سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برندهای جهانی مطرح امروز، قبلا چه می‌ساختند؟

شگفت زده خواهید شد اگر بدانید که برخی از مشهورترین برندهای جهان فعالیت خود را با ارائه محصول یا خدماتی متفاوت از آنچه امروز ارائه می کنند، آغاز کرده اند.

شرکت‌ها برای تبدیل شدن به یک برند مشهور زحمات بسیار زیادی را متحمل می‌شوند. برخی در این مسیر نام محصول خود را تغییر می‌دهند، در شرایطی که برخی دیگر محصولات خود را اصلاح کرده تا در رقابت با بهترین‌ها قرار بگیرند.

ما برند‌های مشهور را می‌بینیم و فکر می‌کنیم که از ابتدا محصولی موفق را روانه بازار کرده و پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری و به سرعت طی کرده اند. اما شگفت زده خواهید شد اگر بدانید که برخی از مشهورترین برند‌های جهان فعالیت خود را با ارائه محصول یا خدماتی متفاوت از آنچه امروز ارائه می‌کنند، آغاز کرده اند.

لگو: اسباب بازی چوبی

شرکت لگو همواره بر سرگرم کردن کودکان متمرکز بوده است. اما پیش از آن که اوله کرک کریستیانسن، بنیانگذار لگو، بلوک‌های کوچک ساخت و ساز خود را معرفی کند، یک اسباب بازی ساز کمتر ماجراجو بود.

اسباب بازی‌های چوبی از جمله اردک‌های چوبی نمادین از جمله نخستین محصولاتی بودند که شرکت لگو فعالیت خود را با ساخت آن‌ها آغاز کرد.

سونی: پلوپز برقی

نخستین محصول تولید شده توسط ماسارو ایبوکا، بنیانگذار سونی، هدف بسیار ساده‌ای داشت. او قصد داشت به همکارانش کمک کند تا برنج را سریع و آسان بپزند. پلوپز سونی محصولی با فناوری ساده بود و البته چندان هم موفق نبود. با توجه به نوع برنج و مقدار آب مورد استفاده، برنج می‌توانست بیش از حد پخته یا بیش از حد خام باقی بماند.

نخستین محصول سونی به نوعی نخستین شکست شرکت نیز بود و این پلوپز هرگز راهی به بازار پیدا نکرد. سونی در زمینه معرفی تجهیزات صوتی به موفقیت فوق العاده‌ای دست یافت و تولید لوازم پخت و پز کنار گذاشته شد.

سامسونگ: ماهی خشک شده

در حال حاضر، سامسونگ یکی از نام‌های شناخته شده در جهان است که طیف گسترده‌ای از محصولات را روانه بازار می‌کند که از آن جمله می‌توان به لوازم خانگی و تلفن‌های همراه اشاره کرد.

اما کسب و کار سامسونگ در ابتدا با ماهی در ارتباط بود. این شرکت فعالیت خود را در دهه ۱۹۳۰ به عنوان یک شرکت بازرگانی و با فروش مواد غذایی از جمله ماهی خشک شده و نودل آغاز کرد. این شرکت مستقر در کره با بیش از ۴۰ کارمند تا زمان جنگ کره که آن‌ها را وادار به نقل مکان کرد، موفقیت چندانی را تجربه نکرد.

افزون بر تغییر در محل استقرار، سامسونگ تصمیم گرفت تا فعالیت‌های خود را گسترش داده و محصولات متنوع‌تری را روانه بازار کند. سامسونگ در دهه ۱۹۷۰ نخستین گام‌ها برای تبدیل شدن به یک نام مطرح در دنیای محصولات الکترونیکی را برداشت.

نینتندو: کارت بازی هانافودا

فوساجیرو یامائوچی شرکت نینتندو را بنیان نهاد تا در زمینه فروش کارت‌های بازی دست‌ساز هانافودا فعالیت کند.

کارت‌های هانافودا نوعی کارت هستند که می‌توان از آن‌ها برای انجام بازی‌های مختلف استفاده کرد، اگرچه بیشتر با ماهیگیری مرتبط هستند. از این آغاز آنالوگ، نزدیک به یک قرن طول کشید تا نینتندو در بازار بازی‌های الکترونیکی جایگاه خود را کسب کرده و در نهایت به یک برند شناخته شده بین المللی تبدیل شود.

به رغم موفقیت‌های چشمگیر در زمینه کنسول‌ها و بازی‌های رایانه ای، نینتندو هرگز ریشه‌های خود را به طور کامل رها نکرد. این شرکت به تولید کارت‌های بازی در ژاپن ادامه داده و طرح‌های خود را با فرانچایز‌های بازی موفق خود از جمله پوکمون پیوند داده است.

