اهمیت فرزندآوری در روایات اسلامی

از آیات قرآن تا احادیث و روایات اسلامی بر اهمیت فرزندآوری تاکید داشته اند که نشان می‌دهد از پایه‌های اصلی قدرتمندی، تولید ثروت و پیشرفت هر خانواده و جامعه‌ای، جمعیت است.

تشکیل خانواده و فرزندآوری، از جنبه‌های مهم زندگی برخی از افراد به شمار می‌آید؛ به باور اغلب جامعه شناسان خانواده، فرزندآوری و فرزند داری در ایران و جهان آن قدر مهم است که قرن‌های طولانی، زنان با هویت فرزند داری در کنار خانه داری و شوهرداری، تعریف می‌شدند. بخشی از فرهنگ جامعه ما مترادف با ریشه‌هایی است که در آن مرد خوب مردی است که عیال و فرزندان بیشتری دارد؛ خرج خانواده را می‌دهد؛ زن خوب هم زنی است که به خانواده خویش اهمیت بیشتری می‌دهد؛ غذای بهتری می‌پزد و بسیار فرزند می‌آورد.

بنابراین، فرزند در خانواده ایرانی دارای اهمیت فوق العاده است و در فرهنگ ایرانی شاید شاخصی است برای محک خانواده؛ در نگاهی کلان، فرزند، به خصوص فرزندان ذکور، باعث زینت و آبروی خانواده، نماینده پدر و عصای دست او بوده اند؛ فرزندان از یک سو موجب تشخّص و هویت خانواده می‌شوند و از دیگر سو، وجود فرزند یا فرزندان، زمینه‌ای برای تداوم زندگی مشترک زوجین و سپری در برابر فروپاشی خانواده به شمار می‌آیند. از این رو، هنوز هم در خانواده‌های معاصر ایرانی، ناباروری و نداشتن فرزند، عامل طلاق و نوعی سرشکستگی و عیبی بزرگ در میان خویشاوندان محسوب می‌شود.

اگرچه با گذشت زمان بسیاری از آداب و رسوم ایرانی تغییر پیدا کرده، اما همچنان فرزندآوری نشانی از یک خانواده موفق است. در این گزارش سعی داریم به ریشه‌های دینی این تفکر بپردازیم و این موضوع را یادآوری کنیم که جامعه امروز ایرانی تا چه حد بهره مند از روایات دینی و تمدن کهن ایرانی در زمینه خانواده و فرزندآوری است.

فرزندان؛ عامل اقتدار و نیرومندی والدین

روایات اسلامی و سبک زندگی ایرانی نشان می‌دهد که فرزند، عامل اقتدار و بازوی توانایِ والدین در شرایط سخت زندگی است. امام رضا (ع) فرمود: «…تَوْفِیرِ الْوَلَدِ لِنَوَائِبِ‏ الدَّهْرِ وَ حَوَادِثِ الْأُمُورِ…؛ (از برکات ازدواج) اندوختن فرزند برای (رویارویی با) سختی‌های روزگار و پیامدهای زمانه است».

در نقلی، روزی امام حسن عسکری (ع) - که به دستور معتمد عباس در زندان به سر می‌برد - به یکی از یاران خود در زندان فرمود: آیا فرزند داری؟ عرض کرد: خیر! امام درباره او دعا فرمود: «اللَّهُمَّ ارْزُقْهُ وَلَداً یَکُونُ لَهُ عَضُداً فَنِعْمَ الْعَضُدُ الْوَلَدُ؛ خدایا! به او فرزندی روزی کن که بازوی توانایی برای وی باشد؛ چراکه فرزند چه خوب بازویی است!» سپس حضرت این شعر را خواندند:

مَنْ کَانَ ذَا عَضُدٍ یُدْرِکْ ظُلَامَتَه إِنَّ الذَّلِیلَ الَّذِی لَیْسَتْ لَهُ عَضُدٌ

«هر کس که بازویی (فرزندی) دارد، اگر ستمی بر او رود، فرزندش آن را می‌ستاند. ذلیل و خوار کسی است که بازو (فرزند) ندارد».

