"گزارش باشگاه خبرنگاران از نشست نمايش مكتب و عجايب المخلوقات"؛

مجيد بهرامي:ادامه اجراي عجايب المخلوقات انگيزه سلامتي ام بود

ادامه يافتن اجراي نيمه كاره "عجايب المخلوقات" و پيوستن دوباره به گروه انگيزه ام را براي بهتر شدن و دستيابي به سلامتي بيشتر كرد.

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ نشست خبري نمايش "مكبث و عجايب المخلوقات" كه ظهر امروز در سالن اميرخاني خانه هنرمندان با حضور كارگردان،بازيگران و عوامل اين دو نمايش برگزار شد.
رضا ثروتي،كارگردان اين 2 اثر در خصوص اجراي دوباره اين 2 نمايش وتجربه حضور بازيگران جديد براي اين رپرتوار گفت:ما در اجراي پيشين،تحت حمايت مركز هنرهاي نمايشي بوديم؛اما در اين اجرا به صورت صرف قراردادمان گيشه است و حمايتي از اين لحاظ نمي شود.
وي افزود:هر بازيگري كه وارد كار مي شود با خودش روحي جديد مي آورد و كارگردان مي تواند از اين مسئله بهره مند شود.
ثروتي تصريح كرد:تجربه كار با "سينا رازاني" و "بابك حميديان" بسيار كوتاه و شيرين بود و خوشبختانه زبان هم را سريع متوجه شديم و اين دو،يك انرژي تازه اي را خلق كردند.
ثروتي با اشاره به اين كه ظرفيت سالن استاد سمندريان نسبت به اجراي پيشين ما در سالن شماره 1 كمتر است،اظهار داشت:براي ما 30 اجرا در نظر گرفته شده است،اما با توجه به ظرفيت كم سالن و تعطيلات يك هفته اي كه داشتيم،با بحران براي دستمزدها روبرو مي شويم به همين خاطر از مديريت مجموعه خواستارم تا به دليل استقبال از اين اثر،نسبت با تمديد آن موافقت كند.
اين كارگردان در رابطه با هدف از شكل گيري اين نوع اجرا،بيان كرد:هدف،قراردادن دو انسان در مقابل يكديگر است.ما مي خواهيم وجوهي را در تئاتر زنده كنيم كه شايد آدمها آن را فراموش كرده  اند.
وي افزود:اين مسئله انسان را از شيفتگي اش نسبت به طبيعت و خلقت پر مي كند،اين غرايز انساني را نمي توان با جملات بيدار كرد.
ثروتي با بيان اين كه تئاتر جايي است كه انسان را به بالندگي مي رساند،گفت:ما سعي كرديم نمايش را طوري اجرا كنيم كه هر مخاطبي بتواند از هر كجاي دنيا با آن ارتباط برقرار كند و دليل آن نيز همان ارتباط بين دو انسان بدون در نظر گرفتن مرزهاست.
مجيد بهرامي از بازيگران "عجايب المخلوقات" بيان كرد:به طور قطع نمي دانم كه چطور شد كه من در نقش اول اين كار قرار گرفتم و تعداد زيادي از افراد كمك كردند تا بتوانم از پس اين كار بربيايم.
وي افزود:اين اتفاق يك معجزه بود كه خودم گاهي اوقات باورم نمي شود،زماني كه اوج اجراي "عجايب المخلوقات" بود،من براي چكاپ به دكتر مراجعه كرده و متوجه شدم كه بيماري ام برگشته و به هيچ عنوان فكرش را نمي كردم كه گروه اجرايش را لغو كند.
بهرامي ادامه داد:آن ها مي توانستند بازيگر ديگري را جايگزين من كنند؛اما چنين كاري را نكردند و اين مسئله باعث شد تا به اجرا برگردم.
بهرامي گفت:تمامي تلاش كه در مدت فعاليتم داشتم اين بود كه به خودم و بقيه ثابت كنم كه بازيگري به خصوص در تئاتر كار بسيار سختي است و بيماري ام را بخشي از پروسه بازيگري مي دانم و شايد به اين دليل است كه توانستم از پس آن بربيايم و هيچ وقت نااميد نشدم.
سينا رازاني،بازيگري كه به "اجراي عجايب المخلوقات" اضافه شده است،در خصوص تجربه حضورش در آثار گروه "مكبث" و همكاري با رضا ثروتي گفت:من تا قبل از اين نمايش همكاري با اين گروه نداشتم و زماني كه وارد شدم فضاي تمرين ها آنقدر برايم جذاب بود كه به حضورم مطمئن تر شدم.
وي افزود:از تصميمي كه براي حضور در اين نمايش گرفتم،بسيار خوشحالم و همكاري با "مجيد بهرامي" نه بخاطر مسئله بيماري و سلامتي كنوني اش؛بلكه به خاطر اين كه يك بازيگر خوب در كنار قراردارد بسيار لذت بخش است و وجودش غنيمتي است.
بابك حميديان كه در اين اجرا به نمايش "مكبث" اضافه شده و در واقع جايگزين بازيگري ديگر شده است،اظهار داشت:اجراي مكبث و حضور در آن موهبتي براي من بود و دوستي با "رضا ثروتي" و تيم او كه اساس آن دانشجويي است،اما در موقعيت حرفه اي زحمت مي كشد؛براي من به مثابه يك درمان و فرار از بحران ها است.
وي افزود:هم اكنون قدردان اين موقعيت هستم و همچنين كساني كه اساس كارشان انساني است و براي "تيتر شدن" كار نمي كنند.
حميديان گفت:از سال 78 كه با اين روش بازيگري در گروه نرگس سياه آشنا شدم،متوجه شدم كه بدن انسان چه توانايي هايي مي تواند داشته باشد.اما امروز گويي زمانه تكرار مي شود و اكنون نيز مانند آن سال ها اين تجربه بسيار سخت است.
اين بازيگر تصريح كرد:اين كار محصول انديشه رضا ثروتي است، هيچ كهنه پرستي اي در تاريخ، ماندگار نبوده؛اما نگاه هاي تازه،نفس هاي جوان همواره مسير خودش را پيدا كرده است.من با احترام به حقوق پيشكسوتان مي گويم كه ما فرصت را براي خودمان بدست مي آوريم.
اصغر پيران از ديگر بازيگران اين نمايش گفت:از ابتدا به نظرم رسيد كه اين اثر با آثاري قبلي كه كاركرده بودم بسيار متفاوت بود و يك نوع انسجام گروهي وجود داشت و دوستي و آشنايي با افراد جديد تجربه ه اي تازه تر آورد.
وي افزود:اين اثر براي من پيشرفت بسياري دربر داشت و با متدهايي كار كرديم كه اطلاعات از آن ها بسيار كم بود.
مرتضي اسماعيل كاشي،بازيگر نمايش "مكبث" در خصوص نقشي را كه ايفا مي كند و سختي هاي آن بيان كرد:شخصيت "ليدي مكبث" در كاراكترهاي زن دنياي ادبيات نمايش بسيار ويژه است و خلق و خوهاي مردانه اي دارد كه در الگويي كه كارگردان آن را پياده كرد،بارزتر نيز شده است.
وي افزود:من براي ايفاي نقش يك زن در اين نمايش تمرينات بسيار كردم كه تبديل به "ليدي مكبث" شد.
رضا ثروتي در پايان جلسه ضمن تشكر از همه كساني كه در راه اجراي اين نمايش ياري رساندند،در خصوص انتخاب مرتضي اسماعي كاشي براي ايفاي يك نقش زن خاطرنشان كرد: تسلطي كه اين بازيگر بر روي بدن و صورت خود دارد و ظرافت عجيبي كه وجود او را فراگير گرفته است.در 8 سال تجربه همكاري كه با هم داشتيم من را وادار كرد كه براي ايفاي اين نقش سراغ او بردم.
وي افزود:من براي اين كار ريسكي بزرگ را پذيرفتم،زيرا بايد از كليشه ها و ژست هاي مرسوم دور مي شدم و تنها يك بازيگر هوشمندي مي توانست از پس اين نقش برآيد./ه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.