سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ترویج حرفه مقنی گری و قنات داری

ستارزاده گفت: بانک اطلاعات مقنیان بم تهیه شده و ترویج حرفه مقنی‌گری و سنت قنات‌داری از اولویت‌های پایگاه جهانی قنات اکبرآباد و قاسم‌آباد است.

منیره ستارزاده گفت: بانک اطلاعات مقنیان شهرستان بم تهیه شده است و به زودی مستند  «چگونگی کار در قنات » آماده می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

او می‌گوید: کارگروه ویژه مقنیان شهرستان بم تشکیل شده است و هدف از تشکیل این کارگروه، آسیب‌شناسی قنات‌ها، تعامل و تبادل نظر بین مقنیان، مشاوره در خصوص راهکار‌های حفاظتی و همچنین بررسی مشکلات مقنیان به ویژه بیمه و تهدید‌های جانی آن‌ها است.

به گفته مدیر پایگاه جهانی قنات اکبر‌آباد و قاسم‌آباد بروات بم، ۶۰ سر مقنی و تعدادی مقنی دائم و موقت در شهرستان بم حضور دارد.

او گفت: باید تجربیات مقنی‌های پیشکسوت در اختیار نسل جدید مقنی‌ها قرار گیرد و آموزش‌های لازم به آن‌ها داده شود.

ستارزاده می‌گوید: کلاس‌های آموزشی ویژه مقنی‌ها با همکاری هلال‌احمر از پارسال آغاز شده است و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

به گفته او هنرجویان پس ازگذراندن دوره آموزش‌های تئوری، آموزش‌های عملی را نیز از سوی مقنیان پیشکسوت فرا گرفته و درپایان با شرکت در آزمون و کسب نمره مطلوب، کارت عضویت خود را از هلال احمر دریافت می‌کنند.

مدیر پایگاه جهانی قنات اکبرآباد و قاسم‌آباد بروات بم می‌گوید: مقنیان دارای کارت عضویت برای انجام کار مقنی‌گری، تحت پوشش بیمه نیز قرار می‌گیرند.

به گفته او ترویج حرفه مقنی‌گری و سنت قنات‌داری از اولویت‌های پایگاه جهانی قنات اکبرآباد و قاسم‌آباد است و این ویژه‌برنامه هر ۶ ماه یکبار با حضور علاقه‌مندان و مقنیان پیشکسوت انجام می‌شود که هدف از انجام این برنامه، انتقال تجربیات گذشتگان حوزه قنات به نسل جدید مقنیان است.

ستارزاده گفت: در صدد هستیم با برگزاری همایش‌های ویژه قنات و دعوت از مقنیان، دیدگاه عموم مردم را نسبت به مقنی‌گری تغییر دهیم و واقعیات این حرفه را به آن‌ها یادآوری کنیم.

او می‌گوید: از تمامی مقنیان با تجربه شهرستان بم دعوت می‌شود برای حضور در کارگروه مقنیان این شهرستان نام‌نویسی کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.