به بهانه بيست و سومين سالگرد ارتحال حضرت امام(ره)؛

نخستین بیانیه سیاسی امام خمینی در ۴۲ سالگی

حضرت امام خمینی(ره) در 15 اردیبهشت 1323 ش برابر با 11 جمادی‏الاول 1363 در سن چهل و دو سالگی، اولین بیانیه سیاسی خود را صادر کردند.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران،  حضرت امام خمینی(ره) در 15 اردیبهشت 1323 ش برابر با 11 جمادی ‏الاول 1363 در سن چهل و دو سالگی، اولین بیانیه سیاسی خود را صادر کردند.

مطالعه اولين اعلاميه سياسى حضرت امام خمينى از جنبه آشنايى با سير مبارزات ايشان حائز اهميت است. اين اعلاميه يكسال پس از نگارش اثر گرانقدر عقيدتى و سياسى امام خمينى يعنى كتاب كشف الاسرار نوشته شده است. نسخه خطى بيانيه مزبور در كتابخانه وزيرى شهرستان يزد نگهدارى مي ‏شود. 

متن بيانيه به شرح زير است:

      « قیام لله، یگانه راه اصلاح جهان  »

                      قال الله تعالى: قل انما اعظكم بواحدة ان تقوموالله مثنى و فرادا

خداى تعالى در این كلام شریف، از سر منزل تاریك طبیعت تا منتهاى سیر انسانیت را بیان كرده و بهترین موعظه هایى است كه خداى عالم از میانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یك كلمه راپیشنهاد بشر فرموده، این كلمه تنها راه اصلاح در جهان است. قیام براى خدا است كه ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلت رسانده و از جلوه‏هاى گوناگون عالم طبیعت رهانده.

                            خلیل‏آسا در علم الیقین زن نداى لا احب الافلین زن

قیام لله است كه موسى كلیم را با یك عصا به فرعونیان چیره كرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صعق و صحو كشاند. قیام براى خدا است كه خاتم النبیین صلى الله علیه و آله را یك تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بت‏ها را از خانه خدا برانداخت و به جاى آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام قاب قوسین او ادنى رساند.بدبختى و تیره روزى ما به خاطر قیام براى منافع شخصى است خودخواهى و ترك قیام براى خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره كرده و شورهاى اسلامى را زیر نفوذ دیگران درآورده.

قیام براى منافع شخصى است كه روح وحدت و برادرى را در ملت اسلامى خفه كرده. قیام براى نفس است كه بیش از ده میلیون جمعیت‏شیعه را به طورى از هم متفرق و جدا كرده كه طعمه مشتى شهوت پرست پشت میزنشین شدند. قیام براى شخص است كه یك نفر مازندرانى بیسواد را بر یك گروه چندین میلیونى چیره مى‏كند كه حرث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود كند. قیام براى نفع شخصى است كه الان هم چند نفر كودك خیابانگرد را در تمام كشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حكومت داده.قیام براى نفس اماره است كه مدارس علم و دانش را تسلیم مشتى كودك ساده كرده و مراكز علم قرآن را مركز فحشا كرده. قیام براى خود است كه موقوفات مدارس و محافل دینى را به رایگان تسلیم مشتى هرزه گرد بى‏شرف كرده و نفس از هیچ كس در نمى‏آید. قیام براى نفس است كه چادر عفت را از سر زن‏هاى عفیف مسلمان برداشت و الان هم این امر خلاف دین و قانون در مملكت جارى است و كسى بر علیه آن سخن نمى‏گوید. قیام براى نفع‏هاى شخصى است كه روزنامه‏ها كه كالاى پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشه‏ها را كه از مغز خشك رضاخان بى‏شرف تراوش كرده تعقیب مى‏كنند و در میان توده پخش مى‏كنند. قیام براى خود است كه مجال به بعضى از این وكلاى قاچاق داده كه در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هر چه مى‏خواهد بگوید و كسى نفس نكشد.

براى نجات دین از دست مشتى شهوتران قیام كنید هان‏اى روحانیین اسلامى!اى علماء ربانى!اى دانشمندان دیندار!اى گویندگان آئین دوست!اى دینداران خداخواه!اى خداخواهان حق پرست!اى حق پرستان شرافتمند!اى شرافتمندان وطنخواه!اى وطنخواهان با ناموس!موعظت‏خداى جهان را بخوانید و یگانه راه اصلاحى را كه پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترك نفع‏هاى شخصى كرده تا به همه سعادت‏هاى دو جهان نایل شوید و با زندگانى شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شوید.

                          « ان لله فى ایام دهركم نفحاث الافتعرضوالها  »

 امروز روزى است كه نسیم روحانى الهى وزیدن گرفته و براى قیام اصلاحى بهترین روز است، اگر مجال را از ست‏بدهید و قیام براى خدا نكنید و مراسم دینى را عودت ندهید، فرداست كه مشتى هرزه گرد شهوتران بر شما چیره شوند و تمام آئین و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خود كنند. امروز شماها در پیشگاه خداى عالم چه عذرى دارید؟ همه دیدید كتاب‏هاى یك نفر تبریزى بى‏سر و پا را كه تمام آئین شماها را دستخوش ناسزا كرد و در مركز تشیع به امام صادق و امام غایب روحى له الفداء آنهمه جسارت‏ها كرد و هیچ كلمه از شماها صادر نشد.امروز چه عذرى در محكمه خدا دارید؟ این چه ضعف و بیچارگى است كه شماها را فراگرفته؟اى آقاى محترم كه این صفحات را جمع آورى نمودید و به نظر علماء بلاد و گویندگان رساندید، خوب است‏یك كتابى هم فراهم آورید كه جمع تفرقه آنان را كند و همه آنان را در مقاصد اسلامى همراه كرده، از همه امضا مى‏گرفتید كه اگر در یك گوشه مملكت‏به دین جسارتى مى‏شد، همه یك دل و یك جهت از تمام كشور قیام مى‏كردند. خوب است دیندارى را دست كم از بهائیان یاد بگیرید كه اگر یك نفر آنها در یك دیه زندگى كند، از مراكز حساس آنها با او رابطه دارند و اگر جزئى تعدى به او شود، براى او قیام كنند. شماها كه به حق مشروع خود قیام نكردید، خیره سران بیدین از جاى برخاستند و در هر گوشه زمزمه بیدینى را آغاز كردند و به همین زودى بر شما تفرقه زده‏ها چنان چیره شوند كه از زمان رضاخان روزگارتان سخت تر شود:

    « و من یخرج من بیته مهاجرا الى الله و رسوله ثم یدركه الموت فقد وقع اجره على الله »

                                                                                                 11/شهر جمادى الاولى 1363

                                                                                                         سید روح الله خمینى


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار