اختصاصی/

بزرگترین گورهای دسته جمعی در جهان +عکس

سریلانکا، انگلستان، کامبوج و عراق از جمله کشورهایی هستند که دارای بزرگترین گورهای دسته جمعی در جهان هستند.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، در شرایط عادی پس از مرگ هر انسان جسد او در یک گور دفن می شود. اما در شرایطی خاص گور بزرگی حفر شده و انسان های زیادی در کنار یکدیگر دفن می شوند. این اتفاق در شرایطی مثل جنگ، کودتا و یا شایع شدن بیماری های واگیردار می افتد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با تعدادی از کشورهایی که دارای گورهای دسته جمعی هستند آشنا کنیم.



سریلانکا
جنگ داخلی سریلانکا بین دولت مرکزی این کشور و شورشیان ببرهای تامیل از سال 1983 تا 2009 میلادی به بهای مرگ 65 هزار نفر به پایان رسید. استادیوم ورزشی " دورایاپا" در این کشور از جمله مکانهایی بود که در طول این درگیری آسیب دیده و بلا استفاده مانده بود. در سال 1999 میلادی کار برای بازسازی این ورزشگاه آغاز شد و در طول این عملیات بود که کارگران با یک گور دسته جمعی شامل 25 اسکلت انسان که 2 نفر از آنها کودک بودند رو به رو شدند. به درستی مشخص نشده است که این کشتار از طرف نیروهای دولتی و یا ببرهای تامیل صورت گرفته است. در طول این جنگ چیزی در حدود 12 هزار غیر نظامی ناپدید شده اند که هنوز از سرنوشت بسیاری از آنان خبری در دست نیست.



یوگوسلاوی سابق
پس از مرگ مارشال تیتو و فروپاشی یوگوسلاوی سابق، صربهای متعصب در این کشور از هم پاشیده یکی از تاریک ترین بخش ها در تاریخ بشریت را رقم زدند. صربها نه فقط مسلمانان و حتی کرواتها را نیز از بین بردند. در سالهای اخیر گورهای دسته جمعی فراوانی در نقاط مختلف سرزمین بالکان کشف شده است. گورهای دسته جمعی بیرون از شهر سربنیتسا و واکورا از جمله معروفترین گورهای دسته جمعی در این نقطه هستند که بیش از صدها مسلمان و کروات در آنها دفن شده اند.



انگلستان
دو موج از بیماری وبا  درقرون 14 و 17 میلادی قاره اروپا و خصوصا انگلستان را دربرگرفت. این بیماری به دلیل واگیردار بودن باعث ترس بسیاری از مردم شده بوده و عمده قربانیان این امواج بیماری به صورت دسته جمعی دفن می شدند. موج طاعون در قرن 17 در انگلستان به مرگ 100 هزار نفر منجر شد.



عراق
نام عراق با صدام حسین و گورهای دسته جمعی گره خورده است. این دیکتاتور خون آشام بعثی در طول چندین دهه حکومت بر عراق باعث مرگ میلیون ها نفر از شهروندان عراقی، ایرانی و کویتی شد. در حقیقت شاید هیچ گاه مشخص نشود که چند نفر در طول حکومت صدام جان خود را از دست دادند. پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی و سرنگون شدن وی کار برای پیدا کردن این گورها آغاز شد. در مناطقی مثل کردستان عراق و یا اطراف شهر مقدس نجف اشرف گورهای دسته جمعی فراوانی کشف شدند که عمدتا به سرکوب کردها در اواخر جنگ تحمیلی و انتفاضه شیعیان عراق در سال 1991 میلادی در جنوب این کشور باز می گردد.



چچن
این جمهوری کوچک خودمختار از زمان فروپاشی شوروی سابق تا به امروز دو جنگ را در سالهای 1994 و 1999  با کشور روسیه تجربه کرده است. تا سال 2008 میلادی نزدیک به 57 گور دسته جمعی در این کشور یافت شده است. تنها در جنگ دوم چچن در سال 1999 ، پنج هزار نفر غیر نظامی ناپدید شده اند که عمدتا کشته شده و در این گورهای دسته جمعی دفن شده اند. بزرگترین این گورها در اطراف شهر "گروزنی" قرار دارد که شامل 800 جنازه بوده است.



اتحاد شوروی
یکی دیگر از سوالاتی که شاید هیچ گاه به آن پاسخی داده نشود مربوط به رقم واقعی انسان های کشته شده توسط حکومت استالین در دوران حکومت وی در اتحاد شوروی سابق است. آمارهای بسیار متفاوت و مختلفی در این زمینه وجود دارد که هر کدام از آنها به عداد بسیار بزرگی در این زمینه اشاره می کنند. بر اساس نظر بعضی از کارشناسان چیزی در حدود 700 هزار نفر غیر نظامی توسط پلیس مخفی شوروی سابق کشته شده و در گورهای دسته جمعی دفن شده اند. در نقاط مختلف روسیه گورهای دسته جمعی وجود دارد که بیش از هزار نفر در آنان به خاک سپرده شده اند.



کامبوج
حکومت خمرهای سرخ در کشور کامبوج در طول دهه 70 یکی از ترسناک ترین دوره ها در تاریخ بشری به حساب  می آید. " پل پوت " حاکم خمرها در طول حاکمیت خود بیش از 1 میلیون نفر را به کام مرگ فرستاده و چیزی در حدود 20 هزار گور دسته جمعی را از خود برجای گذاشت. این حکومت ترسناک تنها در فاصله سالهای 1975 تا 1979 میلادی بر سرکار بود اما در همین مدت این جنایات را انجام داد./ ق پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱
India
ناشناس
۱۹:۴۸ ۳۰ خرداد ۱۳۹۱
واقعا دیدنی بود و اموزنده.مدچکر
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۳۸ ۳۰ خرداد ۱۳۹۱
این همه آدم کشته شدن برای منافع کله گنده هاشون.
Iran (Islamic Republic of)
حانیه
۲۳:۱۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
خیلی وحشتناکه.عجب آدم های بیرهمی تو دنیا وجود داره
-
عباس
۱۰:۱۵ ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
انسان را به فکر وامی دارد که براستی این مردم در جنگ ها به کدامین گناه کشته شدند
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۸:۰۲ ۲۸ خرداد ۱۳۹۱
هم ترسناك بود هم جاي تفكر داره
Iran (Islamic Republic of)
نامي
۱۵:۱۶ ۲۸ خرداد ۱۳۹۱
آدم به ياد قيامت ميفته! عجيب و شکوهمند بود.
Iran (Islamic Republic of)
عاشق بابابزرگ عزيزم
۱۲:۳۳ ۲۸ خرداد ۱۳۹۱
خييييييييييييييلي باحال بود
آخرین اخبار