بوشهر/

توسعه صنايع کوچک زمينه ساز رونق توليد ملي

توسعه صنايع کوچک زمينه ساز رونق توليد ملي

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از بوشهر ، استان بوشهر باداشتن 19 شهرک و ناحيه صنعتي و 191 واحد به بهره برداري رسيده فعال بستر مناسبي را جهت سرمايه گذاري در بخش صنعت و توليد فراهم کرده به طوريکه اين استان از نظر ايجاد امکانات و زيرساخت هاي لازم در شهرک ها و نواحي صنعتي جزءپنج استان برتر کشور است .
شرکت شهرک هاي صنعتي وشهر با توجه به امکانات و اعتبارات در اختيار در سالهاي اخير شرايط ارزشمندي را براي استقرار واحدهاي صنعتي توانمند با توان رقابتي بيشتر در شهرک ها و نواحي صنعتي فراهم نموده و توانسته است گام موثري در ايجاد توليد و اشتغال پايدار در استان بردارد .  
مديرعامل شرکت شهرک هاي صنعتي بوشهرمي گويد ، سياست گذاري در شهرک هاي صنعتي حمايت نرم افزاري است و در همين راستا شرکت حمايت هاي ويژه ايي از صنايع کوچک به عمل            مي آورد .
اعطاي تسهيلات از محل کمک هاي فني و اعتباري ، آموزش شاغلان واحد هاي صنعتي ، برگزاري تور هاي صنعتي جهت بازديد از واحد هاي صنعتي موفق ، حمايت از پايان نامه هاي دانشجويي ، راه اندازي مرکز خدمات فناوري و کسب و کارموفق،  انجام مطالعات امکان سنجي  ، حمايت از برگزاري نمايشگاه ها و استفاده از ظرفيت هاي صندوق ضمانت صنايع کوچک بخشي از اين حمايت ها است که لازمه پيشرفت و ثبات يک واحد صنعتي است .
مهدي صفوي  با اشاره به اينکه شکوفايي وتوفيق مطلوب در اين ز مينه همراهي و هماهنگي همه بخش هاي مرتبط با  جذب و جلب سرمايه گذار را مي طلبد افزود تمامي شهرک ها و نواحي صنعتي از امکاناتي چون آب برق تلفن راه آسفالته خيابان کشي و از اين قبيل برخورداراست ، امابه منظور رونق اقتصادي بيشتر در حوزه صنايع کوچک استان بوشهر خواستار همکاري بيشتر بانک ها براي تامين منابع مالي مورد نياز واحد هاي صنعتي هستيم .
وي مي گويد  در مورد ايجاد زيرساخت ها وفراهم کردن شرايط مطلوب براي سرمايه گذاري هر چه بيشتر در شهرک هاي صنعتي استان کارهاي قابل توجهي صورت گرفته است که به بعضي از آنها اشاره مي شود .
مديرعامل شرکت شهرک هاي صنعتي استان بوشهربا اشاره به تاثير قانون هدفمندي يارانه ها و لزوم حمايت از توليد ايراني اظهار داشت همزمان با شروع طرح هدفمندي يارانه ها پيش بيني هاي لازم در اين خصوص به عمل آمد و در سال گذشته شبکه داخلي  گاز 10 شهرک و ناحيه صنعتي با اعتبار 13 ميليارد ريال ساخته شد که باجايگزين کردن اين حامل انرژي به جاي ساير سوخت ها کمک قابل توجهي به صنايع کوچک شده است .
صفوي همچنين در مورد گاز رساني به شهرک هاي صنعتي استان گفت اين طرح از يک سال پيش در شهرک هاي صنعتي بوشهر دووبرازجان مورد بهره برداري قرار گرفته است وبه  دو شهرک صنعتي بوشهر يک و بندر ريگ نيز تا پايان سه ماهه اول امسال گاز رساني مي شود و تا پايان سال نيز شبکه گاز ساير شهرک ها و نواحي تکميل و آماده بهره برداري مي شود .
