تب Q علائمي شبيه آنفولانزا دارد

تب Qبيماري مشترک بين انسان و حيوان است که علائمي شبيه آنفولانزا دارد.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛دکتر محمد رضا جويا، مدير گروه پيشگيري از بيماريهاي معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد اظهار داشت: اين بيماري که از طريق ترشحات حيواني قابل انتقال بوده و امکان انتقال آن از طريق شير غير پاستوريزه وجود ندارد. علايم حاد اين بيماري شبيه آنفولانزا بوده و همراه با تب ،‌سرفه، گلو درد و خستگي است.
دکتر محمد رضا جويا با اشاره به اينکه اين بيماري تب دار حاد (گاهي مزمن)است که در سراسر جهان اتفاق مي افتد، گفت: شايع ترين مخزن اين بيماري زنوئوزيس ( مشترک بين دام و انسان) گاو، گوسفند و بزها هستند و انسان با استنشاق ذرات کوچک معلق حاوي اين ارگانيسم در هوا آلوده مي شود.
وي با بيان اينکه تب Q بيماري شغلي است و افرادي که به طور مستقيم با حيوانات آلوده سرو کار دارند مثل کشاورزان، دامپزشکان و کارگران کشتارگاه ها را مبتلا مي کند، خاطر نشان کرد: واکسيناسيون، نابودي بقاياي زايماني بز و گوسفندان، جداسازي حيوانات آلوده، پاک سازي مناطق آلوده به اين عفونت، کنترل ساس و ساير بندپايان آلوده به اين ارگانيسم که گاو، گوسفند و بزها را از طريق گزش آلوده مي کنند راه هاي کاهش ابتلا به تب Q هستند./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار