راه اندازي نخستين دوره آموزشي داروسازي بيمارستاني در كشور

نخستين دوره آموزشي داروسازي بيمارستاني با حضور سرپرست دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي و رئيس مركز آموزشي، پژوهشي و درماني سل و بيماري هاي ريوي افتتاح شد.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر فهيمي، سرپرست بخش مراقبت هاي دارويي مركز مسيح دانشوري با اشاره به مختصات خاص دوره آموزشي داروسازي بيمارستاني گفت: مهم ترين ويژگي اين دوره، خروج از مباحث تئوري و عملي كردن مباحث است زيرا به دليل عدم وجود بستر مناسب و كافي در بيمارستان ها احساس مي شود بخش هاي كاربردي و فعاليت هاي عملي داروسازي آنگونه كه بايد به دانشجويان داروسازي آموزش داده نمي شود و بين دانش اندوخته شده در دوره داروسازي عمومي در مورد مباحث داروسازي بيمارستاني و انجام آن فعاليت ها در عرصه واقعي فاصله وجود دارد.

دكتر فهيمي با بيان اين مطلب كه ساختارهاي تغيير يافته بخش هاي دارويي امكان ايجاد چنين دوره آموزشي را فراهم ساخته است، اظهار كرد: براي دانش آموختگان دوره آموزشي داروسازي بيمارستاني، در 13 هفته هر هفته دو جلسه تئوري تعريف شده است و پس از هر يك از مباحث تئوري تا 3 روز فرصت دارند فعاليتهاي عملي خود را در مراكز درماني انجام داده و تحويل كميته بررسي فعاليت ها دهند.

سرپرست بخش مراقبت هاي دارويي مركز مسيح دانشوري، هدف از برگزاري اين دوره را آشنايي با تهيه پروتكل و دستورالعمل هاي درماني، ارتباط حرفه اي با ساير همكاران در تيم پزشكي، نقش داروساز در آماده سازي داروهاي شيمي درماني، نقش داروساز در كنترل عفونت و انتخاب آنتي بيوتيك، آشنايي با كميته دارو درمان بيمارستان و به طور كلي آشنايي با جديد ترين روش هاي ارايه خدمات دارويي توسط داروساز در بيمارستان هاي پيشرفته دنيا عنوان كرد.

 

*تيم داروسازي باليني مستقر در مركز مسيح دانشوري بهترين مركز مراقبت هاي دارويي در كشور است

بر اساس اين گزارش، معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، دوره داروسازي بيمارستاني را داراي دو ويژگي مهم برشمرد و افزود: اين دوره آموزشي براي اولين بار است كه در سطح كشور برگزار مي شود و دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي به عنوان مجري اولين دوره وارد عرصه عمل شده است.

 

دكتر سلام زاده با اشاره به نقش مهم داروسازان در راستاي اجراي برنامه هاي حاكميت باليني در بيمارستان ها خاطرنشان ساخت: در راه اندازي دوره آموزشي داروسازي بيمارستاني الزامات نظام سلامت و نيازهاي موجود نقش بسزايي ايفا كرده است.

 

ايجاد پل هاي ارتباطي قوي داروسازان با پزشكان تجويز كننده دارو ضروري است

بر پايه اين گزارش، رئيس مركز مسيح دانشوري با اشاره به تحولات ايجاد شده در حوزه داروسازي در اين مركز گفت: تجويز داروها باتوجه به عوارض دارويي، آگاهي از تداخلات و در نظر گرفتن همه منافع و مضرات دارو در كشورهاي پيشرفته امر رايجي است كه متاسفانه در برخي موارد در كشور ما به آن توجه نمي شود.

دكتر ولايتي با بيان اينكه طبيعتا از يك پزشك نمي توان انتظار داشت به تمام فوايد و مضرات داروها آگاهي داشته باشد تاكيد كرد: پزشك داروساز كه در امر دارو متبحر است بايد اطلاعات و تخصص خود را متناسب با پيشرفت هايي كه در تمامي زمينه ها رخ داده بالاببرد و پل هاي ارتباطي قوي با پزشكان تجويز كننده دارو داشته باشد و اين موضوع نياز جدي در همه بيمارستان ها است.

رئيس مركز مسيح دانشوري افزود: همكاران بخش هاي مختلف مركز موظف به اجراي تمامي توصيه هاي همكاران بخش مراقبت هاي دارويي در زمينه اصلاح تجويز داروها هستند و پزشكان مركز به دستور داروسازان باليني دوز داروها را كم يا زياد مي كنند كه در نهايت همه اين فعاليت هاي به نفع بيمار است.

دكتر ولايتي در پايان سخنان خود از دكتر فهيمي و همكارانشان كه در فرموله كردن و تهيه برخي اقلام دارويي كه در بازار موجود نيست مانند فرم محلول ريفامپين براي اطفال با بخش هاي مختلف مركز همكاري دارند تقدير كرد.

 

*در دنياي امروز تجويز داروها مطابق نظر داروسازان باليني بسيار حائز اهميت است

بر اساس اين گزارش، دكتر ابوالقاسمي سرپرست دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با اشاره به اهميت تجويز داروها مطابق نظر داروسازان باليني در پروسه پيشرفت علوم پزشكي در دنياي امروز اظهار داشت: در دنياي امروز تجويز داروها مطابق نظر داروسازان باليني بسيار حائز اهميت است. قطعا اين امر در پيشگيري از خطاها و بالا بردن ميزان سلامت و امنيت بيمار اثرگذار خواهد بود و بيمار از ارتباط بين پزشك و داروساز منتفع خواهد شد.

وي با ابراز اميدواري نسبت به توسعه مدلي كه در بيمارستان مسيح دانشوري ايجاد شده گفت: براي آن كه متخصصان باليني به اهميت نقش داروسازي در بيمارستان پي ببرند بهتر است آنها بتوانند فعاليت هاي بخش مراقبت هايي دارويي مركز مسيح دانشوري را ازنزديك مشاهده كنند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran, Islamic Republic of
احسان
۱۱:۱۳ ۲۳ آذر ۱۳۹۲
با سلام دوره دارو سازي چند ساعت و چه مداركي لازم است براي ثبت نام و در آخر مدرك معتبر هست كه بتواني در آينده داروخانه احداث كنيم
آخرین اخبار