قم/

خواص گوناگون جعفری

طعم و مزه لذيذ و پُر از طراوت جعفري باعث شده است که اين سبزي به عنوان يکي از سبزي هاي محبوب مردم شمرده شود.

    به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از قم ،با اينکه جعفری، بسيار مغذي است و براي سلامتي بسيار مفيد است، خيلي از مردم آن گونه که بايد درباره خواص آن آگاه نيستند و از آن بيشتر براي تزئين غذاهاي مختلف استفاده مي کنند. جعفري گياهي دو ساله است و به حالت وحشي، در اکثر نواحي جنوب شرقي اروپا، شمال افريقا، آسيا و ايران مي رويد.

جعفري يک منبع بسيار خوب ويتامين های A  ، C و K  و سرشار از آهن و اسيدفوليک است. جعفري دو جزء خيلي مهم (روغن هاي فرار و فلاوونوئيدها ) در ترکيب خود دارد که موجب شده اين سبزي نقشي بي همتا در سلامت انسان داشته باشد.

نخستین جزء مهم موجود در جعفري، روغن هاي فرار است اين روغن ها به نام روغن هاي ضروري يا اسانس هاي گياهي نيز خوانده مي شوند.

 مطالعات پژئهشگران نشان می دهد که روغن هاي فرار موجود در جعفري مخصوصا ميريستيسين، از شکل گيري و تشکيل تومورها(مخصوصا تومورهاي ريه) جلوگيري مي کنند.

در تحقيقات ديگري مشخص شده است که فعاليت آنزيم گلوتاتيون S ترانسفراز را که مسئول پيشگيري از تخريب سلولي است، تحريک مي کند.

از ديگر فعاليت اين روغن ها اين است که به خنثي کردن انواع مواد سرطان زا مانند بنزوپيرن هاي موجود در دود سيگار و دود ناشي از ذغال چوب کمک مي کند.   و دومين جزء مهم  جعفری، فلاوونوئيدها است که از تخريب سلولي ناشي از راديکال هاي آزاد اکسيژن جلوگيري مي کنند. از اين رو از عصاره غليظ جعفري به عنوان يک ماده غذايي که ظرفيت آنتي اکسيدان بدن را بالا مي برد، استفاده مي شود.

جعفري علاوه بر روغن هاي فرار و فلاوونوئيدها، منبع بسيار خوب ويتامين C  و ويتامين A است که براي پيشگيري از ابتلا به خيلي از بيماري ها حياتي هستند.

ويتامين C  داراي عملکردهاي متفاوتي در بدن است.

 اين ويتامين يک آنتي اکسيدان مهم است.

در فقدان اين ويتامين، راديکال هاي آزاد موجب بروز بيماري هاي مختلفي مانند: گرفتگي عروق، سرطان روده ، ديابت و آسم مي شوند، بنابراين افرادي که مقدار زيادي از غذاهاي حاوي ويتامين C را مصرف مي کنند، کمتر دچار اين بيماري ها مي شوند.

ويتامين C داراي اثر ضد التهابي نيز است. بنابراين براي بهبود بيماري هايي مثل التهاب مفاصل و استخوان ها مفيد است.

جعفري حاوي غلظت بالايي از کاروتنوئيدهاي پيش ساز ويتامين A، مخصوصا بتا کاروتن است که يکي ديگر از آنتي اکسيدان هاي مهم است. رژيم هاي غني از بتا کاروتن نيز از پيشرفت بيماري هاي تصلب شرائين، ديابت، سرطان روده، آسم و التهاب مفاصل و استخوان ها جلوگيري مي کنند.

تا کاروتن در بدن به ويتامين A تبديل مي شود که يک ماده خيلي مهم براي تقويت سيستم ايمني است و به آن ويتامين "ضد عفونت" نيز مي گويند.

جعفري يک منبع خوب اسيد فوليک، يکي از مهم ترين ويتامين هاي گروه B ، است.

 اين ويتامين نقش هاي متعددي را در بدن به عهده دارد.   يکي از حياتي ترين نقش هاي آن در ارتباط با سلامت قلب و عروق است. به اين ترتيب که براي تبديل هموسيستئين به مولکول هاي بي خطر ضروري است.

اگر مقدار هموسيستئين در بدن بالا رود، به سلامت رگ ها آسيب مي رساند. استفاده از مواد غذايي غني از اسيد فوليک مانند جعفري هم براي افراد مبتلا به بيماري هاي قلبي و ديابت، و هم براي افرادي که مي خواهند از اين بيماري ها پيشگيري کنند، بسيار خوب است.

 در ضمن اسيد فوليک، ماده مغذي مهمي براي تقسيم به موقع و مناسب سلول هاست. از اين رو براي پيشگيري از سرطان ها مخصوصا سرطان روده و سرطان دهانه رحم در زنان بسيار مفيد است.

جعفري از بين برنده بوي بد دهان است و اگر بعد از خوردن بعضي مواد غذايي مانند سير يا پياز، متوجه بوي بد دهان تان شديد، جويدن مقداري جعفري تازه، به خوشبو شدن دهانتان کمک فوق العاده اي خواهد کرد.

روش ديگري که بدين منظور مي توانيد به کار بريد، جوشاندن آرام يک مشت برگ جعفري به همراه چند عدد ميخک در يک ليوان آب است. از آنجايي که جعفري هم آهن و هم ويتامين C  فراواني دارد، مي تواند به درمان کم خوني ناشي از فقر آهن کمک زيادي کند، زيرا ويتامين C ، موجب افزايش جذب آهن نيز مي شود.  /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.