سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صالحی در جمع خبرنگاران:

فناوری کوانتومی در زندگی مردم نقش تعیین کننده‌ای دارد / افزایش برد انتقال فوتون‌ها از طریق فیبر‌های نوری در سال آینده

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه فناوری کوانتوم سرآمد کشورهای اسلامی است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی شامگاه دوشنبه ۶ بهمن ماه در مراسم رونمایی از دستاورد «ارتباط کوانتومی فضای آزاد» که در برج میلاد تهران برگزار شد، اظهار کرد: کلید ورود به فناوری کوانتومی درهم تنیدگی ذرات نور است. بعد از در هم تنیدگی باید بتوان جفت فوتون‌ها را تولید کنیم و ما در سال ۹۷ این کار را انجام دادیم که در بین کشورهای اسلامی و در حال توسعه ایران سرآمد است.

وی با بیان اینکه در ۴۲ سال گذشته با وجود تحریم و محدودیت‌های مختلف توانستیم در بسیاری از عرصه‌ها قدم‌های بزرگی برداریم و کار‌های بزرگی برداشتیم، گفت: موفقیت‌های عرصه هسته‌ای یکی از حوزه‌های موفقیت انقلاب اسلامی ایران است که بعد از جنگ تحمیلی اقدامات بسیار خوبی در عرصه هسته‌ای انجام شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما رصد فناوری‌ها را در دستور کار داریم، اظهار کرد: فناوری کوانتومی یکی از عرصه‌هایی است که بسیار پیشرفته است و یک عرصه جدیدی است که ما هم وارد آن شده و به موفقیت‌های خوبی رسیده ایم.

وی افزود: نقشه راه کوانتوم در اروپا ۱۵ سال است و خوشبختانه ما هم در این عرصه به جایگاه و دستاورد خوبی رسیده ایم. با این فناوری از طریق میدان مقناطیس می‌توان مسیر را پیدا کرد، ما از سال ۹۵ کمیته فناوری کوانتومی را تشکیل دادیم و با کار علمی توانستیم در خرداد سال ۹۷ بعد از دوسال بحث در همتنیدگی را در سطح آزمایشگاه برای اولین بار انجام دهیم.

صالحی در ادامه با تشریح فرآیند کوانتومی و انتقال اطلاعات از طریق این فناوری گفت: این علم از نظر دانشگاهی وجود داشت، اما از سال ۹۷ توانستیم وارد عرصه عملی بشویم که با کار حدود ۷۰ دانشمند توانستیم با این تعداد کم و هزینه کم در قیاس با کشور‌های پیشرفته توانستیم به این دستاورد‌های بزرگ برسیم.

وی ادامه داد: در خرداد ۹۷ توانستیم در فاصله ۳۰۰ متری فوتون‌های در هم تنیده ایجاد کنیم و امروز در بهمن سال ۹۹ در فاصله ۱۶۵۰ متر و در اختلاف سطح ۳۰۰ متر میلیون‌ها فوتون تولید کردیم که تنها ۹۰ عدد از آن‌ها به درستی انتقال پیدا کرد، امیدواریم در فروردین سال آینده در فیبر‌های نوری بتوانیم این فوتون‌ها را انتقال دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با بیان این که تنها ۶ سال از کشور‌های پیشرفته عقب هستیم به موارد مورد استفاده این فناوری اشاره کرد و گفت: تصویر برداری کوانتومی شفاف‌ترین تصویر برداری است که تصاویر را بسیار شفاف در اختیار ما قرار می‌دهد، این فناوری کاربرد‌های مختلفی از جمله مخابرات، کامپیوتر، شبیه ساز ها، رادار دارد مثلا در حوزه رادار دیگر نمی‌توان از آن فکر کرد را تولید کنیم تنها اتریش توانست این رادار را تولید کند و نا قدم‌های خوبی برداشته ایم.

وی ادامه داد: برنامه تحصیلی این علم در دانشگاه ریخته شده، البته برخی کتاب‌های تدوین شده و کارشناس ارشد و پسا دکترا دانشجو جذب می‌کنیم.کاربرد این فناوری بسیار گسترده است.کاربرد آن در وزارت دفاع، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه و نیرو‌های مسلح و هر دستگاهی که بخواهد پیام رمزگذاری شده انتقال دهد دیده می‌شود.

صالحی اظهار کرد: در تابستان آینده می‌خواهیم بین برج میلاد و آزادی این انتقال پیام را انجام دهیم که در یک فاصله و افق چهار پنج ساله در ماهواره‌ها استفاده کنیم. این فناوری یک نیاز برای نیرو‌های مسلح است همچنین از فناوری کوانتومی ما توانستیم سلول‌های سرطانی را شناسایی کنیم، بخش دیگر این فناوری تصویر برداری است. این نوع تصویر برداری هیچ گونه آسیبی ندارد، همچنین در زمین شناسی و شناسایی معادن کاربرد بسیاری مهمی دارد و امروز کشور‌های مانند هند سالانه حدود دو میلیارد دلار در این عرصه سرمایه گذاری می‌کنند خوشبختانه پیشرفت‌های خوبی داشته ایم.

صالحی گفت: موشک‌های کروز می‌توانند از این فناوری بهره برداری کند. متاسفانه با پرونده سازی‌هایی که در سال‌های اخیر برای کشورمان ایجاد کردند ابعاد مختلف فعالیت سازمان انرژی اتمی برای مردم چندان مشخص نیست و فکر می‌کنند این سازمان تنها به غنی‌سازی اورانیوم می‌پردازد، اما اقدامات فراوانی در سازمان انرژی هسته‌ای صورت می‌گیرد.

یکی دیگر از کاربردهای این علم در حوزه رادیو دارو‌هاست که نیاز یک میلیون نفر در کشورمان را تامین می‌کند. این سازمان می‌بایست هم نیروگاه بسازد هم اورانیوم استخراج کند و هم به بیماران صعب العلاج کمک کند و با یون درمانی و فناوری‌های حوزه هسته‌ای کمک کند این موفقیت‌ها افتخاری برای کشور ماست.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۰۱ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
هزاران ماشاالله به ایران و ایرانی........