مختارپور در همایش تاریخ‌نگاری مطرح کرد؛

درگذشته نگاه منفی و بی‌اعتمادی به تاریخ وجود داشت

رئیس کتابخانه ملی گفت:در ادبیات گذشته ایران نگاه منفی به تاریخ وجود داشته برای مثال گفته اند تاریخ عبارت است از حوادثی که اتفاق نیفتاده است.

نخستین همایش بزرگداشت روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران صبح امروز برگزار شد.

این همایش قرار بود در تاریخ ۲۴ دی سال جاری در کتابخانه ملی ایران برگزار شود، به دلیل شدت برودت هوا و تعطیلی کلیه ادارات استان تهران لغو و در تاریخ ۱۸ بهمن ماه و همزمان با دهه مبارک فجر در کتابخانه ملّی ایران برگزار شد.

مبنای نامگذاری ۲۵ دی ماه به «روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی»، صدور نامه حضرت امام خمینی (قدس سره (به حجت الاسلام سید حمید روحانی در سال ۱۳۶۷ برای تدوین تاریخ انقلاب اسلامی است.

سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران و جمعی از اعضای مجمع هماهنگی مراکز تاریخ پژوهی و بانک‌های اسنادی ایران (مهتاب) در بهمن سال ۱۴۰۰، طی مکاتبه‌ای با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار نامگذاری روز ۲۵ دی ماه به نام «روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» شدند که این پیشنهاد در اردیبهشت ماه سال جاری در جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. علیرضا مختار‌پور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ابتدای این نشست گفت: به هر معنی که تاریخ را در نظر بگیریم یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فرهنگ بشری تاریخ است تاریخ تایید کننده یا نقدکننده آنچه که در دیگر حوزه‌های زندگی وجود دارد است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه بررسی صحت اطلاعات اجتماعی، سیاسی و سخنرانی‌ها بر عهده محققان تاریخ است بیان کرد: در گذشته در ادبیات ایران یک نگاه منفی در تاریخ بود و یک بی‌اعتمادی نسبت به تاریخ وجود داشته است برای مثال در شعری گفته‌اند «شعر دانا ندهد گوش به افسانه تاریخ» یا جمله‌ای که گفته است «تاریخ عبارت است از حوادثی که اتفاق نیفتاده و نوشته شده توسط افرادی که نبودند.»

مختارپور می‌گوید: در دوران معاصر اهمیت نقد و بررسی و رصد حوادث تاریخی و انتقال دقیق اطلاعات اهمیت بسیار زیادی دارد، چون در زمانه‌ای هستیم که تحریف اطلاعات وجود دارد و بیم این است که تکرار دروغ‌ها باعث شود در گذر زمان این دروغ‌ها تثبیت شوند.

وی افزود: مجموعه مراکز اسنادی انقلاب اسلامی تلاش‌های بسیار زیادی کرد‌ه‌اند و کتاب‌ها و مطالب مختلفی تهیه شده، اما وقتی نگاه می‌کنیم به آن جهل عمومی که نسبت به انقلاب وجود دارد متوجه می‌شویم که هنوز کار‌های زیادی باید انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار