اختصاصی/قسمت دوم

شهرهای آبی آینده (2)

چه خانه شما در کنار ساحل دریا باشد چه بخواهید برای همیشه بر روی آب زندگی کنید، مطمئن باشید دلتان نمی خواهد طرح های شهرها و خانه های آینده که بر روی آب ساخته خواهند شد را از دست بدهید.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، سیاره زمین در حال گرم شدن است و به دنبال آن یخچال های طبیعی و کوه های یخ هم ذوب می شوند و در نتیجه سطح آب دریاها افزایش خواهد یافت.

این افزایش جمعیت، ذوب شدن یخچال های طبیعی و به دنبال آن کمبود زمین برای سکونت، دانشمندان را به فکر ساختن شهرهای دریایی انداخته است.



جزیره های شناور مالدیو
همه 1200 جزیره مالدیو تنها 6 فوت بالاتر از سطح دریا قرار دارند و مقامات این کشورهر کاری می کنند تا با مشکل افزایش سطح آب اقیانوس ها مقابله کنند. دولت مالدیو با امضای قراردادی با "شرکت مهندسی داکلند هلند"، درصدد است پنج جزیره شناور را بر روی آب های خود بسازد.

این جزایر که ظاهری شبیه ستاره خواهند داشت مجهز به سواحل زیبا، زمین گلف، و یک مجمع دوستداران محیط زیست هستند. هزینه این پروژه بیش از 5 میلیون دلار تخمین زده شده است. اما وقتی به این فکر می کنیم که روزی کل کشورمان به زیر آب خواهد رفت، این قیمت خیلی هم بالا نیست.
 


شهر سبز و بوتانیک شناور
"شیمیزو"، یک شرکت ژاپنی طرح "شهرهای معلق در آسمان" را ارائه کرده است. این شهرها قادر به تامین انرژی مورد نیاز خود خواهند بود و این امکان را به انسان می دهد تا با سازگار بودن با طبیعت به زندگی خود ادامه دهد. شعاع هر واحد 62 مایل است و و می تواند 10 تا 50 هزار نفر را در خود جای دهد. اتصال این مناطق بهم شهری با 100 هزار نفر جمعیت را به وجود خواهد آورد. ترکیب این واحد ها می تواند یک کشور را هم پدید آورد.برج ها و امکانات رفاهی و بازرگانی در مرکز و بیمارستان ها در حاشیه شهر  ساخته خواهد شد.

در اطراف برج ها انواع مختلفی از گیاهان کاشته می شوند که از کربن دی اکسید و آب فاضلاب مناطق شهری برای تغذیه آنها استفاده خواهد شد. دام ها و ماهیان هم در قسمت های کم عمق نزدیک برج ها پرورش داده می شوند. این شهر های سبز از انرژی خورشیدی، انرژی گرمایی اقیانوس، انرژی باد، و انرژی موج ها استفاده خواهند کرد. بهترین مکان برای ساختن شهرهای سبز جایی در نزدیکی خط استوا است که دارای آب و هوایی ثابت و پایدار است و در معرض طوفان های شدید قرار ندارد.
 


سکوی شناور واترپاد
"ماری ماتینگلی"، هنرمندی است که تصور می کند زمانی که از میزان منابع انرژی کاسته شد یا زمین ها به زیر آب رفتند، بهترین سازه برای زندگی بر روی آب سکوهای شناور واترپاد  هستند. این سازه از مواد بازیافتی تشکیل شده و بر روی یک سکوی شناورقرار خواهد گرفت، و انرژی مورد نیاز خود را از خورشیدی و آب باران تامین می کند. خدمه واترپاد از پرنده هایی مانند مرغ و همچنین محصولات کشاورزی تغذیه خواهند کرد، زباله ها به کود تبدیل خواهند شد، و ساکنین در خوابگاه های کوچکی که از مواد بازیافتی ساخته شده استراحت خواهند کرد.

مارتینگلی و اعضای پروژه واترپاد می گویند که این فضای خودکفا در واقع نگاهی به آینده دارد، زمانی که انسان مجبور است در پناهگاه های آبی به زندگی خود ادامه دهد.
 


ایستگاه های بین المللی اقیانوسی
"دریانوردی در آب های آزاد" پروژه ای بین المللی است و از جامعه دانشمندان، مهندسان، هنرمندان، و افراد دیگری که در تلاش برای ساخت ایستگاه های بین المللی اقیانوسی هستند، تشکیل شده است. پروژه منابع آزاد در صدد است که چیزی شبیه به ایستگاه های بین المللی فضایی را بر روی دریا ایجاد کند. مکانی که به مردم این امکان را می دهد تا به مطالعه اقیانوس بپردازند و راه های زندگی بر روی دریا را بیاموزند.

بسیاری از مخترعان و دانشمندان به صورت داوطلبانه در چنین پروژه ای شرکت کرده اند. آنها هر چیزی را که به آب مربوط باشد، ازپرورش آبزیان تا شیرین سازی آب دریا را مورد مطالعه قرار می دهند. سازندگان این ایستگاه اقیانوسی درصدد هستند تا شهری خلاقانه بسازند تا از طوفان و سایر تغییرات آب و هوایی در امان باشد.
 
 

شهر شناور جیورفی
این شهر دارای استخر شنا، آمفی تئاتر، محلی برای فرود هلیکوپتر،  و یک لنگرگاه می باشد. "آندراس جیورفی" سازنده این شهر رویای ماجراجویی ها ی دریایی را تحقق بخشید و موفق شد مقام اول "مسابقه طراحی شهرهای دریایی" را از آن خود کند./ ق پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار