ورزش اول هر كشور كدام است

چگونه ورزش اول يك كشور شناخته مي شود

اگر چه ورزش اول كشور ما كشتي است ولي شرايط كنوني رشته هاي ورزشي كشور ما به سمتي سوق داده شده است كه فوتبال حرف اول را در ميان ديگر عرصه هاي ورزش مي زند، فوتبالي كه ليگي پويا دارد و هرهفته با برگزاري 9 مسابقه باشگاهي، هواداران سراسر كشور را بر سر شوق مي آورد.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگارن، فوتبال در ايران اگر چه صاحب افتخارات ملي زيادي نيست و در جام جهاني نيز درخشش خاصي ندارد ولي در ميان هواداران از ارزش و اهميت زيادي برخوردار است .

صرف نظر از كشتي كه آينه فرهنگ و تمدن غني كشورمان است و جدال هاي افتخار پهلوان تختي هنوز در آسمان ورزش كشور مي درخشد، ورزش هاي ديگري هم چون وزنه برداري ، چوگان ،ووشو ، تكواندو و واليبال و بسكتبال نيز هر يك از ديدگاهي مي توانند ورزش اول كشور شناخته شوند.

وزنه برداري و قهرماني هاي قطعي حسين رضا زاده در سطح جهاني شايد بتواند اهميت برتر بودن اين ورزش را گوشزد كند ورزشي كه حتي بعد از رفتن رضا زاده هم به نوار موفقيت هاي خود خاتمه نداد و اين بار حسيني و سليمي توانستد روزهاي طلايي وزنه برداري كشورمان را در تاريخ اين رشته ورزشي به ثبت برسانند.

ورزش هاي باستاني و چوگان اگر چه اين روزها درخشش ندارند اما نماد فرهنگ و پرچمن دار ساير رشته هاي ورزشي هستند و مشكلات رفاهي و تحريم جهاني رشته هاي باستاني در سراسر كشور از جمله مشكلاتي است كه بر سر راه پيشرفت اين ورزش ها بوجود آمده است .

اگر بخواهيم ورزش اول يك كشور را ورزش بدانيم كه بيشترين افتخارات و مدال ها را كسب كرده است ، تكواندو را مي توان سرآمد ساير رشته ها دانست كه با كسب مدال در المپيك هاي آسياي و جهاني پرچم مقدس كشورمان را بالا برده اند.

ولي شايد داغ ترين ورزش اين روزهاي كشورمان واليبال باشد كه چندي پيش توانست با برد مقابل لهستان، صربستان و آرژانتين موجي از شادي در دل هواداران خود به راه بياندازد.

ولي در مجموع اگر از حيث علاقه عمومي و گردآوري هواداران ورزشي به عنوان ورزش اول محسوب شود كه خواستگاه اجتماعي و خانوادگي بالايي داشته باشد فوتبال عرصه اي زنده است كه چنين شرايطي را دارد.

البته فوتبال به طور رسمي در كشورهايي هم چون برزيل ، آرژانتين و نيجريه ورزش اول كشور محسوب مي شود .

* عوامل موثر در اول بودن يك ورزش

با نگاهي بر اسامي كشورهاي ديگر و بررسي خواستگاه عمومي و علايق هواداران و مردم مي توان براي هر كشوري يك ورزش اول نام برد ورزش هايي كه با توجه به آداب و رسوم و فرهنگ و علايق سهم زيادي از مردم كشور رونق گرفته اند در كشورهايي كه به طور كلي علاقه زيادي به انجام ورزش هاي متفاوت دارند و در سطح جهاني نيز موفق به كسب مدال شده اند انتخاب بهترين ورزش هاي اول امري دشوار است اما عموما ملاك اصلي در انتخاب ورزش اول يك كشور ميزان علاقه و محبوبيت آن رشته در ميان مردمش است.

مسائل جغرافيايي و آب و هوايي و شرايط محيطي نيز در انتخاب ورزش اول دخالت دارند بطور مثال كشورهايي كه در مناطق سردخيز با بارش برف و در نزديكي كوه هاي بلند هستند علاقه خود را به طيف خاصي از ورزش ها نشان مي دهند.

در بسياري از كشورها ورزش مادر، دو و ميداني هم چنان در راس عرصه هاي ديگر ورزش است و همانطور كه در مسابقات جهاني ديده مي وشد آفريقايي ها در كسب مدال هاي دوو ميداني پيشتاز ديگر ورزشكاران مي باشند.

برخي تفريحات نيز كه به دليل آداب و رسوم گذشتگان در يك كشور پيگيري مي شود و پررنگ جلوه داده مي شود گاه به شكل يك ورزش در اذهان عمومي شكل مي گيرد و كم كم خود را به عنوان كي رشته ورزش معرف مي كند.

از جمله اين تفريحات گاو بازي است كه اگر چه يك ورزش محسوب نمي شود ولي هوادارن زيادي را گردهم مي آورد و شايد به اين نحو خود را بر رشته هاي ورزشي غالب كند.

تنوع ورزش اول در كشورهاي مختلف زياد است در كشور برزيل كه مهد فوتبال جهان است و در رقابت هاي جام جهاني فوتبال نيز موفقيت هاي زيادي را كسب كرده و جام هاي بسياري را بر بالاي سر برده است فوتبال ورزش اول كشور است بسياري از بزرگان فوتبال جهان از برزيل پا به عرصه بزرگ اين رشته ورزشي گذاشته اند پله، رونالدو، ريوالدو، رونالدينيو ، روبرتوكارلوس و بسياري ديگر از پيشتازان فوتبال از دل برزيل به دنيال فوتبال معرفي شدند و اين حكايت از استعدادهاي بي شمار برزيلي و علاقه بي حد و حساب آن ها به فوتبال مي باشد.

بسياري ار تكنيك ها و بدعت هاي فوتبال از برزيل شكل گرفت و شايد فوتبال جهان به نوعي خود را مديون طلايي پوشان برزيل باشند آن هنگام كه نخبه هاي ورزشي خود را در معرض ظهور ساير رشته هاي ورزشي گذاشتند و مهد فوتبال دنيا در نيم قرن گذشته لقب گرفتند.

در كشور آرژانتين نيز فوتبال به عنوان محبوب ترين ورزش به شمار مي آيد تاريخ عملكرد مارادوان و درخشش وي در سطح جهاني را فراموش نمي كند تكنيك هايي كه با ساق هاي اين هنرمند ورزشي به جامعه فوتبال جهان تزريق شد از خاطر نمي رود. شايد بتوان به جرات برزيل و آرژانتين را سردمداران فوتبال جهان دانست اگر چه كشورهاي ديگري نيز درطي ساليان سال درسطح منطقه اي و ملي درخشش خود را به اثبات رسانده اند .

در كشور نيجريه نيز فوتبال ورزش اول كشور محسوب مي شود اگر چه نيجريه كشوري آفريقايي محسوب مي شود ولي با كشف و پرورش استعدادهاي فوتبالي بي شماري خدمت زيادي به فوتبال جهان كرده است تا جايي كه سهم زيادي از خارجي هاي فوتبالي اروپا را نيجريه ها تشكيل ميدهند و در داخل خود كشور نيز ليگي پويا دارند و نيجريه را هم مي توان نماينده شايسته اي براي فوتبال آفريقا دانست كه هم چون سرمايه هاي طبيعي ، سرشار از سرمايه هاي ورزشي است و مي تواند صادر كننده شايسته اي از نخبگان ورزشي به سراسر جهان باشد.

در كشور شيلي نيز فوتبال پيشرفت زيادي داشته است شيليايي ها با امتياز نزديكي به صاحبان فوتبال توانسته اند اين عرصه ورزشي را به عنوان ورزش اول كشور خود به شمار بياورند.

فوتبال در سراسر دنيا جهش و پيشرفت فوق العاده اي داشته است وشايد بتوان فوتبال را ورزش اول سراسر اول سراسر جهان دانست چرا كه كمتر كسي پيدا مي شود كه علاقه اي به اين ورزش محبوب و جذاب نداشته باشد.

در كشورهاي ايتاليا، فرانسه ، آلمان و اسپانيا نيز ليگ هاي باشگاهي با تمام قدرت به كار خود ادامه مي دهد و نه تنها در داخل كشور خود بلكه در سطح جهاني نيز نگاه هواداران و طرفداران را به هنرنمايي ستاره هايشان خيره مي كنند و كسب درآمد خوبي نيز همه ساله از طريق فوتبال و ميزبان محبوبيتش در جوامع مختلف عايد دولتمردان سراسر جهان مي شود.

فوتسال نيز كه زيرشاخه اي از فوتبال است در اغلب كشورهايي كه فوتبال را در راس عرصه هاي ورزشي خود قرارداده اند در جريان است كشورما نيز يكي از پرافتخارترين دوران ورزشي خود را در اين رشته ورزشي تجربه كرده است.

در فيليپين نيز فوتسال رواج زيادي پيدا كرده است و حضور بازيكنان خارجي رونق زيادي به اين عرصه ورزشي بخشيده تا به عنوان منبع درآمد و راه پيشرفتي براي فيليپيني ها باشد تا با سرمايه گذاري در اين رشته ورزشي كشور خود را در جهاني حائز نام و اهميت كنند.

در استراليا نيز يكي از انواع بازي فوتبال يعني " فوتي " ورزش اول اين كشور محسوب مي شود در اين بازي دو تيم 18 نفره در مقابل هم در يك زمين بيضوي شكل به ميدان مي روند و هر تيم سعي مي كند تا توپ را با لگد در درون دروازه حريف بنشاند./
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran, Islamic Republic of
مهرتاش
۲۰:۴۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
کشتی آزاد بهترین ورزش رزمی جهان است و خیلی طرفدار.
Iran, Islamic Republic of
یاسر
۲۰:۴۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
اتفاقا بوکس یکی از مسخره ترین و خطرناک ترین ورزش دنیاست و اکثر کشورها ممنوعش
Iran, Islamic Republic of
هومن
۰۲:۴۷ ۲۵ تير ۱۳۹۸
بوکس ورزش اول و پرطرفدار بیشتر کشورهاست بخصوص در امریکا،انگلیس،فرانسه،اوکراین،روسیه و....خیلی کشورهای دیگه
آخرین اخبار