سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا:

عمده مراکز مطالعاتی غربی مروج ایران‌ستیزی هستند

انتصار گفت: عمده مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی مرتبط با مطالعات ایران، هدفشان ایرانشناسی نیست و ایران‌ستیزی را دنبال می‌کنند.

پروفسور نادر انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا است. او درجه لیسانس خود را از دانشگاه کالیفرنیا، فوق لیسانس را از دانشگاه میسوری و دکتری را از دانشگاه سنت لوئیس آمریکا اخذ کرده است.

مطالعات دفاعی و سیاست خارجی، کشور‌های در حال توسعه به‌ویژه کشور‌های خاورمیانه، سیاست بین‌الملل و اقتصاد سیاسی، حقوق بین‌الملل و مدیریت منازعه از جمله حوزه‌های مطالعاتی وی است. انتصار از استادان مطرح مطالعات خاورمیانه در سطح بین‌المللی است و کتاب «سیاست کرد‌ها در خاورمیانه» از وی منبعی قابل توجه در مطالعات کردی است.

او درباره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه جهانی کتاب سال بیان کرد: من آشنایی کمی با این جایزه دارم، ولی آنچه می‌دانم این است که تمرکز این جایزه روی کتاب‌های فلسفی، دینی، تاریخی و ادبیات مربوط به ایران و اسلام است و کمتر به مطالعات خاورمیانه و علوم سیاسی می‌پردازد که جملگی این موضوعات خارج از محور مطالعات و تحقیقات من هستند.

وی افزود: همانگونه که اشاره کردم، اطلاعات من درباره این جوایز کم است، پس ضرورت دارد که این جایزه در رسانه‌های جهان معرفی شود؛ اما اگر چارچوب یا معیار این جوایز در سطح عالی آکادمیک و مطابق با استاندارد‌های جهانی باشند می‌تواند در ارتقا یا غنای پژوهش‌های اسلام‌شناسی و ایرانشناسی در رشته‌هائی که ذکر کردم موثر باشد.

انتصار در بخش دیگری از سخنان خود درباره مراکز ایرانشناسی و اسلام‌شناسی در آمریکا و میزان تولیدات علمی سالیانه آن‌ها مطرح کرد: در آمریکا مطالعات آکادمیکی که به آن ایرانشناسی می‌گویند در محدوده کمی در چند دانشگاه یا انجمن‌ها انجام می‌شوند و تمرکز این مراکز روی رشته‌های ادبیات، تاریخ، باستان‌شناسی، مذهب و فلسفه است و دایره بسیار محدودی را شامل می‌شوند و مخاطبان آن‌ها نیز بسیار محدود هستند.

نادر انتصار در پایان سخنان خود گفت:، اما نکته اصلی اینجاست که متاسفانه اکثر مطالعات و انتشارات درخصوص سیاست، مسائل راهبردی، سیاست خارجی و اینگونه رشته‌ها درباره ایران توسط مراکز و «اتاق‌های فکر» ضد ایرانی که با کمک مالی کشور‌های معاند تشکیل شده و اداره می‌شوند، انجام می‌گیرند و بر این اساس عمده هدف آن‌ها ترویج ایران‌ستیزی است نه ایرانشناسی.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.