نوکیا: خمیر کاغذ و دستمال توالت

شرکت فنلاندی نوکیا یکی از شناخته شده‌ترین نام‌ها در بازار تلفن‌های همراه محسوب می‌شود که در اواخر دهه نود بر این بازار تسلط کامل داشت. نوکیا شرکتی چند ملیتی با طیف وسیعی از محصولات است که از آن جمله می‌توان به ماسک‌های تنفسی، تایر‌های خودرو و رادیو اشاره کرد.

اما نقطه آغاز فعالیت‌های نوکیا در دهه ۱۸۶۰ که توسط فردریک ایدستام بنیان نهاده شد با خمیر کاغذ و رول‌های دستمال توالت پیوند خورده است.

تویوتا – ماشین بافندگی اتوماتیک

تویوتا فعالیت خود را با معرفی ماشین‌های بافندگی اتوماتیک آغاز کرد که از پیشرفته‌ترین نمونه‌ها در زمان خود بودند. این محصولات تویوتا به اندازه‌ای پیشرفته بودند که ماشین بافندگی اتوماتیک اصلی این شرکت در سال ۲۰۰۷ به عنوان یک دستاورد برجسته در ژاپن ثبت شد.

اگرچه این دستگاه چشمگیر پایه و اساس موفقیت شرکت را شکل داد، اما تویوتا مسیر فعالیت‌های خود را به سمت تولید خودرو تغییر داد. تویوتا در این زمینه نیز بسیار موفق عمل کرده و امروز به عنوان یکی از برترین برند‌های خودروسازی نه تنها در ژاپن بلکه در جهان شناخته می‌شود.

کلگیت: صابون دست

امروزه، نام کلگیت با خمیردندان پیوند خورده و یکی از محبوب‌ترین برند‌ها در سراسر جهان در زمینه بهداشت دهان و دندان محسوب می‌شود.

اما ولیلیام کلگیت، بنیانگذار کلگیت، زمانی که این شرکت را بنیان نهاد، توجهی به مراقبت از دندان‌ها نداشت.

در حقیقت، نخستین محصولات تولیدی کلگیت صابون و لوازم بهداشتی بودند که با استفاده از پیه (چربی گاو) تولید می‌شدند.

حتی زمانی که تولید خمیردندان توسط کلگیت آغاز شد، این محصول با آنچه امروز در قفسه فروشگاه‌ها دیده می‌شود، تفاوت داشت. خمیردندان کل‌گیت به جای تیوپ‌های فشرده در ظروف شیشه‌ای کوچک ارائه می‌شد. خمیردندان‌های تیوپی کل‌گیت در سال ۱۸۹۶ معرفی شدند.

هزبرو (هاسبرو): خرده پارچه

تصور این که شرکت هزبرو چیزی به غیر از اسباب بازی تولید کند، دشوار است، اما فعالیت این شرکت در واقع با تمرکز روی پارچه‌ها آغاز شد.

سه برادر هاسنفیلد مهاجرانی لهستانی بودند که شروع به فروش خرده پارچه کردند. به تدریج کسب و کار آن‌ها رشد کرد و تولید آستر‌های کلاه و قاب مداد از این خرده پارچه‌ها آغاز شد، پیش از آن که این سه برادر ساخت قاب‌های مداد را آغاز کنند.

شرکت هزبرو در دهه ۱۹۶۰ عروسک‌های نمادین جی. آی. جو را معرفی کرد و از آن پس به صورت جدی فعالیت‌های خود در زمینه تولید اسباب بازی را ادامه داد.

اپل: جعبه آبی

امروزه، شرکت اپل به واسطه محصولات الکترونیکی شیک و قدرتمند خود شهرت دارد. اما جعبه آبی نخستین محصول این شرکت حاصل همکاری دو استیو (استیو جابز و استیو وزنیاک) بود. این دستگاه برای برقراری تماس تلفنی از راه دور بدون هزینه قابل استفاده بود.

اگرچه جابز و وزنیاک خیلی زود به سمت یک مدل تجاری پایدارتر حرکت کردند (تولید رایانه‌های اپل)، اما به گفته استیو جابز، بدون آن جعبه‌های آبی، شرکت اپلی نیز وجود نداشت.

هوور: افسار اسب

شرکت هوور از نام‌های شناخته شده در زمینه تولید لوازم خانگی است، اما دبلیو. اچ. هوور فعالیت‌های شرکت خود را با تولید زین، افسار و مهار اسب آغاز کرد.

زمانی که پسر عموی همسرش با نمونه اولیه یک جاروی الکتریکی نزد هوور آمد، وی بلافاصله پتانسیل این دستگاه را مشاهده کرد. هوور در سال ۱۹۰۸ پتنتی برای آن خریداری کرد و نام شرکت را به Hoover Electric Suction Sweeper تغییر داد. پس از آن، هوور فعالیت‌های خود را در زمینه تولید لوازم خانگی ادامه داد.

منبع : عصر ایران

برچسب ها: برند ، اسباب بازی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
جالب بود . دستتون درد نکنه