سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عوام فریبی و دست درازی به جیب مردم با ترفند ارائه تخفیف در فروشگاه‌ها

برخی از فروشگاه‌ها با ترفند ارائه تخفیف‌های ویژه و جذب مشتریان به سمت خود، اقدام به کلاه گذاشتن بر سر مردم کرده و از این طریق اقدام به گران فروشی اقلام خود می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه با رونق فعالیت هایپر مارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بسیاری از متولیان اینگونه از فروشگاه‌ها برای گرفتن گوی سبقت و پیشی گرفتن از رقبای خود در این حوزه اقدام به انجام فعالیت‌ها و روش‌های تجاری مختلفی می‌کنند تا از این طریق مشتریان پرشماری را به سمت خود کشانده و به بازار کسب و کار خود رونق بدهند.

در همین رابطه متولیان فروشگاه‌های زنجیره‌ای اقدام به ارائه تخفیف‌های چند ده درصدی و ویژه برای عرضه کالا‌های خود می‌کنند، بعضا زمانی که در فروشگاه‌ها در حال انجام خرید هستید، قطعا با پلاکارد‌ها و برچسب‌های دارای واژه تخفیف ویژه برخورد داشته‌اید.

به عنوان مثال بر روی یک قوطی رب گوجه فرنگی قیمت ۲۵ هزار تومان درج شده که با احتساب تخفیف اعمال شده بر روی این محصول، نرخ نهایی برای تقاضا کننده قیمتی حدود ۱۸ هزار تومان آب می‌خورد.


بیشتر بخوانید


حال سوال اصلی این است که آیا قیمت واقعی رب گوجه بدون اعمال تخفیف ۲۵ هزار تومان است؟ آیا این قیمت که بر روی کالا‌ها درج شده بر اساس نرخی است که ستاد تنظیم بازار آن را محاسبه و بر بازاریان مکلف کرده تا با آن قیمت، محصول خود را به عرضه برسانند؟

از طرفی برخی از محصولات موجود در قفسه‌های فروشگاه‌ها هیچ‌گونه قیمتی بر روی بسته بندی هایشان درج نشده و به صرف اعلام فروشنده قیمت اقلام با برچسب‌هایی برای خریداران نمایان شده و با این وجود تخفیف‌هایی نیز بر روی این‌اقلام اعمال شده است.

حال این نکته حائز اهمیت است و جای سوال دارد که چطور بر روی محصولی که قیمت نهایی آن مندرج نشده، تخفیف‌های چند ده درصدی اعمال می‌شود و این تخفیف‌ها چگونه و با چه فرمولی و بر مبنای کدام قیمت اولیه‌ای محاسبه شده است؟


بیشتر بخوانید


برای واکاوی این موضوع و دریافت صحت و سقم اصل ماجرا به سراغ رئیس گشت تعزیرات حکومتی تهران رفتیم.

ناصر مدیحی طامه در گفت و گو با خبرنگار حوزه حقوقی و قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه مردم در این زمینه باید هوشیار باشند، گفت: تخفیف یعنی اینکه قیمت یک محصول مشخص است.

وی افزود: به عنوان مثال اعمال تخفیف برای عرضه حبوبات در فروشگاه‌ها ۱۲٪ است، چگونه برخی از فروشندگان تخفیف‌های ۳۰٪ را بر روی این محصولات اعمال می‌کنند؟

مدیحی با بیان اینکه برخی از فروشگاه‌ها عوام فریبی می‌کنند، تصریح کرد: برخی از فروشگاه‌ها با اعمال تخفیف‌های واهی مردم را گمراه کرده و از این طریق به فکر منافع خود هستند، بهتر است شهروندان اقلام و محصولات را به صورت فله‌ای خریداری کنند.


بیشتر بخوانید


رئیس گشت تعزیرات حکومتی تهران با اشاره به اینکه قیمت اقلام باید بر روی آن‌ها مندرج شده باشد، گفت: به عنوان مثال اگر قیمت یک پاکت شیر بر روی محصول درج شده و نرخ آن بر فرض ۱۰ هزار تومان باشد، آن وقت است که خریدار می‌تواند با یک حساب سر انگشتی و با کسر ۷ الی ۱۰ درصد از قیمت اصلی میزان تخفیف واقعی این محصول را محاسبه کند.

به گفته مدیحی علاوه بر قیمت، نشان استاندارد، سلامت و مرغوبیت کالا، باید نشانی شرکت و کارخانه‌های محصولات مختلف برای بسته بندی‌هایشان درج شود تا اگر مشکلی بابت کیفیت و قیمت محصولات به وجود بیاید، خریدار بتواند از مبادی قانونی شکایات خود را در این رابطه ثبت کند.

با توجه به صحبت‌های رئیس گشت تعزیرات حکومتی تهران، این نکته که اکثر تخفیف‌های موجود در فروشگاه‌ها بی اساس و من درآوردی است، برای همگان محرز می‌شود.

برخی‌ها نیز به واسطه بسته بندی‌های به ظاهر زیبا و پر زرق و برق اقدام به افزایش قیمت اقلام خود کرده و پول بسته بندی را نیز از خریدار دریافت می‌کنند، که این موضوع نیز در اصل تخلف محسوب می‌شود.

با این تفاسیر مسئولان سازمان تعزیرات حکومتی از شهروندان می‌خواهند تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف قیمتی و کیفی موارد را به سامانه ۱۳۵ این سازمان گزارش دهند تا با حضور بازرسان گشت تعزیرات حکومتی در محل، به وضعیت بازار‌های مختلف رسیدگی شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.