امام زین ‏العابدین (علیه السلام) نیز در این مورد فرمود: «مِن سَعَادَةِ الرَّجُلِ أَن یَکُونَ لَهُ وَلَدٌ یَستَعِینُ بِهِم] از سعادت مرد این است که فرزندانی داشته باشد تا در مشکلات به یاریش برخیزند».

به این جهت قرآن کریم داشتن مال و فرزندان را نشانه امداد الهی و وسیله قدرتمندی و اقتدار می‌داند و می‌فرماید: ثُمَّ رَدَدْنا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ وَ أَمْدَدْناکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنینَ وَ جَعَلْناکُمْ أَکْثَرَ نَفیراً؛ سپس غلبه و تسلط بر آنها را به شما بازمی گردانیم و شما را به وسیله اموال و فرزندانی یاری می‌کنیم و از حیث نفرات، بیشتر (از آنها) قرار می‌دهیم.

سلامت و شادکامی والدین

وجود فرزندان در خانواده آثار و فواید جسمانی و روحی – روان شناختی فراوانی برای والدین به دنبال دارد. خانواده‌هایی که صاحب فرزندند، بیش از خانواده‌های بدون فرزند از زندگی لذت می‌برند و احساس خوشبختی بیشتری می‌کنند.

قرآن کریم آنجا که «عِبادُ الرَّحْمن» (بندگان خاص خداوند) را معرفی می‌کند، یکی از خصوصیات آنها را این گونه بیان می‌فرماید: «وَ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً»؛ «و آنان کسانی هستند که می‌گویند: پروردگارا! برای ما از همسران و فرزندانمان روشنی دیدگان (و نسل‌های صالح، پاک و متّقی) عطا کن و ما را بر پرهیزکاران (در مسابقه به سوی ایمان و رهبری در اصول و فروع و معارف) پیشوا گردان!»

امام صادق (علیه السلام) نیز در سفارش به فردی که پس از سال‌ها ازدواج صاحب فرزند نشده بود، فرمود: زمانی که یکی از شما فرزنددار شدنش دیر شود، باید بگوید: «اللَّهُمَّ لَاتَذَرْنِی‏ فَرْداً وَحِیداً وَحْشاً، فَیَقْصُرَ شُکْرِی عَنْ‏ تَفَکُّرِی، بَلْ هَبْ لِی أُنْساً وَ عَاقِبَةَ صِدْقٍ ذُکُوراً وَ إِنَاثاً، أَسْکُنُ إِلَیْهِمْ مِنَ الْوَحْشَةِ وَ آنَسُ بِهِمْ مِنَ الْوَحْدَةِ وَ أَشْکُرُکَ عَلی‏ تَمَامِ النِّعْمَة.؛ خدایا! مرا تنها و وحشت زده نگذار تا سپاسگزاریم از تدبیرم کمتر شود؛ بلکه محل اُنس و جانشینی درست از پسران و دختران را به من ببخش که از وحشت به اینان انس گیرم و از وحدت با آنان آرامش یابم و به هنگام کامل شدن نعمت تو را سپاس گویم».

در این دعا وجود فرزند، باعث آرامش و عاملی برای دوری از وحشت و تنهایی به شمار آمده است. به این دلیل، برخی از اندیشمندان در تبیین کارکرد فرزند در کانون خانواده معتقدند که: «زناشویی بدون فرزند، پژمردگی است و پس از آوردن فرزند، کانون زندگی به شکوفایی می‌رسد؛ بلکه پس از بچه دارشدن، زندگی دارای معنای حقیقی می‌شود و خانه به وسیله فرزند، پُر از خنده و نشاط می‌گردد.»

اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که پدر و مادر به سنین پیری می رسند و محیط خانه به آشیانه‌ای ساکت و بی فروغ تبدیل می‌شود و به دلیل نداشتن فرزند، مجبورند در خانه سالمندان یا گوشه خانه‌ای خاموش، عمر خود را در تنهایی و رنج سپری کنند.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
سلام ضمن احترام به نظرات همه دوستان و بیان دغدغه های متفاوت باید قبول کنیم که امروز اقتصاد بر همه موضوعات اثر گذاشته است.اما اینو باید بدونیم که ما ۵الی ۶ سال دیگر فرصت داریم که جمعیت آینده کشور جوان نگه داریم.اگر این فرصت از دست بره در سال ۱۴۱۵نرخ رشد جمعیت صفر و از ۱۴۲۰منفی خواهد شد.در ۲۰۵۰ در محاصره کشورهای جوان خواهیم بود.از هر ۳نفر یک نفر بالای ۶۰سال و ۲نفر هم بالای ۳۰ سال خواهند بود.بحران جمعیت اثرات کلانی خواهد گذاشت. هم اکنون در بین ۲۶کشور مسلمان ما رتبه یکی به آخر را در حوزه نرخ باوری داریم.اگر صحبت از فرزند آوری است ناشی از نگرانی است.همه دوستان دغدغه مملکت را دارند و نباید به یکدیگر پرخاش کنیم.ما مسلمانیم و برادر دینی و تنهای تنها باید خودمان مملکت را بسازیم.قابل ذکر است که بیشترین تولدها بین خانواده هایی است که از نظر اقتصادی در وضعیت مناسبی نیستند.پولدارها کمتر به این موضوع میپردازند و جایی دیگر مشغول هستند.
Iran (Islamic Republic of)
مادر
۰۰:۳۴ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
ما که الان چهار فرزند کوچک داریم دولت برایمان چه کاری انجام داده؟خواستیم وام بگیریم چنان بلایی سر آدم درمیارن که آدم آرزوی مرگ‌میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
خدایی دیدم چند نفر درست نوشتن بابا هرجا میری افغاوی ریخته خدایی صف ن. ن وایی سه ساعت وایسادم کلشون افغانی هرکد. م هم ده تا نون هرچی کاره هم گرفتن ما تو کظور خدومون اسایش نداریم چه خبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
فرزند اوری رو باید بچه های قالیباف و امثال اینها کنن که پوشک نوه اش باید خارجی باشه.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۶:۳۱ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
چه ربطی داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
فرزند آوری صحیح. اما اهمیت معیشت مردم چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
آینده خودمون مبهمه. مگر دیوانه باشیم که یکی دیگه رو گرفتار ایران کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
اتفاقا یک روایت بسیار مهمتر در قرآن داریم نسبت به کسانی که به دروغ با استفاده از کلام خدا و روایات برای خود منافع کسب میکنند که این ها در آن دنیا در آتشی بسیار سوزان خواهند سوخت مسئولین ما حواسشون باشه اون دنیا براشون آماده است!
یک روایت هم در همین سطح از پیامبر در مورد خوردن مال یتیم داریم که اونم میگه آتش میخورند اونی که اینطوری داره یارانه میده و حق همه را میخورد اینم براش گذاشتن کنار!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
در روایت اسلامی درباره حکومت داری چیزی نگفتن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
در مورد سیسمونی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
عجب یعنی تهمت زدن و توهین های شما هیچ اشکالی نداره دیگه؟
بنده خدا برای نوه نوزادش یک تخت خریده مگر چه اشکالی داره؟
مگر استغفرالله گناه کبیره هستش؟