وي حل مشکل برق در شهرک هاي صنعتي را از ديگر موفقيت هاي اين شهرک عنوان کرد و افزود بحث تامين نيروي برق در شهرک هاي صنعتي استان از مشکلات ديرينه بوده است که براي حل اين مشکل علاوه بر تامين برق از طريق شبکه سراسري در شهرک صنعتي بوشهر 2 به عنوان بزرگترين شهرک صنعتي استان از طريق واحد صنعتي مولد برق مقياس کوچک (25 مگاوات )با استفاده از گاز طبيعي در شهرک هاي صنعتي کنگان و ناحيه صنعتي دريايي بوشهر هم قصد توليد همزمان آب شيرين و برق را داريم
وي در مورد بهره برداري از تصفيه خانه فاضلاب شهرک هاي بوشهر 2 و برازجان هم گفت تصفيه خانه شبکه فاضلاب و آزمايشگاه مرکزي فاضلاب شهرک هاي صنعتي بوشهر 2 و برازجان با اعتبار 45 ميليارد ريال احداث شده و آماده بهره برداري است .
آغاز توسعه خوشه هاي صنعتي خرما و آبزيان بوشهر
معاون صنايع کوچک شرکت شهرک هاي صنعتي بوشهرانجام مطالعات امکان سنجي مقدماتي 5 طرح صنعتي و توسعه خوشه هاي صنعتي خرما و آبزيان را از فعاليت هاي اين حوزه اعلام کرد و گفت مجوز لازم براي آغاز توسعه اين خوشه ها گرفته شده است.
حسين خزان تاييد و معرفي 9 واحد صنعتي جهت اخذ تسهيلات از محل کمک هاي فني و اعتباري ، معرفي 2 واحد صنعتي به صندوق ضمانت سرمايه گذاري صنايع کوچک  ، راه اندازي مجدد20واحد صنعتي ، برگزاري 15 دوره آموزشي و 3 تور صنعتي براي صنعتگران استان را از جمله فعاليت هاي اين شرکت در اين حوزه اعلام کرد.  
با توجه به اينکه صنعت خرما و آبزيان در استان بوشهر از جايگاه ويژه ايي برخوردار است و اين استان با داشتن نخلستانهاي فراوان  و دريا از استان هاي مهم در توليدخرما و آبزيان کشور است ، آغاز توسعه خوشه هاي صنعتي خرما و آبزيان نقش مهمي در توسعه اين صنايع و برون رفت آن از مشکلات  در زمينه توليد بهينه فراهم مي کند.  
مديرعامل شرکت شهرک هاي صنعتي استان بوشهرمي گويد ايجاد  مرکز خدمات فناوري کسب و کار شهرک صنعتي بوشهر2  با 2 هزار مترزير بنا در سه طبقه از جمله مصوبات سفر هيات دولت به استان است که  ساخت آن آغاز شده و تا  2 ماه آينده به بهره برداري مي رسد .
صفوي هدف از ايجاد اين مرکز را ارائه خدمات فني مهندسي و مشاوره به واحد هاي توليدي عنوان کرد.
وي افزود کل اعتبارات عمراني تخصيص يافته به شهرک هاي صنعتي از ابتداي تاسيس تا پايان سال 83  /47 ميليارد ريال و از سال 84 تا کنون 348 ميليارد ريال بوده که 178 ميليارد ريال آن  در 2 سال گذشته اختصاص يافته است .
مديرعامل شرکت شهرک هاي صنعتي استان بوشهرهمچنين اظهار داشت پيش از سال 84 تنها 6 شهرک و ناحيه صنعتي استان داراي امکانات برق آب و تلفن بودکه از سال 84تا کنون 12 شهرک و ناحيه صنعتي به اين امکانات مجهز شده اند .
انتقال صنوف آلاينده به شهرک هاي صنعتي استان
ميگلي نژاد از کارشناسان شرکت مي گويد و جود صنوف آلاينده در مرکز و حاشيه شهر ها همواره براي مردم و محيط زيست مشکل ساز بوده است که به همين منظور اين شرکت با برگزاري جلسات با شهرداري ها و دستگاه هاي مرتبط در شهر هاي مختلف استان زمينه جذب اين صنوف در شهرک هاي صنعتي استان را فراهم کرده که دراين راستادر سال گذشته 104 قرار دادواگذاري زمين به اين صنوف به امضا رسيد و 40هزار متر مربع زمين به اين امر اختصاص يافت که بيشتر در شهر برازجان بوده است.
