سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقش پزشک خانواده در سلامت کودکان

پزشک خانواده یا پزشک عمومی، مسئول ارائه خدمات پزشکی اولیه به افراد در تمام دوره‌های زندگی است و برای سلامت کودکان نقش بسیار مهمی دارد.

دکتر مهین نظری مدیرگروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: نهم تا پانزدهم اردیبهشت، به نام هفته ملی «سلامت» نامگذاری شده که امسال این مناسبت، با شعار «سلامت برای همه با پزشکی خانواده» گرامی داشته می‌شود.

او ادامه داد: امروز، نهم اردیبهشت و نخستین روز از هفته ملی سلامت، با عنوان «پزشکی خانواده، پوشش همگانی سلامت» است.

مدیرگروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز افزود: «پزشک خانواده»، پزشکی است که به عنوان مرجع اصلی بهداشت و درمان برای افراد و خانواده‌ها در نظر گرفته می‌شود. 

نظری بیان کرد: وظیفه اصلی پزشک خانواده، ارائه خدمات پزشکی به صورت منظم و ارائه آموزش هایی با خانواده‌های تحت پوشش خود برای پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای سلامت آن‌ها است. او افزود: این پزشکان با هماهنگی و همکاری سایر تخصص‌های پزشکی، خانواده‌های تحت پوشش خود را در مورد درمان بیماری ها و ارجاع آن‌ها برای دریافت خدمات بهداشتی در سطوح بالاتر نظام سلامت نیز راهنمایی می کنند.

مدیرگروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اضافه کرد: پزشک خانواده اغلب یک پزشک عمومی با تخصص پزشکی خانواده است که با توجه به تاریخچه پزشکی خانواده، با مسائل خانوادگی و تغییرات فیزیولوژیک مرتبط با سن، به خوبی آشناست و می‌تواند خدمات پیشگیری و درمان مشکلات سلامتی کودکان را بهتر ارائه کند. با این کار، پزشک خانواده می‌تواند بهبود سلامت کل خانواده را تضمین کند. 

او گفت: تحقیقات نشان داده است که مراقبت اولیه جامع بیمار محور، ارائه خدمات پیشگیرانه را بهبود می‌بخشد و نیاز‌های پزشکی برآورده نشده کودکان را کاهش می‌دهد.

نظری تصریح کرد: پزشک خانواده یا پزشک عمومی، مسئول ارائه خدمات پزشکی اولیه به افراد در تمام دوره‌های زندگی است و برای سلامت کودکان نقش بسیار مهمی دارد. اما با توجه به اینکه کودکان در دوران رشد و تکامل قرار دارند، نیاز به مراقبت‌های پزشکی و بررسی‌های دوره‌ای بیشتری دارند.

او بیان کرد: در این مواقع پزشک خانواده می‌تواند نقش بسیار مؤثری در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های کودکان داشته باشد.

مدیرگروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ادامه داد: پزشکان خانواده با بررسی سلامت کودک، از جمله ارزیابی جسمانی و روانی، شناسایی بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مرتبط با کودکان و مشاوره در زمینه تغذیه، ایمنی، واکسیناسیون و پیشگیری از بیماری‌ها به آن‌ها کمک می‌کنند.

او اظهار کرد: پزشک خانواده می‌تواند به عنوان یک مشاور سلامت خانواده عمل کند و با پایش سلامت کودکان، پیشرفت فیزیکی و شناختی آن‌ها را پیگیری کند. همچنین، پزشک خانواده با همراهی «مراقب سلامت»، می‌تواند در زمینه دیگر مسائل مربوط به سلامت کودک نظیر تجویز و مصرف دارو‌ها و واکسیناسیون نیز در کنار خانواده باشد. 

نظری اضافه کرد: پزشکان خانواده و مراقبان سلامت، ارتباط موثر با خانواده کودکان را در تمام مراحل مراقبت از کودکان ضروری می دانند. آن‌ها با برقراری ارتباط موثر با کودک و خانواده اش، تاریخچه پزشکی کودک را به صورت دقیق بررسی و انتخاب‌هایی را برای پیشگیری و درمان بیماری ها به ارائه می‌دهند. همچنین، پدر و مادر را در فرآیند تصمیم گیری مشارکت می‌دهند تا محیط بهتری برای بهبود و ارتقای سلامت کودک ایجاد شود.

او ادامه داد: در مجموع، نقش پزشک خانواده در سلامت کودکان بسیار مهم است و با مراجعه به پزشک خانواده، سلامت کودکان بهبود خواهد یافت که این کار در گرو مراجعه کودکان به پزشک خانواده و نیز ایفای نقش صحیح و کامل پزشک خانواده در سلامت کودکان است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۰۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
کاش ی ادم باهوش زرنگی ی نامه سر گشاده مینوشت به دولت که این پزشک خانواده منحل بش تعطیل بش اما نمیش بگو میخوایییی ما رو از نون خوردن بندازیییی