مگر اومده جیب تو رو زده؟
شما منافقین بدبخت همیشه دنبال بهانه و چرت و پرت گفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
اهمیتش روماهم می دونیم ولی باقی ماجرا چی آینده بچه امنیت بچه وباقی ماجراگرونی تورم که دیگه جای خود آب وهواکه مشکل داره همش گردوغباروآلودگی کم آبی گرونی بیکاری یکی دیگه روبه این دنیابیاریم بدبختی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۵۹ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
دولت همیشه برای مردم توصیه داره و انتظار داره مردم بی چون و چرا اجرا کنند ،ولی برای یکبار هم که شده دولت به توصیه مردم گوش کند و اجرا کند ،حالا که قیمت زمین و خونه و اجاره خونه و پول پیش خونه سر به فلک گذاشته و از عهده خیلی از اونهایی که مشاغل آزاد دارند برنمی آید ،دولت خانه هایی ایجاد کند که مردم فقط در آن زندگی کنند و نه مالک آن خانه شوند ،این کار که دولت میتواند بکند ،چطور برای کارکنان دولت و سپاه و ارتش خانه سازمانی ایجاد میکنند و برای مردم عادی نه؟! ما با این درآمد کمی که داریم ،اگه خدا عمر حضرت نوح هم بهمون بده و ۵۰سال دیگه هم اضافه کنه باز نمیتونیم صاحب خونه بشیم ،لطفا این نظر من را به گوش مسئولین برسانید ،تشکر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
خجالت بکشید. یکم حیا داشته باشید. هرجا گیر کردید پای روایات و احادیثی که به نفعتون هست رو اوردین وسط. شما به کدوم روایت و احادیث عمل کردید که الان دم از احادیث و روایات می زنید.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۰۵ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
اهمیت دادن به احادیث وقرآن زمانی خوب است که به همه ی آن عمل شود نه آنجاییکه به ضرر ما است کنار بگذاریم وجایی که به استفاده ومنفعت است برجسته وبارزش کنیم .قوانین بشری همه دارای نقص است ولی اگر به احکام اسلام عمل شود ...........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
عالی
اول دست دزدها را از مال مردم کوتاه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
تو را بخدا به داد بچه های ما برسید افغانی ها تو شهر ها داره بیداد میکنه چند سال دبگه بچه های ما را مثل اسرائیلی‌ها که فلسطینی ها را بیرون کردن ما را هم بیرون میکنن
Iran (Islamic Republic of)
درد آشنا
۲۱:۴۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
حق باشماست باید حتما رسیدگی بشه . ولی یه نکته ای رو فراموش نکنید یه افغانی اومده بود برای رسیدگی به کار بهداشتی برای بچه های کوچیکش . سنش زیاد نبود . خانمش هم کم سن بود . سه تا بچه داشتن و خانمش کمر درد هم داشت . کارگر مرغداری محل بودند . می گفت ما دوباره بچه می خواهیم . بهش گفته شد شما سه تا بچه کوچیک داری خانمت هم که کسالت داره . گفت این حرفها چیه دارید میگید من از برادرام عقب موندم اونا هر کدوم چند تا بچه دارند . ما باید تعداد بچه هامون زیاد باشه . گفتند شما یه کارگر ساده ای با کار نامشخص ، هزینه ها چی ؟ گفت خدا روزی رسونه . میگذرونیم .
این حرفی که زدم داستان نیست و دروغ هم نیست هرچند باور نکنید . این مسئول بهداشت خواهر خودم بود که با اینا صحبت کرد.
حالا شما نظرات مردم خودمون رو راجع به بچه آوردن همین جا بخون .
امیدوارم مسئولین عزیز به مشکلات رسیدگی کنند و حتما اول برای مردم این موضوع رو تبیین کنند . تا مردم آگاه بشن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
با این همه مشکلات که در جامعه وجود دارد چطور میشه به فرزند آوری فکر کرد احادیث اسلام در مورد رفاه مردم جامعه چیزی نگفته نگفته از دری که فقر وارد شود دین و ایمان از در دیگر خارج میشود شکا که حدیث از امام علی روایت میکنید در مورد فرزند آوری چرا در مورد فساد حاکمان جامعه از احادیث امام علی روایت نمی کنید در مورد سفره خالی مردم امام علی حدیث روایت نکرده.یک نفر آدم تنها توی دخل و خرج زندگی مانده چه برسه که بخواد به زندگی چند نفر دیگر را هم تامین کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
فرزند بیاریم تو کشوری که و تمام منابعش به غارت رفته و افغانی ها کل کشور با بی تدبیری مسئولین گرفتن و چند سال دیگه مثل بچه آوردن الان، متوجه این افغانی ها میشن .
بچه ها بیچاره باید با افغانی ها سر یک متر جا جنگ کمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
شما ماهی دست نردم ندید ولی ماهی گیری را یاد بدهید خوشان می‌روند ماهی می‌گیرند.فرزند بیار ه ه ه خخخ چچچ اول راهی بگذارید که زوج ها به هم برسند بعد صحبت از بچه بشه هرهرهر کرکرکر.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
اینارو کل مردم از برند، مشکل جای دیگه است، این چیزایی که شما هر روز منتشر میکنید برای کساییه که فکر میکنن بچه داشتن گناهه یا هیچ اجری نداره یا مکروهه و... مشکل جای دیگه است اگه مردید اون مشکلاتو حل کنید ببینید مردم چجوری زاد و ولد می‌کنن.
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۲:۱۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
احیانا اسلام نگفته که باید در زندگی و جامعه هر چیزی و هر کسی باید سر جای خودش قرار داشته باشه!!!؟ ،لطفا شماها برید سر جاتون خود به خود همه چیز درست میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
در روایات است حضرت علی می فرمایند در مملکتی اگر فقر امد دین از درب دیگر می رود فحشا بی دینی می اید و .فرمودند ای مردم امروز که من امدم فقط این شمشیر و شتر دارم اگر بیش از این بر دارائی من افزوده شد من دزد وخائن هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
احسنت ولی مسئولان ما خودوبچه ها درخارج هستندبا مال ومنال فراوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
قالیباف تو انتخابات گفت من ۳ میلیون پول دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۷ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
پس چطور برای بعضیا ثروت از یه در میاد ایمان از در دیگه میره بیرون؟ بچه پولدار اهل فحشا ندیدی تو عمرت؟ منظور از فقر جهله جهل. خود حضرت علی علیه السلام فرمود لا فقر کالجهل. بسیار فقیر هستن که با ایمانن و بسیار ثروتمند که اهل فحشا. چی میگی عمو؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
صدیقه
۲۲:۰۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
با شیر خشک هایی که روزبه رو داره گرون میشه وپوشک هایی که قیمتشون چند برابر دیگه میشه بچه آورد همه چیز گرون میشه وبالا میره جز حقوق و دستمزد کارمند وکارگر
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۱:۳۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
پوشک my baby بسته ای چند؟ دستمال مرطوب چند؟ فعلا به بچه ام گفتم حمام نکنه یه وقت شوینده ها گرون نشه؟

