سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امضای تفاهم نامه همکاری بین مؤسسه نهال رضوی و یک شرکت هندی

مدیرعامل مؤسسه بذر و نهال رضوی گفت: با رویکرد تولید بذر‌های هیبرید سازگار با اقلیم ایران، مؤسسه نهال رضوی و شرکت هندی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

محمد هاشم زاده مدیرعامل مؤسسه بذر و نهال رضوی گفت: با امضای تفاهم نامه همکاری با شرکت بذر دورگا مقرر شد این شرکت، ژرم پلاسم‌های متعددی را از ارقام مختلف گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، ذرت و سایر محصولات زراعی در اختیار موسسه بذر و نهال رضوی قرار دهد.  

او بررسی سازگاری این بذر‌ها با اقلیم ایران را نخستین مرحله از اجرای این تفاهم‌نامه دانست و افزود: پس از بررسی رقابت پذیری این بذر‌ها با ارقام پر ظرفیت موجود در بازار، در صورتی که عملکردشان به لحاظ بهره وری، راندمان تولید و نیز مقابله با آفات و امراض برتر باشد، گزینش خواهند شد.

مدیرعامل مؤسسه بذر و نهال رضوی ادامه داد: ارقام برتر پس از انتخاب قرار است به صورت مشترک با شرکت هندی که تولیدکننده بذر‌های هیبرید و op است، تکثیر و وارد فاز تجاری شود.

آمادگی طرف هندی برای تبادل تکنولوژی

کاران ماهاجان مدیرعامل شرکت هندی بذر دورگا نیز در این مراسم با تشکر از آستان قدس رضوی برای ایجاد بستری به منظور آشنایی با فعالیت‌های مؤسسه بذر و نهال رضوی گفت: در بازدیدی که طی دو روز از این مجموعه داشتم، ظرفیت‌های همکاری در زمینه تبادل فناوری کاملا آشکار بود.

او افزود: بدین منظور در آینده‌ای نزدیک ژرم پلاسم‌های والدی را برای تولید بذر‌های هیبرید و واحد‌های بذر هیبرید در اختیار این مؤسسه قرار خواهیم داد.

خروج از انحصار واردات بذر‌های خارجی، مهم‌ترین دستاورد همکاری متقابل دو کشور

سید حسین نعمتی رئیس هیئت مدیره مؤسسه بذر و نهال رضوی، ایران و هندوستان را دو بازار بزرگ در زمینه مصرف بذر‌های هیبرید عنوان کرد و گفت: هر دو کشور ژرم پلاسم‌های نسبتا غنی دارند، از همین رو همکاری متقابل در زمینه تولید بذر‌های هیبرید و بذر‌های وارداتی به نفع هر دو کشور است.

او افزود: اجرای این تفاهم نامه و تحقق اهداف آن، ایران را از انحصار واردات بذر‌های هیبرید از کشور‌های غربی به ویژه آمریکا خارج می‌کند.

ایران و هند از نظر تنوع اقلیمی تا حدود زیادی شبیه به هم هستند

مجتبی پویان مهر عضو هیئت مدیره مؤسسه بذر و نهال رضوی هم مقوله بذر را حوزه‌ای دانش بنیان دانست و گفت: ایران و هند از نظر تنوع اقلیمی تا حدود زیادی شبیه به هم هستند که بر همین اساس مذاکره با یکی از شرکت‌های مطرح هندی در حوزه بذر‌های هیبرید، از چندماه پیش آغاز شد.

او افزود: در این مدت زمینه‌های همکاری بررسی شد و در نهایت برای ترسیم نقشه راه و تعریف قالب همکاری، دو روز میزبان مدیرعامل و مالک این شرکت بودیم.  

عضو هیئت مدیره مؤسسه بذر و نهال رضوی با اشاره به سوابق شرکت هندی بذر دورگا ادامه داد: این شرکت بیش از ۷ دهه در حوزه تولید و تکثیر انواع بذر‌های هیبرید سابقه فعالیت دارد و تا کنون محصولات خود را در ۵۰ کشور دنیا عرضه کرده است.  

مجتبی پویان مهر بیان کرد: باتوجه به این‌که حوزه بذر در دنیا هر روز بروز می‌شود، ما هم برای ماندن در این عرصه مهم باید در مرز دانش و رقابت در بازار‌های بین المللی حرکت کنیم.

او هم افزایی با شرکت‌های بین المللی فعال در حوزه بذر را یکی از اهداف و برنامه‌های آستان قدس رضوی در بخش کشاورزی عنوان کرد و تصریح کرد: دانش فنی شرکت‌های مطرح تولیدکننده در حوزه بذر‌های هیبرید می‌تواند در کنار ظرفیت‌های مؤسسه بذر و نهال رضوی، مکمل هم باشند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.