بندرعباس /

راه اندازی بزرگترین خط لوله انتقال گاز از خلیج فارس تا دو ماه آینده

طولانی ترین خط لوله دریایی انتقال گاز ترش از خلیج فارس تا دو ماه آینده راه اندازی می شود .

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران  بندرعباس نجفی حقی قائم مقام مدیر عامل شرکت تاسیسات دریایی گفت : خط  دریایی لوله  سیری – عسلویه به طول 290  کیلومتر و قطر 32 اینچ در مراحل آزمایش های پایانی و تزریق گاز نیتروژن است .

این کار برای اطمینان از سلامت خط و تخلیه هوا از آن انجام می شود .

مدیر طرح سیری – عسلویه گفت : پیش از این خط دریایی 12 پارس جنوبی با 150 کیلومتر طولانی ترین خط در کشور بود .

هرج افزود : این خط علاوه بر خلیج فارس طولانی ترین خط دریایی در آسیاست .

قائم مقام مدیر عامل شرکت تاسیسات دریایی گفت : 20 کیلومتر دیگر این خط نیز در خشکی انجام شده است.

وی گفت : با راه اندازی خط لوله سیری – عسلویه روزانه 530 میلیون فوت مکعب گازهای ترش تولیدی میدان نفتی سلمان برای شیرین سازی  به پالایشگاه‌های فاز 6،7و 8  منطقه پارس جنوبی منتقل می شود.

کارفرمای این طرح شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران است که اجرای آن را به شرکت پترو ایران واگذار کرده است .

اجرای این خط بخشی از طرح توسعه میدان مشترک نفتی سلمان است که از سال 87 آغاز شده  است

طرح توسعه این میدان با هدف افزایش تولید روزانه نفت از این میدان به 50 هزار بشکه و تولید گاز به 530 میلیون فوت مکعب گاز در روز تا سال 92 به بهره برداری می رسد .

تولید نفت از این میدان مشترک با ابوظبی در خلیج فارس محدوده هرمزگان از سال 1348 آغاز شده است .

میدان نفتی سلمان( ساسان سابق ) در 140 کیلومتری جنوب جزیره لاوان قرار دارد.

 این میدان در سال 1344 شمسی با ذخیره بیش از چهار میلیارد بشکه نفت و 5 میلیارد و 100 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در خلیج فارس کشف و شناسایی شد.

اکنون در میدان نفتی سلمان 46 چاه نفتی وجود دارد .

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره گفت : فرآورش اولیه نفت خام تولیدی در سکوی سلمان انجام می شود و سپس با یک خط لوله 22 اینچی به طول 144 کیلومتر برای فرآورش دوباره و ذخیره سازی و صادرات به پالایشگاه نفت  لاوان ارسال می شود .

زیرکچیان افزود : به تازگی  با راه اندازی سکوی پی.تی.تری این میدان مشترک، ظرفیت تولید روزانه نفت کشور در خلیج فارس افزایش یافته است.

 مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره گفت : برای توسعه بخش نفتی میدان سلمان حفاری 23 حلقه چاه تزریق آب و نفت، ساخت و نصب سکوی انتقال گاز، سکوی تولید، تعمیر تأسیسات در سطح الارضی و تعمیرات سکوهای سه پایه سرچاهی در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است.

زیرکچیان افزود: در بخش گازی طرح توسعه میدان نفتی سلمان  برای تولید روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز و 6 هزار بشکه مایعات گازی از مخزن گازی دالان،  9 حلقه چاه حفر و نصب  2 سکوی سرچاهی ، یک سکوی زیستی و  یک سکوی دریایی فرآورش گاز در دستور کار قرار گرفته است.

 وی گفت : بر اساس آمارها برای اجرای طرح توسعه میدان نفتی سلمان از ابتدای طرح تاکنون بیش از یک میلیارد و 300 میلیون دلار سرمایه گذاری شده که 70 درصد از این اعتبارات سهم پیمانکاران داخلی بوده است./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.