کمی وجدان داشته باشید و شعار دادن رو تمام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
اهمیت مبارزه با فَساد و دزدی چطور؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
تو روایات از افزایش حقوق متناسب با تورم چیزی نگفتن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۴۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
واقعا این خبر در این موقعیت اقتصادی معکوس عمل میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
زمان شعار فرزند کمتر زندگی بهتر جای این احادیث خالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
خدایا خودت به داد این مردم بی کس برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
من خیلی زورم میگیره ، روسای یک کشور رفاه مردم رو فراهم نکنند بعد از هر چیزی استفاده کنند برای ترویج فرزند آوری
حاجی شما کار خودتو درست انجام بده مردم بلدن بچه بیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
نهایت پررویی و بیشرمی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
چطور میتونن میلیون میلیون برای سگ و گربشون خرج کنن ندارن برای بچه خرج کنن؟!! جای ایرانیها و خارجی ها عوض شده حالا اونا ۳ ۴ تا بچه میارن و با افتخار بغل میکنن اونوقت ایرانیها سگ و گربه بزرگ میکنن و اونایی هم که بچه دارن .کسر شانشون میشه بغل بگیرن. حالا اونا دارن بچه بزرگ میکنن ایرانیها حیوون!!!
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۴۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
فرزند اوری خیلی مهمه // قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
پول داشتن واسه اجاره خونه
پول داشتن واسه پوشک و شیر خشک
پول واسه سیسمونی
پول واسه غذا و درمان و ...
پول واسه لباس بچه در حال رشد
پول واسه تغذیه بهتر مادر بچه تو دوران شیردهی
پول واسه ازمایشات حین بارداری
قیمت یه پوشک بچه اندازه درامد یک روز و نیم منه !!
Netherlands
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
شما شکم 10 میلیون اتباع خارجی که به کشور راه دادید و اونها دارن شغل و امکانات مردم استفاده میکنند پر کنید فعلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
خواهش میکنم التماس میکنم انعکاس بدهید و پیگیر باشید:
من یک دهه شصتی هستم نسلی که با ملاحظات مقطعی خاص مملکتی و بدون آینده نگری مسئولین، پا به این دنیا گذاشتیم و به علت عدم وجود برنامه ریزی درست و هدفمند مسولین، در تمام دوران زندگی انواع و اقسام سختی ها و محدودیت ها را تحمل کردیم تا جایی که مسولین، به نسل ما به عنوان یک معضل غیرقابل حل مملکت نگاه کردند و تنها راه چاره را گذشتن از این نسل سوخته دیدند...
حالا که فرزندان ما در حال تولد و یا در سنین خردسالی هستند هم گویا برنامه ای مشابه در حال شکل گیری است! و با این اوصاف باید منتظر بمانیم تا تمام سختی ها و مشکلات نسل ما را، فرزندانمان هم ببینند و عذاب بکشند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
به همین دلایل است که اصلا آمار ازدواج پایینه و فرزندآوری پایین آمده هر کسی هم که فرزندزیاد داره بعدا فرزندانش از خجالتش در خواهند آمد و عاقبت بخیر نخواهند شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
خواهش میکنم التماس میکنم انعکاس بدهید و پیگیر باشید:
من یک دهه شصتی هستم نسلی که با ملاحظات مقطعی خاص مملکتی و بدون آینده نگری مسئولین، پا به این دنیا گذاشتیم و به علت عدم وجود برنامه ریزی درست و هدفمند مسولین، در تمام دوران زندگی انواع و اقسام سختی ها و محدودیت ها را تحمل کردیم تا جایی که مسولین، به نسل ما به عنوان یک معضل غیرقابل حل مملکت نگاه کردند و تنها راه چاره را گذشتن از این نسل سوخته دیدند...
حالا که فرزندان ما در حال تولد و یا در سنین خردسالی هستند هم گویا برنامه ای مشابه در حال شکل گیری است! و با این اوصاف باید منتظر بمانیم تا تمام سختی ها و مشکلات نسل ما را، فرزندانمان هم ببینند و عذاب بکشند!!!
Iran (Islamic Republic of)
پریدخت
۰۱:۲۹ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
