دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: طی 10 تا20 سال اخیر، تاثیر عوامل بیومکانیک در بروز استئوآرتریت و آسیب های مفصلی افزایش یافته است.

خسرو کلانتر خادمی دکتری فیزیوتراپی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: نیروهای وارد بر مفصل، سطح تماس و زمان عمل، سه عامل مهم مرتبط به وضعیت مفاصل و احتمال ابتلا به یک نوع بیماری مفصلی همچون استئوآرتریت یا آرتروز است.

وی با اشاره به تاثیر عوامل بیومکانیک بر روی مفاصل بدن، تاکید کرد: بر طبق بررسی های انجام شده، طی 10تا20 سال اخیر تاثیر عوامل بیومکانیک در بروز استئوآرتریت و آسیب های مفصلی افزایش یافته است.

کلانتر خادمی گفت: در حال حاضر مشخص شده که قسمت داخلی مفصل زانو، بیشتر درگیر آسیب های مرتبط می شود.

وی با اشاره به اینکه آسیب قسمت داخلی مفصل زانو می تواند موجب افزایش خطر ابتلا به آرتروز زانو شود، تصریح کرد: دفورمیتی اطراف مفصل زانو نیز می تواند موجب آسیب و تخریب مفصل و بروز آرتروز زانو شود.

این دکتری تخصصی فیزیوتراپی افزود: مدارک متعددی وجود دارد که در شغل هایی که فشار بیشتری بر مفاصل وارد می شود، آسیب قسمت های مختلف مفصل بیشتر بوده و احتمال بروز استئوآرتریت زانو نیز به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

کلانتر خادمی یادآور شد: منسیک زانو نیز موجب افزایش سطح تماس مفصلی و افزایش خطر آرتروز می شود.

وی افزود: حدود50 تا70 درصد عوامل مرتبط با افزایش تماس مفاصل، از طریق منسیک ها است.

** فعالیت هایتان را بر روی دو پا انجام دهید

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه گفت: وقتی روی یک پا می ایستیم، فشاری که به سطح داخلی مفصل وارد می شود به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: افزایش فشار به سطوح داخلی مفصل می تواند موجب آسیب  و حتی تخریب شدید مفصل شود.

کلانتر خادمی با بیان اینکه بهتر است فعالیت ها را بر روی دو پا انجام داد، تاکید کرد: وقتی فعالیت ها و حرکات بر روی دو انجام می شود، فشار ناشی از فعالیت بدنی بر روی دو پا و مفاصل تقسیم شده و احتمال آسیب سطوح داخلی مفصلی کاهش می یابد.

وی یادآور شد: همچنین وقتی زانو بیشتر در حالت خمیده باقی می ماند، فشار وارد بر کمپارتمان های داخلی مفصل بیشتر می شود که در این حالت نیز احتمال آسیب یا بروز مشکل در مفاصل زانو نیز افزایش می یابد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار