مریم مسکین کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به اینکه افسردگی به مجموعهای از علائم و نشانههای شناختی، هیجانی، رفتاری و فیزیولوژیکی اطلاق میشود که برای مدت زمان مشخص بر فرد حاکم شده و کارکردهای او را مختل میکند، گفت: افسردگی در کودکان از جمله مسائلی است که توجه به آن ضرورت دارد، چون در صورت تداوم، زمینهساز شکلگیری افسردگی در بزرگسالی خواهد بود.
او افزود: باید توجه داشت که کودکانی که بنا بر دلایل مختلف، کودکان حساسی هستند بیشتر در معرض آسیبهای روانشناختی قرار دارند و نشانههای افسردگی در آنان متفاوت است و بر اساس عوامل تشکیل دهنده و شخصیت آنها میتوانند به شکلهای مختلف بروز کنند که هر کودک تعدادی از این علائم را از خود نشان میدهد.
مسکین با بیان اینکه افسردگی در کودکی، مشابه افسردگی در بزرگسالی است، اظهار داشت: عواملی همچون رویدادهای ناخوشایند، اتفاقات ناگوار و ناگهانی مانند فقدان و یا از دست دادن نزدیکان خصوصا پدر یا مادر، جدایی و طلاق والدین، بحث و جدلهای خانوادگی، سرزنشهای بیش از حد، سابقه افسردگی در خانواده، عوامل ژنتیکی، مشکلات تحصیلی، مشکلات ارتباطی، خیال پردازیهای منفی، بی توجهی به استقلال طلبی کودک، کمبود اعتماد به نفس، ارزیابیهای شناختی منفی از جمله عوامل زمینهساز افسردگی در کودکان است.
کارشناس ارشد روانشناسی تغییرات خلقی، گوشهگیری، انزوای اجتماعی، احساس طرد شدن، طغیان کلامی و خشم احساس مستمر ناراحتی، ناامیدی، تغییر اشتها و مشکلات خواب را از جمله نشانههای افسردگی در کودکان عنوان و بیان کرد: احساس خستگی و کرختی، مشکلات تمرکز، کاهش انرژی، افت تحصیلی، دردهای بدنی خصوصاً در ناحیه شکم، احساس گناه، احساس بی ارزشی، بغض و گریههای مکرر، فکر کردن به مرگ و خودکشی و عدم انگیزه به پرداختن فعالیتهایی که قبلاً مورد علاقه و لذت بخش او بود از دیگر علائم این بیماری است.
او اذعان داشت: اگر نشانهها بیش از ۲ هفته تداوم داشت زنگ خطری برای افسردگی کودک است که باید به مشاور مراجعه کرد تا علائم و نشانهها مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و اگر او نیاز به روان درمانی و مشاوره دارد اقدامات لازم صورت گیرد و البته باید توجه داشت که این نشانهها با احساسات و تغییرات دوران بلوغ اشتباه گرفته نشود چراکه کاملاً علائم متفاوتی دارند.
مسکین یکی از راههای درمان کودکان افسرده را بازی درمانی برشمرد و تصریح کرد: بازی کردن احساس امنیت و دلبستگی را در کودک احیا میکند و باعث بهبود روابط او با والدین میشود و نیاز ارتباطی را که یکی از نیازهای بنیادین هر انسانی از بدو تولد است، تامین میکند.
این کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت با بیان اینکه بازیهای خیالی نقش موثری در درمان افسردگی کودکان دارند، گفت: بازیهایی مثل بازی با گل و خاک و نقاشی کشیدن بر روی دیوارهایی که با کاغذ پوشیده شده است باعث تخلیه هیجانات منفی کودک میشود و البته باید توجه داشت که این بازیها به صورت روتین و همیشگی باشند تا احساس شادی را که در کودک کمرنگ شده، احیا کنند و در بهبود افسردگی او موثر باشند.
انتهای پیام/ی