بار هم که شده مسئولین بگن که واقعا دارن امار کدوم کشور رو میگن...
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۰ شهريور ۱۴۰۰
بازی کال اف دیوتی می کنم پینگ تقریفا 90 هست یعنی افتضاح
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
به شخصه من که در خراسان شمالی زندگی می کنم پینگ داخلی 30 ندیدم تا به حال، پینگ من تا تهران 50 کمتر نشده بیشتر میشه ولی کمتر نه
ناشناس
۲۳:۰۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
لطفاً بفرمایید که شرکت ارتباطات زیرساخت، اینترنت را به چه میزان و به چه قیمتی از خارج میخرد؟
احمد
۱۴:۱۹ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
1 سال هر بار تقاضای فیبر نوری میکنم اما هیچ کاری نمیکنن اخرین بار زنگ زدن با این که فاصله خونم تا باکس فیبر بیست متر هم نیست و گفتم خودم هزینه کابل کشی رو میدم اما گفتن از 10 نفر امضا بگیر که این سرویس میخوان تا ما بکشیم
محمد
۱۰:۵۰ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
مفید بود بیشتر پیگیری شه لطفا
ناشناس
۰۸:۱۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
واقعا افتضاح ترین سیستم مخابراتی در دوران کنونی است من افغانستان رفتم برید سرعت رو ببینید