من یه ۶۷ ام بچه گی های ما دهه شصتی ها بهترین دوران بود. نه از اپارتمان و چهار دیواری خبری بود نه از موبایل و تبلت صبح تا شب در حال دویدن و بازی با بچه های پر جمعیت خاله و دایی و عمو و در و همسایه یکم فک کن به بچه های امروزی یه زندگی ماشینی و دایم تو خونه زندانی . حتی نمیتونن خودشون برن مدرسه. نیمه پر لیوان رو ببین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
بدبخت ترنی نسل جامعه هستیم کلاسهای 60 نفری مدرسه کنکور 2 میلیون نفری تغییر مدام کتابهای درسی نبود امکانات رفاهی مناسب کودکان نهایتش یه تو پاره و تو سرو کله هم زدن و رقابت با تعداد نامحدود و نامشخصی افراد سهمیه ای که در همه چی سهمیه دارن و مردم عادی آخر صف هستن و هیچی بهشون نمیرسه سهمیه در مدرسه رشته دانشگاهی نوع دانشگاه تحصیلات تکمیلی وام گرفتن استخدام تامین مسکن ازدواج هجوم افغانستانیها به داخل کشور به طوری که الان بیش از 10 میلیون اغانستانی دارن در کشور از منابع استفاده میکنن درحالی که 500 هزار نفرشون هم مهاجر قانونی نیستن و در آخر هم گفتن که این نسل باعث و بانی بدبختی کشور هستن البته زیاد دیگه مهم نیست نهایتش 20 سال دیگه همه ما میمیریم و کشور یه نفس راحت میکشه و جمعیت درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
در قدیم چون اقوام همیشه در جنگ و غارت و حالت دفاعی بودند احتیاج بود جای گشته شدگان رو افراد جدید و جوان بگیرند.
ولی حالا وضعیت اقتصادی و امنیت اجتماعی طوری شده که فرندآوری برای قشر متوسط و پایین تر جز دردسر و فقر و شرمندگی چیزی دیگر ندارد . همین نوزادان داخل زباله ها نمونه اش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
یکم که شما شرایط رو مهیا نکردی دوم اینکه شما تا چند سال پیش همه مسعولین اتفاق نظر داشتین که جمعیت کم خوبه پس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
اخه همه چی بستگی به شرایط داره الام ما خودمون خانواده ۶ نفره خالم ۱۱ نفره همسایه روبروییمون یه پیرمرد پیزرن که ۱۳ تا بچه دارن که البته هر کدوم چندتا بچه و نوه دارن. اگه با همون فرمون جلو میرفتیم خودمون باعث قحطی خودمون میشدیم خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
مردم تو خرج زندگی عادی موندن جوانها نمی تونن ازدواج کنند شما از فرزند آوری میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
در روایات احیاناً از رانت خواری و فساد پدر مردمو در آوردنو از فقیر کردن مردمو از موس موس کردن برا کمونیستا و از سیسمونیهای لاکچری روسای انقلابی و....... چیزی نگفته؟؟؟؟!!!!!!!!! ها..............
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۸:۵۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
شما اصلا میدونید اسلام چی هست !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
شما شکم همین هارو سیر کنید بچه آوری پیش کش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
شرایط ازدواج وفرزنداوری نیست باید مهیا بشه تا مردم فرزنداوری کنند وگرنه هزاربارم بگید مردم نمیتونند اوضاع خیلی بده!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
اتصافا با این اقتصاد کسی هم مگه میتونه بچه داربشه حتی اون کسی خم ک خیلی دلش هم بخوادنمیتونه مردم ده شرایط زندگی کردنوندارن نمیتونن حتی ازدواجم بکنند چ برسه به فرزنداوری با این گرونی وتورم بیکاری منطقی هم ک فکربکنیم نمیتونیم چون دروهله اول کارنیست دروهله دوم تورم دروهله سوم افسردگی ونا امیدی جوانان قران درست گفته ولی مسولبن شرایطش رو برای مردم فراهم نکردند !!!
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۱۷:۴۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
کیفیت مهم است نه کمیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
جلوی گرانی را بگیرید همه اقلام سربه فلک کشیدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
بختیاری تبارها در زمینه افزایش جمعیت زبانزد همه هستند ولی آیا طبق گفته شما گشایشی در اوضاع زندگیشان و معیشتشان و ... شده است ؟ پس نگویید با افزایش جمعیت فلان میشه بهمان میشه . فقط بدبخت میشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
نمیدونم کدام یک از بزرگواران گفتند هر گاه فقر وارد زندگی بشه دین از در دیگه خارج میشه، الان دین اکثرا کروم خارج شده شما برای همانا روایات میارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۵ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
خودتو جای همه نذار . این ارزو رو با خودت به گور میبری که مردم ایران از دین خارج بشن. خدا لعنتت کنه حداقل فارسیتو تقویت کن بعد موش بدوون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
0135 فعلا تعداد لایکو نوش جان کن
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۷:۱۸ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
هر زمان عده ای مشکلات اقتصادی رو بهانه عدم فرزنداوری میکنم یاد یک ایه قران با این مضمون میرسم که:
از ترس روزی فرزندان خود را نکشید، روزی انها و شما(دقت کنید خود شما) را ما می دهیم
با خودمون فکر میکنیم که روزی اون بچه دست ماست!!
من خودم (خداروشکر ) در خانواده ای پر جمعیت بدنیا امده ام
و اطرافیان هم اکثرا پرجمعیت هستن
واقعا به عینه دیدم که خانواده های پرجمعیت زندگی بهتر و شیرین تری دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
ما که ندیدیم
خوش به حال اطرافیان شما
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۱:۳۷ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
دوست عزیز من کااااملا با شما موافقم . بدار این جماعت غربزده همون سگ و گربشونو بزرگ کنن تا نیروهای انقلابی و دینی تو ایران بیشتر رشد کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
والا ما هر خانواده پر جمعیتی دیدیم حداقل یکی ازدواج نکرده و رفته پی علافی اخرشم همه برای یه ارث به جون هم افتادن در اخرم قطع رابطه کردن
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۱۷:۰۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
اقتصاد مملکت
اقتصاد مملکت
اقتصاد مملکت
اول درست بشه وضعیت معیشتی و سطح رفاه جامعه بالا بیاد بعد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
دلتون خوشه‌ها... خودمونم تو این مملکت قسطی زنده‌ایم. یه برج قسطمون عقب بیفته، باید بخوابیم رو به قبله...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
احیانا اسلام در مورد حکومت و دولت هایی که در مردم رو به سمت فقر و گرانی مسکن و غذا و...پیش میبرن چیزی نگفته؟اسلام در مورد اینکه خونه نداشته باشی؟ حقوق نداشته باشی؟ سلامت نداشته باشی و... و با این اوضاف ازدواج کنی چه رسد به فرزند آوردن نظری نداشته؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
از قدیم گفتن شکم گرسنه دین و ایمون نمیشناسه. حالا هزارتا حدیث و آیه و روایت بیارید که فلان است و بیسار...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
فرزند کمتر جامعه روشن کار زیاد نه بیکاری بی پولی البته اگر تایید شود توسط ناظر محترم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
بابا مثل اینکه شما در این مملکت زندگی نمیکنید که از این روایات اسلامی بیان میفرمایید.با این وضع اقتصاد داغونتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
خیلی ها مشکل نازای دارند بدونه هزینه درمان کنید تا بچه بیاریم من خودم آرزو دارم دوباره بچه دار شوم ولی مشکل دارم از سال 94 من دارم برای بچه دار شدن تلاش میکنم اما بی نتیجه بوده درمان های سخت و مهم بارداری را بدونه هزینه دولت انجام دهد ما هم بچه میآریم 70 درصد جوانان ما مشکل نازای دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
این 70 درصد را از کجا آوردی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
البته شاید اشتباه کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
نباید به زور جوانانی که شرایط اقتصادی و فرهنگی مناسبی ندارند به زور مجبور به ازدواج و فرزند آوری کرد نتیجه این کار بدون کارشناسی، تولید فرزندان طلاق، عقده ای، حسرت خورده و بیمار ذهنی و جسمی و جنسی می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
دقیقا. ضمنا زمان امام صادق و بقیه با زمان ما متفاوت است و هر زمانی تدبیر خود را می طلبد. ولی کو آدم باتدبیر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
فرزندآوری نخواهم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
به درک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
سگ و گربه پروری خواهی کرد؟ خخخ