به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا ورزی در پاسخ به پرسشی درباره مجموعه ماه رمضانی «احضار» و انتقادها مبنی بر ناتوانی در خلق موقعیتهای ترسناک و ماورایی در این سریال، با بیان اینکه «احضار» کار بدی هم نیست، اظهار کرد: این سریال کار پرزحمتی بوده و مخاطب خودش را هم به دست آورده است. به نظر میرسد ما یکسری محدودیتها و ممیزی، به ویژه در ترسیم کردن ژانری مثل ژانر وحشت داریم و خیلی گسترده نمیتوانیم برای مخاطبان تلویزیون نشان دهیم؛ چراکه مخاطب تلویزیون، عام است.
ورزی درباره ساخت سریال «احضار» توسط علیرضا افخمی، آن هم پس از تجربه سریالی مانند «او یک فرشته بود» و بازخورهایی که تاکنون از این سریال به دست آمده است، گفت: به نظر میرسد باز هم شهامتی بوده است که در این شرایط، چنین کاری ساخته شود. بالاخره باید بشود. سالها پیش، سریال «او یک فرشته بود» را از ایشان دیدیم که آن کار، به خوبی گرفت. «احضار» هم مخاطب پیدا کرده است. اینکه بخواهیم به شکل تخصصی به این مساله بپردازیم که یکسری صحنهها را کارگردان چطور از آب درآورده، کار منتقدان است و آنها کار خودشان را انجام میدهند، ولی در ارتباط با اینکه آیا این محتوا توانسته مخاطب را جذب کند، به نظرم موفق بوده است.
محمدرضا ورزی در پشت صحنه سریال معمای شاه
کارگردان سریال «معمای شاه» به حرف هایش اضافه کرد: به لحاظ محتوا خوب است که رسانه ملی این گونه محتواها را هم تجربه کند. کاری که تجربه شده، بعدها میتواند قویتر شود. اصولا روال کارها به همین شکل بوده است. یک زمان آقای میرباقری سریال «امام علی (ع)» را ساخت. اگر حالا به ایشان بگویید، سریال «امام علی (ع)» را بساز، قطعا طور دیگری آن را میسازد. ولی آن زمان با همهی فراز و فرودهایی که داشتیم، مخاطب توانست با آن کار ارتباط برقرار کند. بالاخره هر کاری محاسن و معایبی دارد. اما ایشان آن موقع توانستند و بعد «مختارنامه» و حالا «سلمان فارسی» را کار میکنند. امروز ایشان یکی از فیلم سازان برجسته کشور هستند.
داوود میرباقری در پشت صحنه سریال سلمان فارسی
ورزی با اعتقاد بر اینکه در ساخت آثار ماورایی و متافیزیک تجربههای زیادی باید صورت بگیرد، گفت: در مسیر این تولیدات به هر حال آقای علیرضا افخمی تجربه داشته اند و نمیتوان تجربه «او یک فرشته بود» را نادیده گرفت و بر اساس آن تجربه، قطعا انتظارات بیشتر است. «احضار» را از اساس نمیتوان تولید ضعیفی تلقی کرد. ایشان در سریال «احضار» توانستند یکسری بازیگر جدید و فضاهای نو را معرفی کنند. با این اوصاف باید تشویق کرد تا در آینده کارهای بهتری انجام شود، نه اینکه دیگر کسی جرأت نکند کارهای ماورایی بسازد.
بیشتر بخوانید
وی در همین زمینه با اعتقاد بر اینکه سریال «بازی تاج و تخت» هم ضعفهایی داشته است، در توضیح این مطلب گفت: زمانی همه معتقد بودند این کار خیلی شاهکار است و بودند کسانی که اگر شما میخواستید سریال «بازی تاج و تخت» را نقد کنید، ناراحت میشدند. اما من مطرح کردم که کار را کامل دیدم و یک نقطه ضعفهایی هم داشت؛ برای مثال اینکه شخصیت در ۲۰ قسمت رها میشد و یا سرنوشت خیلی از کاراکترها ناتمام میماند. خب، چه اشکالی دارد نقد کنیم. با این همه «بازی تاج و تخت» نقاط قوت خیلی فوق العادهای هم داشت. از ساختار بگیرید تا هنرپیشهها و به ویژه هنرپیشههای جدیدی که معرفی شدند. موسیقی، فضاسازی، لباس، دکور، صحنه سازی، جلوههای کامپیوتری، جلوههای ویژه میدانی و ...؛ بنابراین در کنار معایب کار باید محاسن را هم در نظر گرفت.
کارگردان سریال «تبریز در مه» با بیان اینکه سریال «احضار» هم باید تشویق شود تا دیگران هم شهامت داشته باشند و در این ژانر کار کنند و کارهای بهتری ساخته شود، در این زمینه تصریح کرد: به هر حال هر چه تجربه بیشتر باشد، کیفیت و تاثیرگذاری کارها بیشتر خواهد بود. برای نمونه هم به آثاری که آقای داود میرباقری ساختند اشاره کردم. ایشان کاری را تولید کردند که در آن فضا دیگران هم شهامت پیدا کردند، کارهای دیگری انجام شود. از جمله خود «مختارنامه»، «ولایت عشق» آقای فخیم زاده و برخی کارهای دیگر که با زحمت زیادی تولید شد و نتایج خوبی هم داد.
محمدرضا ورزی که ساخت سریال «ابراهیم خلیل الله» را در کارنامه دارد، درباره ساخت قصههای قرآنی در آغاز و حساسیتهایی که به همراه داشت، یادآور شد: در بحث قصههای قرآنی یادم میآید آن سالهای دور، مسوولان بیمناک بودند، اما پس از آنکه مرحوم فرج الله سلحشور، سریال «مردان آنجلس» را ساخت، کاری که به هر حال شهامت لازم داشت، مردم دیدند، با وجود اینکه نقطه ضعفهای زیادی هم داشت. پس از آن «مریم مقدس»، «ابراهیم خلیل الله» و «یوسف پیامبر (ع)» تولید شد. الان هم ساخت سریال «حضرت موسی (ع)» مطرح است. به هر حال جادهای بوده که هموار شده است. در حوزه فضاهای متافیزیکی و فضاهای خاص هم باید گفت، موجودات دیگری غیر از انسان که قرآن هم به آن اشاره کرده است وجود دارند که اتفاقا پرداختن به آنها بسیار جذاب است. نباید بترسیم از اینکه چه شود. باید با شهامت جلو برویم و کار کنیم.
سریال ابراهیم خلیل الله /ساخته محمدرضا ورزی
ورزی با اشاره به اینکه شناختی از علیرضا افخمی ندارد و از نزدیک با این کارگردان برخوردی نداشته است، گفت: مخاطب عام یک حق و حقوقی دارد و آن اینکه اگر چیزی را میبیند تاثیری از آن کار بگیرد. اندک تاثیری هم اگر از آن کار بگیرد، کافی است. سریالهایی از جنس «احضار» در سالهای گذشته تولید شده است و بعد از سالها دوباره این کار تولید شد. یادم میآید آن سالها آقای میرمیران، مدیرگروه فیلم و سریال در یکی از شبکههای تلویزیونی بودند. مطرح کردم که واقعا ساخت چنین کارهایی شهامت میخواهد و آن مدیر را باید تشویق کرد؛ چراکه ممکن است کار، خانمان برانداز شود و انقدر نقد کنند که حتی مدیر را جابه جا کنند، ولی کاری که آقای میرمیران آن زمان با آقای برازش که مشاور بودند، انجام میدادند، خیلی جای تقدیر داشت. یا آن موقع که سریال آقای قاسم جعفری «کمکم کن» در شبکه دو سیما تولید شد، خیلی تاثیرگذار بود و همه با کار ارتباط گرفته بودند. پس از آن هم در زمان آقای پورمحمدی، «او یک فرشته بود» ساخته شد، حرکتی بود که کارگردان میخواست پیامی را در آن منتقل کند، که اتفاقا در انتقال پیام موفق بود. همان موقع هم خیلیها نقدهای غیرمنصفانه داشتند. در آن سالها کار دیگری با محتوای چشم برزخی «آخرین گناه» هم تولید شد که به اعتقاد من خیلی نگرفت. کار «احضار» هم با وجود اینکه ممکن است نقاط ضعفی داشته باشد، اما دیده میشود و مخاطبان با کار ارتباط گرفتند.
ورزی در پایان با اعتقاد بر اینکه مردم تشنهی ژانرهای ماورایی هستند، گفت: با همه نقاط قوت و ضعف به عوامل کار خسته نباشید میگویم. رسانه ملی برای ملت است و باید آن را کمک کرد. تلویزیون مال مردم و در خانهی مردم است پس آن را حمایت کنیم. اگر الان به من بگویند نمایش خانگی کار میکنی یا تلویزیون، تلویزیون را انتخاب میکنم؛ برای اینکه مقدس است و در همه خانهها و بین همه اقشار وجود دارد. اینکه دائما تلویزیون را بکوبیم خوب نیست. الان کمی برخوردی که با تلویزیون میشود، سیاسی جناحی شده است.
منبع:ایسنا
انتهای پیام/
چطور میتونید این حرف رو بزنید اونا اصلا بلد نیستند چطور فیلم درست کنند برید به نگاه به سربالایی اون ور آب بندازید
همه فیلمنامه ها قوی
هیچ وقت تو ایران فیلم خوب نمیسازن
همه هم فیلمنامه ها ضعیف
واقعا که