ديگر برنامه هاي اين شرکت براي حمايت و جلب  سرمايه گذار
مدير عامل شرکت شهرک هاي صنعتي استان بوشهر حمايت از ايجاد صنايع جديد با اولويت فعال کردن طرح هاي بالاي 60 در صد پيشرفت تا پايان سال
اختصاص 10 در صد اعتبارات صندوق توسعه و سپرده هاي بانک صنعت و معدن به بنگاه ها و مشاوره رايگان به واحدها  را از برنامه هاي ديگر شرکت شهرک هاي صنعتي براي جذب سرمايه گذاروتوليد ملي عنوان کرد و گفت ما به متقاضيان سرمايه گذاري که در حوزه صنايع پايين دستي پتروشيمي فعاليت کنند، نويد تضمين وثيقه هاي بانکي با استفاده از امکانات صندوق ضمانت سرمايه گذاري صنايع کوچک، بهره مندي از معافيت مالياتي و حذف عوارض شهرداري، خدمات مشاوره رايگان و کمک به نوسازي و تجديد ساختار مي دهيم  ضمن اينکه در بودجه امسال اعتبارات خوبي براي توسعه شهرک هاي صنعتي همجوار منطقه ويژه انرژي اقتصادي پارس ديده ايم.
صفوي با اشاره به سفر معاون صنايع کوچک سازمان صنايع کوچک و شهرکهاي صنعتي ايران گفت:  در اين سفر بيان شد شهرکهاي صنعتي دير، کنگان، خورموج، اهرم و دلوار دراستان بوشهر براي اجراي پروژه هاي صنايع پايين دستي نفت، گاز و پتروشيمي  انتخاب شده اند و سرمايه گذاران در شهرک هاي صنعتي بوشهر از بسته هاي تشويقي برخوردار مي شوند .
همچنين مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس نيز  با اشاره به اينکه وجود زيرساختها و پتانسيلهاي کافي و متعدد از مهمترين مولفه هاي حمايتي دراين منطقه براي سرمايه گذاران است گفته با برنامه ريزي هاي صورت گرفته در حوزه گسترش فعاليتهاي صنايع پايين دستي و به منظور فراهم آوردن و تسهيل شرايط لازم براي حضور بخش خصوصي، سرمايه گذاران و کارآفرينان داخلي شرايط مناسبي در حوزه گسترش راه هاي ارتباطي، فرودگاه، مجتمع خدمات بندري و اسکله ها، تامين و انتقال خوراک و مواد اوليه موردنياز صنايع پيش بيني و فراهم شده است.
نصوري، وجود شهرکهاي صنعتي متعدد در استان بوشهر را يکي ديگر از پتانسيلهاي لازم براي گسترش و توسعه فعاليت هاي اقتصادي و اشتعالزايي دراين استان ذکر کرده و اظهار داشته ازمهمترين برنامه هاي اين سازمان براي اشتغالزايي محيط پيراموني پارس جنوبي و پارس شمالي تکميل زنجيره هاي صنعتي در صنايع پايين دستي و پتروشيمي است که اميد مي رود با سرمايه گذاري در شهرکهاي صنعتي همجوار با صنايع نفت و گاز در شهرستان هاي پيراموني اين مناطق بتوانيم در اشتغالزايي و توسعه اقتصادي اين مناطق نقش آفرين باشيم.
شرکت شهرک ها ي صنعتي با توجه به امکانات و اعتباراتي که در اختيار دارد شرايط بالقوه ارزشمندي را با ايجاد و احداث شهرک ها و نواحي صنعتي در گستره جغرافيايي ايران اسلامي به يادگار گذاشته است  اميدواريم با رشد سرمايه گذاري در حوزه صنعت خصوصا در شهرک هاي صنعتي استان زمينه توليد و اشتغال پايدار هر چه بيشتر در استان فراهم شود ./ج2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.